InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het onderhoud van een matras

Het onderhoud van een matras

Wie zijn matras jarenlang in goede staat wil bewaren moet er zorg voor dragen. Als je je matras degelijk onderhoudt kan deze om en bij de tien jaar meegaan zonder dat dit afbreuk doet aan je slaapcomfort. Hier enkele tips.

Levensduur

Een matras die goed wordt onderhouden behoudt alle goede eigenschappen die eraan verbonden zijn. Tien jaar kan je ze zonder problemen gebruiken. Het wordt aangeraden niet langer dan vijftien jaar te wachten voor je ze vervangt, aangezien ze daarna minder stevig en dik worden en de veerkracht en ondersteuning langzaamaan afneemt. Op een verouderde matras slapen is trouwens niet zo goed voor je nachtrust en de gezondheid. Je rug en je ledematen lijden eronder waardoor je niet zo goed meer kan recupereren van de activiteiten die je tijdens de dag hebt gedaan.

Ook het vochtabsorberende vermogen neemt met de jaren af. Wie slaapt verliest makkelijk een vierde liter vocht. Word je ziek en heb je koorts waardoor je meer transpireert, verlies je nog meer vocht. Een goede matras absorbeert het zweet, maar dat vermindert met de jaren en op een bepaald ogenblik kan de matras die vochtverwerking niet meer aan. Hierdoor gaat de hygiëne en het slaapcomfort verloren en kan je een gezondheidsprobleem krijgen. Voel je je op een bepaald moment minder in vorm, dan kan dat aan je matras liggen.

Onderhoudstips

Hoe kun je ervoor zorgen dat je matras zo lang mogelijk meegaat?
  • De slaapkamer moet dagelijks -ook in de winterperiode- gedurende minimum één uur verlucht worden. Je slaat de lakens open zodat de matras vrij is en opent het raam. Draag zorg voor een droge slaapkamer. Is dit niet het geval kan vocht voor schimmelvorming zorgen wat dan op zich tot allergieën bij de slaper kan leiden.
  • Let op een goede combinatie tussen matras en bedbodem. De matrassenproducent kan je professioneel advies verlenen.
  • Gebruik een wasbare matrasbeschermer onder het hoeslaken, bij voorkeur tegen huisstofmijt behandeld. Het beddengoed dient regelmatig aan minimum 60 graden gewassen te worden, een temperatuur waartegen de huisstofmijt niet opgewassen is.
  • Draai de matras regelmatig om, zowel in de lengte als onder-boven. Liefst drie-vier keer per jaar. Zo zorg je ervoor dat dat bepaalde zones niet te snel verslijten. Let op: met sommige matrassen is dat niet mogelijk! Daarom kijk je best eerst wat de fabrikant hierover weet te vertellen.
  • Borstel de matras met een handborstel. Stofzuigen, buiten luchten of kloppen is nadelig voor de levensduur van de matras.
  • Vergeet de hoes van de matras niet te wassen indien dat mogelijk is.

Wat te doen bij allergie?

De huisstofmijt is vaak de oorzaak van een allergie. Het is een microscopisch klein diertje dat in de woning verblijft. Ook in de matras kan het zich nestelen. Daarom moet je regelmatig de vloer poetsen en de meubelen afstoffen, want stof is de broeihaard van de huisstofmijt die zich met schimmels voedt. Om schimmelvorming te voorkomen is een goede ventilatie van de bedbodem essentieel. Het bed plaats je trouwens minimum 25 centimeter van de grond.

Heb je toch met schimmelvorming te maken, dan strooi je soda over de matras. Deze laat je een tijdje inwerken en vervolgens stofzuig je de aangetaste plekken. Direct daarna ga je er met een strijkijzer overheen, maar pas op dat je de matras niet verschroeit!
© 2013 - 2018 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Boxspring kopen: Waarop letten bij kopen van een boxspring?Wat is nou eigenlijk een boxspring en waarom is dit zo'n goed bed dat het ook wel hotelbed wordt genoemd? Wat zijn de vo…
De bedbodem speelt een rol bij je slaapcomfortDrie vierde van je slaapcomfort is afhankelijk van de matras die je kiest. Ze zorgt ervoor dat je lekker ligt, dat je ma…
Je matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenJe matras schoonmaken, reinigen, desinfecteren & onderhoudenWe maken er gebruiken het dagelijks om op te slapen; het matras. Omdat we graag slapen op een schoon bed, wassen we onze…
Welke soorten matrassen zijn er - Een matras kiezenSlaapcomfort bestaat uit een goede bedbodem en een goed passend matras. Er zijn verschillende soorten matrassen te koop.…

Reageer op het artikel "Het onderhoud van een matras"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 11-02-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!