InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwen

Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwen

Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwen In het boek 'Venus is hot, mars is cool' uit 2010 beschrijft John Gray de reden waarom mannen en vrouwen zo verschillend zijn. Om met stress om te gaan maken vrouwen het hormoon oxytocine aan. Mannen maken het hormoon testosteron aan bij stresssituaties. Dit hormonale verschil geeft ons een beter inzicht in de reden waarom mannen en vrouwen elkaar zo vaak niet begrijpen. Gray schrijft dat een vrouw als ze thuis komt van het werk wil praten met haar man, terwijl een man als hij thuis komt lekker in de bank wil liggen en tv kijken. Hij heeft dan absoluut geen behoefte om te praten. Hoe komt het dat mannen en vrouwen zo verschillend zijn?

Hormonen

Het lichaam van mannen en vrouwen zijn hormonaal elkaars tegenpolen. De biochemische samenstelling van mannen en vrouwen is niet dezelfde. Om met stress om te gaan maken vrouwen een hormoon aan dat oxytocine heet, terwijl mannen voor ditzelfde doel testosteron aanmaken. Oxytocine komt vrij in een veilige, zorgende en liefdevolle omgeving. Testosteron is een soort alarmhormoon dat vrijkomt als er een probleem moet worden opgelost, bij opoffering voor een hoger doel of in noodsituaties.

Testosteron

Testosteron is het belangrijkste geslachtshormoon. Als het testosteronniveau van een man stijgt, neemt zijn stress af. Testosteron verlaagt het stressniveau van een vrouw niet. Teveel testosteron bij een vrouw kan leiden tot agressie en impulsief gedrag. Het kan er ook voor zorgen dat de stress alleen maar erger wordt.

Voorbeeld: Een man gaat winkelen met zijn vrouw. Terwijl zij aan het winkelen is, kan hij geen problemen oplossen. Ook heeft hij geen doel, want het is hem duidelijk dat er aan het winkelen van haar geen einde komt. Hij raakt uitgeput, gefrustreerd en wordt snel chagrijnig.

Om van stress te herstellen moeten mannen dertig keer meer testosteron produceren dan vrouwen. Na een lange dag werken moet de man zijn testosteronniveau weer op peil brengen. Dit doet hij door zich te ontspannen en de problemen en verantwoordelijkheden van de dag van zich af te zetten.

Oxytocine

Oxytocine is een hormoon dat ervoor zorgt dat het lichaam zich ontspant. Als bij vrouwen het oxytocinepeil stijgt, neemt hun stressniveau af. Maar bij mannen werkt dit niet zo. Bij mannen kan het juist stressverhogend zijn en het maakt de man slaperig. Vrouwen verbruiken hun oxytocine sneller dan mannen, vooral als ze onder druk staan. Als een vrouw haar oxytocineniveau wil herstellen, zoekt zij zorgende en steunende activiteiten om haar stress te verlagen. Daarom wil zij dat haar man over zijn dag vertelt.

Cortisol

Cortisol is een belangrijk stresshormoon. Het stressniveau van vrouwen is op het werk het dubbele dan dat van mannen. Als de vrouw thuis komt gaat haar stressniveau nog meer omhoog. Een man die thuiskomt en op de bank neerploft, ziet zijn cortisolniveau, dat al laag is, nog verder dalen. Mannen zijn daarom gelukkiger dan vrouwen. Zowel mannen als vrouwen zijn op hun best als hun stressniveau gemiddeld is en goed onder controle gehouden wordt. Dan zijn ze hartelijk en vriendelijk, liefdevol en begrijpend. Maar als de stress oploopt veranderen ze. Vrouwen voelen zich overbelast omdat ze te veel moeten doen, terwijl mannen zich terugtrekken in hun werk of op de bank in slaap vallen.
© 2012 - 2019 Iris100, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Libido en oorzaken libidoverliesLIBIDO is het woord voor de sexuele lust van mensen. Deze sexuele lust vormt de motor voor al onze sexuele activiteiten.
Oxytocine zorgt voor monogamie bij mannenOxytocine zorgt voor monogamie bij mannenOnderzoekers van de universiteit van het Bonn Medical Center hebben een biologisch mechanisme ontdekt dat de aantrekking…
Knuffelen is goed voor je!Knuffelen is goed voor je!We knuffelen vaak, en dat is alleen maar gezond. Dat is al meerdere malen uit onderzoek gebleken. In dit artikel alles o…
De pil - Kan je keuze voor een man bepalenDe pil - Kan je keuze voor een man bepalenTijdens je vruchtbare dagen val je op mannelijke mannen, daarbuiten op degene die het aardigst is. De dagelijkse dosis h…
ZwangerschapshormonenZwangerschapshormonenWat voor hormonen spelen een belangrijke rol tijdens de zwangerschap? Wat is de rol van deze hormonen? En wat zijn de ge…
Bronnen en referenties
  • Venus is hot mars is cool, 2010, John Gray

Reageer op het artikel "Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwen"

Reacties

Astrid, 24-03-2016 02:44 #2
Ik irriteer me aan dat er telkens gezegd wordt dat vrouwen ipv de mannen nog… moeten doen. En dan gaat het mij dus om de 'moeten'. Ik begrijp dat het een schetsing is van een situatie zoals die veel voorkomt tegenwoordig maar het suggereert wel dat het vanzelfsprekend is dat de vrouw dit moet doen en dat dit ook juist is. Het klinkt zo alsof de vrouw gedoemd is om ongelukkig te zijn en alsof het absoluut geen optie is dat de man wat van zijn geluk inlevert om beide ongeveer even gelukkig te zijn.

Eline B., 17-09-2014 21:18 #1
'Mannen zijn daarom gelukkiger dan vrouwen'? Hallo, welke onderontwikkeld klein kind schrijft dit? 1. Sinds wanneer is er een wedstrijd tussen mannen en vrouwen? Dit is duidelijk geschreven door een man met een of ander complex. 2. Hoe kan een man nu weten hoe het is om vrouw te zijn, en omgekeerd? Dat vrouwen en mannen verschillen staat buiten kijf - dat maakt het leven juist zo mooi en interessant - maar dat verschil wordt zwaar overschat. Alle mensen verschillen, maar we hebben allemaal competenties en talenten. Trouwens 's amen sta je nog altijd sterker hoor. Maar ja, leven zonder bekrompen cliche's is blijkbaar niet elk individu gegeven, want als er 1 aspect is waar ieder in verschilt is het wel het IQ.

Infoteur: Iris100
Gepubliceerd: 06-11-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!