Blootstelling aan bacteriën is vaak gezond

Elk menselijk lichaam zit vol met onzichtbare bacteriën. Overal zitten miljarden kleine beestjes op uw huid. Op onze huid bevinden zich acht miljoen bacteriën per vierkante centimeter. In 182 verschillende soorten. En dat is helemaal niet erg. Sterker, deze huidbacteriën doen meestal zeer goed werk. ze ondersteunen de afweer en beschermen de huid. Wanneer we de beestjes met zeep en heet water te lijf gaan, doen we onszelf te kort. Grote kans dat u huidproblemen krijgt. De exacte samenstelling van de bacterieflora van de huid verschilt per persoon maar een bacterie dragen we allemaal mee. Stafylokokken zijn de meestvoorkomende soort huidbacteriën en daarvan draagt iedereen er wel bij zich. Deze huidbacterie is in principe goedaardig en helpt het afweermechanisme. De bacterie heeft de vorm van een bolletje en groeit in groepjes. De naam verwijst hiernaar, staphylo is namelijk Grieks voor 'druiventros'.

Huidcellen

Huidcellen werken samen met de bacteriën om indringers op afstand te houden. De meeste huidbacteriën worden gevoed door ons lichaam. Aangezien hun aantal circa tienmaal groter is dan het aantal lichaamseigen afweercellen, is dit afweergeschut erg nuttig wanneer ons lichaam zich moet verdedigen.

Ontstekingsremmend

Niet alleen hebben de bacteriën invloed op de gezondheid van de huid maar ook hebben ze een positieve invloed op het ontstekingsmechanisme. Wetenschappers uit San Diego ontdekten in 2009 dat stafylokokken een stof voortbrengen die ontstekingen afremt. De ontstekingsreacties doen zich altijd voor bij wondjes maar de bacteriën zorgen ervoor dat de ontstekingsreacties niet leiden tot weefselschade, slechte wondgenezing of soms zelfs tot chronische huidziekten als psoriasis.

Wanneer de huid schade oploopt, treedt er een ingewikkeld mechanisme op in de huid die een ontstekingsreactie automatisch op gang brengt. Het immuunsysteem stuurt dan afweercellen naar de plek des onheils om de beschadigde cellen op te ruimen en het weefselherstel te starten. De onderzoekers ontdekten dat de op de huid levende stafylokokken een stof afgeven die voorkomt dat de ontstekingsreactie uit de hand loopt.

Interleukine-1

Verder is aangetoond dat bacteriën een goede invloed hebben op de aanmaak van interleukine-1. Dit stofje wordt aangemaakt door de menselijke afweercellen. Het stofje is nog vrij onbekend maar volgens wetenschappers is het wel zeker dat Interleukine-1 een belangrijke rol speelt bij de afweer van het menselijk lichaam. Bij patiënten aan psoriasis en andere huidziekten is er meestal wat mis met de interleukine-productie.

Proeven

Tijdens proeven met muizen bleek dat de proefmuizen die menselijke huidbacteriën bij zich droegen minder vatbaar waren voor huidaandoeningen. De muizen kregen een agressieve vijandelijke microbe geïnjecteerd waarop de muizen mét de huidbacteriën veel beter reageerden dan de muizen zonder de bacteriën. De muizen mét bacteriën op hun huid bleven zonder ernstige ontstekingen.

Vaak wassen?

Al te veel wassen met zeep kan voor mensen met een droge huid een slechte invloed hebben op de bacterieflora. Door de zeep en het hete water droogt de huid uit en ontstaan er kloofjes en scheurtjes in de huid. Slechte bacteriën, schimmels en gisten kunnen zich daar dan in nestelen. Er ontstaat dan een geheel andere bacterieflora die infecties en ontstekingen laat ontstaan. De menselijke afweercellen en de goede bacteriën kunnen dit niet meer tegengaan. Heb je een kwetsbare huid? Gebruik dan geen zeep, laat staan bacteriedodende.

Allergie

De resultaten verklaren volgens sommige wetenschappers de groei van het aantal allergische kinderen. Door onder meer de toegenomen hygiëne, worden mensen veel minder blootgesteld aan allerlei bacteriën waardoor het immuunsysteem lui of ‘onwetend’ blijft. Wanneer het immuunsysteem geen slechte indringers kent, kan het deze mechanismen ook niet herkennen en bestrijden. Soms reageert het afweersysteem zelfs te heftig op de op zichzelf ongevaarlijke prikkels. Dan is er sprake van een allergische reactie. Een zekere mate van blootstelling aan bacteriën is dus gezond.
© 2013 - 2020 Lierop69, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Elsevier (artikel 29 september 2012)
  • www.nrc.nl (artikel 28-11-2009)
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Blootstelling aan bacteriën is vaak gezond"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: Januari 2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!