InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Licht en de verschillende toepassingen van lichttherapie

Licht en de verschillende toepassingen van lichttherapie

Heel veel mensen voelen zich in de zomer fitter en zijn tot meer actie in staat dan in de winter. Dat komt omdat zonlicht en daglicht energie geven en dat is uiteraard in de zomer meer het geval dan in de winter. Mede vanuit die gedachte hebben producenten van elektrische apparaten diverse lichttherapieproducten ontwikkeld die op elk gewenst moment als vervangers van daglicht en zonlicht kunnen worden gebruikt. Lichttherapie kan baat hebben bij verschillende toepassingen en wordt soms voorgeschreven door een arts.

Daglicht en functioneren

Daglicht is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Zeker is dat het geval bij mensen boven de leeftijd van vijftig jaar omdat die meer licht nodig hebben dan jongeren. Personen van zeventig jaar oud hebben zelfs drie keer zoveel licht nodig als jongeren van twintig jaar. Ook geeft helder licht een positief effect op het functioneren van dementen en zou het zelfs de achteruitgang remmen van een verminderd oriëntatie vermogen en het geheugen.

Sinds industrialisatie minder in daglicht

Vanaf de industrialisatie in de negentiende eeuw kwamen echter steeds meer mensen minder in het daglicht. Ook in de tegenwoordige tijd zijn zeer velen uren per dag verstoken van daglicht door in grote gebouwen met kunstlicht te verblijven. Het streven naar minder energiegebruik doet daar eveneens geen goed aan. Maar de laatste decennia staat in wetenschappelijke kringen het licht weer volop in de belangstelling.

Licht prikkel voor slaap-waak cyclus

Licht is uiteraard van groot belang om te kunnen zien maar daarnaast ook om onze biologische functies te kunnen reguleren. Vooral licht dat op het netvlies valt zorgt voor die biologische effecten. Licht overdag kan ook invloed hebben op het goed kunnen slapen doordat zich melatonine vormt. Daardoor is licht een belangrijke prikkel voor de slaap-waak cyclus. Het licht dat via de ogen binnenkomt wordt door de hersenen gebruikt om het dagritme en nachtritme beter te regelen.

Lichttherapie bij depressieve klachten

Ook is licht van invloed op het gehele bioritme en daardoor op een goede gezondheid en het welbevinden. Bij mensen die daar gevoelig voor zijn kan een tekort aan daglicht namelijk tot depressieve klachten leiden. Door het volgen van een lichttherapie kunnen die klachten afnemen. Bij een lichttherapie worden de patiënten blootgesteld aan intensief licht dat feller is dan kunstlicht maar toch nog minder fel dan zomers zonlicht.

Lichttherapie voorgeschreven door arts

De lichttherapie beoogt hetzelfde effect wat in het lichte seizoen door buitenlicht wordt bereikt. Lichttherapie kan worden voorgeschreven door een arts en de behandeling duurt in de regel vijf tot tien dagen waarbij de patiënt gedurende een half tot twee uur plaatsneemt achter een lichttherapieapparaat. Tijdens de behandeling is het mogelijk om gewoon activiteiten te ondernemen zoals tv kijken, een boek lezen of aan de computer werken zolang het licht de ogen maar bereikt.

Lichttherapie thuis

Lichttherapie kan overigens ook gewoon thuis plaatsvinden. Er zijn diverse lichttherapie-apparaten verkrijgbaar onder meer bij medische speciaalzaken, thuiszorgwinkels en apotheken. In sommige situaties worden apparaten voor thuisgebruik vergoed door de ziektekostenverzekeraar. Lichttherapie kan de eerste dagen voor bijwerkingen zorgen die daarna meestal helemaal verdwijnen. Die bijwerkingen kunnen zijn: hoofdpijn, droge ogen of juist tranende ogen, roodheid van het gezicht of vermoeidheid.

Zonsopgang met Wake-up Light

Een speciaal soort lichtapparaat is het door Philips ontwikkelde apparaat: Wake-up Light. Dit apparaat bootst een zonsopgang na en zorgt er voor op een donkere ochtend op een natuurlijke manier wakker te worden. Het licht van het Wake-up Light neemt gedurende een bepaalde tijd stap voor stap toe.

Verschillende andere toepassingen van lichttherapie

Maar lichttherapie heeft meer mogelijkheden. Inmiddels zijn er ook apparaten ontwikkeld die geschikt zijn voor de behandeling van huidaandoeningen. Tot die lichttherapieapparaten behoren:

Collageen-lichttherapie apparaat BeautyLite BL 70: Dit apparaat is gemaakt om het collageen gehalte van het onderhuids bindweefsel te verbeteren waardoor een mooie, gladde en sterke huid wordt verkregen.

Lichttherapieapparaat BeautyLite BL 100: Met rood en blauw licht kan dit apparaat gebruikt worden ter behandeling van acne vulgaris.

SkinLight SL UVA- Kam: Dit apparaat is ontwikkeld voor de behandeling van psoriasis, neurodermitis en vitiligo. Het is geschikt voor een gerichte behandeling van de hoofdhuid en van kleine huidgedeelten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Lichttherapie om beter te slapenLichttherapie om beter te slapenSlaapstoornissen vormen vandaag de dag een groot probleem. Er zijn steeds meer mensen die slecht slapen. Lees hoe lichtt…
Winterdepressie oorzaken, symptomen en behandelingEr zijn sterke aanwijzingen dat de verminderde blootstelling van het lichaam aan zonlicht een oorzaak is voor het ontsta…
Depressief door gebrek aan zonlichtDepressief door gebrek aan zonlichtDepressies kunnen allerlei verschillende oorzaken hebben en één daarvan is een gebrek aan zonlicht. De laatste jaren bli…
Bronnen en referenties
  • Psychischegezondheid.nl
  • Gezondheid.be
  • Knaw.nl
  • Solg.nl

Reageer op het artikel "Licht en de verschillende toepassingen van lichttherapie"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-04-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Therapie
Medische informatie…
Schrijf mee!