Microplastics en het milieu

Microplastics en het milieu Het gebruik van microplastics in cosmetica producten. Waarom wordt er door fabrikanten gekozen voor een grondstof die zwaar vervuilend is voor het milieu?

Microplastics

Het gebruik van microplastics in veel cosmetica producten is een wereldwijd probleem geworden. Waar fabrikanten vroeger zout of zand gebruikten als grondstoffen, wordt er nu gekozen, om ter vervanging kleine plastic balletjes toe te voegen aan producten. Men moet denken aan cosmetica producten als scrub producten, tandpasta, oogschaduw en ook shampoo waar deze plastics in worden verwerkt.
Andere bronnen van vervuiling door microplastics in het milieu zijn synthetische vezels, afkomstig van het spoelwater uit wasmachines. Deze zou je in wasmachines kunnen afvangen om lozing tegen te gaan. Ook ontstaan microplastics doordat plastic afval in zee na verloop van tijd uiteenvalt in vele kleine deeltjes. Dit gebeurt onder invloed van zonlicht en golfslag. Uiteindelijk blijven de drijvende afval eilanden in de zee of oceaan over.

Waarom microplastics?

Het enige antwoord op de vraag waarom de cosmetica branche deze plastics gebruikt is helaas te beantwoorden met de simpele stelling dat zand en zout tegenwoordig duurder zijn dan microplastics.

Nadelen

Bron: Moini, OpenclipartBron: Moini, Openclipart
Bron: Clarita, MorguefileBron: Clarita, Morguefile
De nadelen van het gebruik van microplastics zijn op alle vlakken al bewezen. De plastics spoelen door het douche putje richting waterzuiveringsinstallaties. Deze zuiveringsinstallaties doen hun werk goed, maar door de geringe grootte van de microplastics spoelt tien procent gewoon door de installatie rechtstreeks terug onze wateren in. De gevolgen voor de natuur en uiteindelijk de algehele voedselketen zijn op lange termijn niet te overzien. Buiten het feit dat in de zee deze plastics ronddrijven en uiteraard niet worden afgebroken door de natuur, worden ze ook door vissen en vogels opgegeten. Een deel van deze vissen belandt uiteindelijk ook weer bij de mens op het bord.

Waarschuwende stickers

De overheid is bezig om het verplicht te stellen waarschuwende stickers op producten die microplastics bezitten te plakken. Dit om de consument alert te maken om deze producten niet meer te kopen. Aan de ene kant is het uiteraard goed dat de overheid zich in dit soort problemen mengt en er ook daadwerkelijk wat aan wil doen. Aan de andere kant kun je je afvragen waarom er niet gewoon besloten wordt deze plastics voor dit soort producten gewoonweg verboden te maken, daar deze geen enkele meerwaarde aan de producten geven en er enkel maar nadelen aan kleven voor het milieu.

Stoppen of niet?

Unilever, Hema, De tuinen, Kruidvat en Rituals zijn een aantal grote bedrijven die hun verantwoording hebben genomen en hebben besloten te stoppen met het gebruik van de microplastics.

P&G en L'oreal hebben besloten gewoon door te gaan met deze milieuvervuiling.
© 2013 - 2020 Tomb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Microplastics en het milieu"

Infoteur: Tomb
Gepubliceerd: 04-02-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!