InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe dromen blinden?

Hoe dromen blinden?

Hoe dromen blinden? Omdat ik me altijd heb geïnteresseerd in het verschijnsel 'dromen' was ik heel benieuwd hoe blinde mensen dromen. Na veel speurwerk op internet en in boeken ben ik er achter gekomen of blinde mensen dromen, hoe ze dromen, en of ze kleur zien in hun droom.

Zien blinden in dromen?

En als ze zien, hoeveel en wat zien ze dan? Er zijn blinden die echt zien in dromen. Een paar ervaringen van blinden zijn bijvoorbeeld: “Ik droomde dat ik met twee vrienden praatte over een examen. Ik kon de details van hun gezichten niet precies zien, maar ze hadden een bepaalde hoogte, gewicht en een specifieke kleur.

Portugees onderzoek

Uit Portugees onderzoek is gebleken dat het visuele deel van de hersenen wel actief is tijdens het dromen van blinden, maar dat is geen bewijs dat blinden altijd zien tijdens dromen.

Uit verdere onderzoeken bleek, dat kinderen die blind geboren zijn, of voor hun vijfde jaar blind zijn geworden, in elk geval niet kunnen zien in dromen. Doordat het visuele gedeelte in hun hersenen wel actief is, hebben ze wel dromen, waardoor er beelden worden opgeroepen, maar die kunnen ze niet echt zien, doordat de alfagolven worden geremd. Een man die blind is geboren, werd gevraagd of hij een tekening van zijn droom wilde maken. Hij tekende een boom met mensen er naast. Dit lijkt hét bewijs dat blinden kunnen zien, maar Lopes da Silva (hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam) denkt er anders over: “blinden weten hoe een boom er ‘uit ziet’. Dat komt omdat ze de boom hebben gevoeld. Zo kunnen ze zich er een beeld van maken.”

Niet blind geboren

Mensen die tussen hun vijfde en zevende jaar blind zijn geworden, kunnen soms wel, en soms niet zien in hun dromen. Bij gevallen boven de zeven kan iedereen (soms) zien in dromen, maar onder de tien kunnen die droombeelden wel minder vaak voorkomen dan bij mensen die kunnen zien.
© 2007 - 2017 Jettie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe dromen blinden?"

Reacties

Bastiaan, 08-01-2017 10:49 #2
Ik kan de bron niet van het genoemde Portugese onderzoek en andere onderzoeken niet terugvinden op de pagina. Waar kan ik ze wel vinden?

Tommeke (infoteur), 01-12-2007 15:48 #1
Grappig, dat wist ik nog niet, cool :-p

Infoteur: Jettie
Laatste update: 06-01-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!