InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > ASMR, de nieuwe tintelende lichamelijke sensatie

ASMR, de nieuwe tintelende lichamelijke sensatie

ASMR, de nieuwe tintelende lichamelijke sensatie ASMR, wat staat voor Autonomous Sensory Meridian Respons, is een nieuwe rage. Met name via Youtube worden deze technieken toegepast. Maar wat is het nu precies en wat doet het met je. Dit artikel legt kort en bondig uit wat ASMR nu precies is.

Wat is ASMR?

ASMR is de term die gebruikt wordt om een gevoel te beschrijven dat gekenmerkt wordt door een tintelend gevoel in de hersenen, hoofd en hoofdhuid. Dit gevoel wordt getriggerd door een geluid zoals: fluisteren, knisperen, kraken of een visuele stimulatie zoals een schilderij, tekening, bewegingen zonder geluiden. Op Youtube vind je veel voorbeelden van “fluister” video’s. Hiermee probeert men de ASMR van de kijken te triggeren door heel zacht te praten of door gebruik te maken van diverse objecten die bepaalde geluiden produceren. ASMR wordt ook vaak Braingasm genoemd. Dit is een samentrekking van de woorden 'brain' en 'orgasme'. Men ervaart een dusdanig lichamelijk gevoel dat te vergelijken is met een orgasme. Elke persoon ervaart het op zijn manier. Sommige mensen worden juist erg onrustig van bepaalde geluiden terwijl anderen dit juist als een heerlijke tinteling ervaren. Het is onduidelijk waarom dit per mens verschilt.

Ontdek je eigen ASMR

Iedereen heeft de mogelijkheid om zijn ASMR te ontdekken. Want iedereen heeft het. Voor de een is dat makkelijker te ontdekken dan voor de ander. Ontdekken lijkt best simpel maar is het niet. Je kunt diverse manieren inzetten, hier worden er drie beschreven:
  1. Bekijk filmpjes en luister naar speciale geluiden via internet. Dit is de makkelijkste manier om erachter te komen. Ga rustig achterover zitten en observeer wat je ziet. Tegelijkertijd "luister" je naar je lichaam en probeert te ontdekken wat het beeld of geluid met je doet.
  2. Let in je dagelijkse leven goed op. Op het moment dat je iets hoort of ziet waardoor je een lichamelijke tinteling krijgt weet je dat dit een van de ASMR geluiden/beelden is. Zodra je dat weet kun je het gericht op gaan zoeken en ervaren wat het met je doet.
  3. Ga naar het museum. Daar kun je je visuele ASMR ontdekken. Loop langs de schilderijen, beelden, objecten en observeer wat je lijf doet bij het zien van deze dingen.

Het leukste is natuurlijk om dit met je vrienden te doen. Zo kun je dingen delen en kom je er misschien sneller achter.

Waar komt ASMR vandaan?

Het lijkt erop dat de eerste discussie over ASMR rond 2007 op gang kwam in: “Steady Health” Forums door een lid genaamd okaywhatever. Hij noemde het fenomeen toen AIHO (Attention Induced Head Orgasm) en gaf aan dit fenomeen al voor langere tijd te gebruiken. In februari 2010 kwam Jennifer Allen met de term Autonomous Sensory Meridian Response toen ze een Facebook groepspagina begon geheel gewijd aan deze tintelende sensatie.

De toekomst van ASMR

Het lijkt erop dat steeds meer mensen het tintelende gevoel dat ze krijgen van bepaalde geluiden of beelden waarderen. Het triggert het lichamelijk gevoel maar geeft gelijk een diepe rust van het lichamelijke zijn. In de hedendaagse drukte van alle informatie waarmee we worden overspoeld lijkt ASMR een welkome afleiding. Er worden ASMR bijeenkomsten georganiseerd om dit onderwerp met grotere groepen mensen te delen.
© 2012 - 2019 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
ASMR, een nieuwe bevinding binnen de wetenschap?ASMR, een nieuwe bevinding binnen de wetenschap?Sinds kort houdt onderzoek zich bezig met het fenomeen ASMR, ook wel Autonomous Sensory Meridian Response genoemd. Deze…
Klassiek conditionerenKlassiek conditionerenIn de behavioristische stroming van de psychologie zijn twee methoden van leren centraal. Leren wordt hierin ook wel con…
Wat is een trend?Wat is een trend?Je hoort het overal “ iets is een trend”. Wat is een trend nu eigenlijk, hoe ontstaat deze en wat moeten we er mee?
Help! Een migraineaanvalHelp! Een migraineaanvalMigraine is een chronische hersenaandoening waarbij je meestal aan één kant van het hoofd hoofdpijn krijgt. Wanneer je e…
Psychische invloedsfactoren op lichamelijke klachtenMensen met psychische problemen hebben een grotere kans op lichamelijke symptomen of ziektes. Mensen met een bepaalde pe…

