InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De pil - Kan je keuze voor een man bepalen

De pil - Kan je keuze voor een man bepalen

Verandering van gedrag

Zo'n vijf dagen per maand ben je als vrouw op je aantrekkelijkst. Tijdens die dagen trek je als een ware magneet alle mannelijke blikken naar je toe. In die tweede week van je cyclus -want daar hebben we het over- kleedt je je gewaagder, wordt je stem zwoeler en ruik je anders. Bovendien heb je meer behoefte om er op uit te gaan. Niet dat je per definitie meer uit bent op seks. Integendeel: je wordt aantrekkelijker, maar ook kritischer in je mannenkeuze. Niet zo gek, want tijdens die vijf dagen ben je vruchtbaar.

Pilslikkende vrouwen hebben geen eisprong. Hormonale anticonceptie houdt je als het ware de hele maand schijnzwanger. En dat zou wel eens invloed kunnen hebben op je partnerkeuze, omdat die juist vaak tijdens die kritische vruchtbare fase tot stand komt. Britse onderzoekers beschrijven het verband tussen de anticonceptiepil en en partnerkeuze in het wetenschappelijke tijdschrift, Trends in ecologie and evolution. En wat blijkt? Onder invloed van voortplantingshormonen vallen vrouwen rond hun eisprong op andere, meer mannelijke mannen. En je bent een stuk aantrekkelijker voor de andere sekse wanneer je ovuleert.

Haantjes versus softies

De afgelopen jaren is er veel psychologisch onderzoek gedaan naar partnervoorkeuren bij zowel mannen als vrouwen. Een beroemd voorbeeld is dat van Amerikaanse stripteasedanseressen, die in de tweede week van hun cyclus veel meer fooi kregen. Pilslikkende collega's kregen de hele maand even veel of even weinig. Vrouwen die op het punt staan te ovuleren zijn niet alleen op hun best, ze vallen ook op een ander soort mannen. Een onderzoek vergeleek vruchtbare en niet vruchtbare vrouwen. Beide groepen moesten foto's ven verschillende mannen beoordelen. De kortetermijnvoorkeur van een vruchtbare vrouw verschuift naar mannelijkere mannen, herkenbaar aan een bredere kaaklijn, dominant gedrag en competitiedrang. Haantjes dus. Daarnaast is een symmetrisch gezicht belangrijker, en verschilt haar voorkeursman in genetisch opzicht meer van zichzelf.

Vruchtbare vrouwen merken dat genetische verschil onbewust op, onder andere door de geur. Dit verschil gaat verder dan je in eerste instantie denkt. Het heeft zelfs invloed op het immuunsysteem van onze toekomstige kinderen. Datzelfde geldt voor de invloed van mannelijke trekken, een resultaat van een hoog testosterongehalte. Testosteron zorgt voor een sterkere afweer tegen infecties. Rond de eisprong kiest de vrouw voor de sterkste genen en daarbuiten voor de aardigste man.

Vrouwen hebben volgens gedragsecologen biologisch gezien een 'duaal seksleven'. Tijdens de vruchtbare periode hebben ze seks voor voortplanting, de rest van de maand om meer sociale redenen, zoals het onderhouden van een relatie of als machtsmiddel.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De pil - Kan je keuze voor een man bepalen"

Reactie

Giel, 18-06-2013 10:41 #1
"Vrouwen hebben volgens gedragsecologen biologisch gezien een 'duaal seksleven'. Tijdens de vruchtbare periode hebben ze seks voor voortplanting, de rest van de maand om meer sociale redenen, zoals het onderhouden van een relatie of als machtsmiddel. "

dat is gek, de meeste vrouwen die ik ken doen het omdat het gewoon lekker is!

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!