Reageer op het artikel "ASMR, de nieuwe tintelende lichamelijke sensatie"

Reacties

Chiela, 26-01-2018 17:52 #4
Het is niets nieuws en niet iedereen 'kan het krijgen'. Het is enorm opgehypt, maar je hebt het of je hebt het niet. Ik heb het al sinds ik me kan herrinneren. Nu ik weet wat het is zoek ik het soms op door zon video te kijken maar dat lukt lang niet altijd.

Een museum of een muziekstuk oid kan kippenvel opwekken, maar asmr is veel intenser en veel meer een trance-staat dan dat. Je gaat het niet uitzoeken of ontdekken met vrienden, je weet zelf vaak allang dat je het krijgt van bepaalde situaties.

G., 20-03-2017 06:53 #3
ASMR voelt bij mezelf aan als een heel lichte bedwelming, zeg maar een draaiing gevolgd door een heerlijk gevoel uitgaande van de maag/buikstreek, lopend over rug en eindigend in hoofd. Vooral wordt het getriggerd door confrontaties met voorvallen uit het verleden die een zeer sterke emotionele band hebben. Zeg maar déjà-vus. Heeft het iets te maken met gewezen epilepsie patiënten? Mogelijks wel. Met medicatie? Interessant om op te zoeken, dat wel. Zelfs geuren, smaken, geluiden, visuele taferelen kunnen oorzaak zijn van een "aanval". Beelden en geluiden op Youtube zijn in mijn geval waardeloos en je bereikt meer met toevallige trigger toestanden, zoals hierboven beschreven. Bekijken van o.a. schilderijen en kunstvoorwerpen lijkt mij larie. Uit ondervinding weet ik vooral dat de beste triggers die zijn die voortkomen uit waarnemingen die een onmiddellijk persoonlijk verband leggen.
Later misschien meer.

Cesar, 29-11-2013 11:20 #2
Hallo,

Interessant artikel maar een beetje vreemd omschreven. Het laat het lijken alsof het een soort hype is maar dat is het niet. Het is wat het is. Je hebt het of je hebt het niet. Het is niet "een nieuwe" sensatie die je kunt krijgen door je ervoor in te spannen.

Punt 3 herken ik ook totaal niet. Het is niet iets wat je krijgt door te kijken naar een statisch iets zoals een schilderij.

Groeten!

Rosetta, 03-09-2013 14:36 #1
Hallo!
Bedankt voor het artikel! Erg interessant fenomeen. Ik vroeg mij af, in de laatste zin staat dat er bijeenkomsten georganiseerd worden. Ik heb hiernaar gezocht maar kon deze niet goed vinden. Kunt u mij misschien informeren over deze bijeenkomsten?
Bij voorbaat dank.
Groeten, Rosetta Reactie infoteur, 10-09-2013
Beste Rosetta,

Toen ik het artikel schreef werden er bijeenkomsten gehouden (2012). Ik heb voor je rondgekeken maar kon ze nu niet meer vinden. Alleen nog in Amerika.

Wellicht is het fenomeen toch niet van de grond gekomen in nederland.
Erg jammer want ik ben het met je eens dat dit zeer interessant is en een andere manier van ontspanning. Daarbij wordt de state of mind compleet uitgeschakeld naar ruststand.

Wellicht komen er in de nabije toekomst toch van deze bijeenkomsten. Als ik ze weer zie, dan informeer ik je hierover.

Mvg,
Bianca

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 12-11-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!