InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Blind of slechtziend: Onafhankelijk advies hulpmiddelen

Blind of slechtziend: Onafhankelijk advies hulpmiddelen

Blind of slechtziend: Onafhankelijk advies hulpmiddelen Plots of geleidelijk aan blind of slechtziend worden brengt vaak veel vragen met zich mee. Veelal zal iemand die blind of slechtziend is een hulpmiddel nodig hebben. Bij aankoop hiervan gaat hij best grondig te werk. Het hulpmiddel, dat grotendeels door de overheid vergoed wordt, is vaak duur. Er zijn daarnaast veel verschillende soorten van één hulpmiddel. Bovendien gaat iedereen anders om met zijn blind- of slechtziendheid en heeft hij andere eisen en voorwaarden die hij graag terugziet in een hulpmiddel. Onafhankelijk hulpmiddelenadvies kan dan alvast een eerste goede stap zijn om een geschikt hulpmiddel aan te kopen dat achteraf niet in de kast blijft staan.

Infovisie MagaZIEN: Tijdschrift voor blinden en slechtzienden

Alvorens een hulpmiddel live uit te testen, is het fijn om al een eerste indruk te krijgen over een hulpmiddel. Dit kan via Infovisie MagaZIEN, een gespecialiseerd tijdschrift voor blinden en slechtzienden. Infovisie MagaZIEN is een driemaandelijks Nederlandstalig tijdschrift over technische hulpmiddelen voor slechtziende, blinde en doofblinde mensen. Het is het enige Europese tijdschrift over dit thema voor deze doelgroep. Diverse experten van blindennazorgwerken, hulpmiddelenleveranciers en overheidsdiensten leveren artikels aan over voornamelijk technische en technologische nieuwtjes, apps en hulpmiddelen.

Redactie

De redactie van het tijdschrift is een samenwerkingsverband tussen Vlaanderen en Nederland en bestaat uit diverse medewerkers van volgende organisaties:
  • Het Kenniscentrum Hulpmiddelen (KOC - België)
  • Blindenzorg Licht en Liefde & Vlaams Oogpunt (België)
  • Koninklijke Visio (NL)

Daarnaast schrijven geregeld gebruikers uitgebreid over hun ervaringen.

Inhoud

Inhoudelijk passeren diverse technische en technologische nieuwtjes, apps en hulpmiddelen de revue. De auteurs maken technische fiches met alle kenmerken, voor- en nadelen, de werking en ook de verkoopprijs van deze hulpmiddelen zodat blinden en slechtzienden al een eerste idee hebben van de aard van deze hulpmiddelen. Wanneer een exact hetzelfde product bijvoorbeeld door diverse leveranciers verdeeld wordt, is het mogelijk om de prijsverschillen reeds op voorhand in te calculeren.

Abonnement

Dit tijdschrift is gratis voor mensen die zich abonneren via e-mail. Zij krijgen driemaandelijks een e-mail met een ZIP- en HTLM-bijlage. Het tijdschrift bestaat ook in gedrukt, gesproken en PDF-formaat, doch dit laatste is niet aangepast voor blinde personen. Voor wie graag oudere nummers terugleest, is er via de website de mogelijkheid om in het archief te bladeren, teksten te zoeken en tijdschriftnummers te downloaden.

Blindennazorgwerken bieden onafhankelijk advies over hulpmiddelen

In Nederland kan je terecht bij de blindenorganisaties Bartiméus en Koninklijke Visio. Zij zijn actief in veel disciplines: revalidatie, (thuis)begeleiding, cursussen, wonen, mobiliteit, vrijetijdsbesteding, school- en werkbegeleiding, … Ook adviseren zij bij het gebruik van hulpmiddelen en aanpassingen. Regelmatig organiseren zij inloopspreekuren of symposia of staan ze met een standje op een regiobeurs. Op de website van de blindenorganisaties kan je de agenda raadplegen.

In Vlaanderen toert een speciale vrachtwagen vol hoogtechnologische hulpmiddelen en computeraanpassingen rond, de Blind-D-Mobiel (http://www.blinddmobiel.be). Dit is een project van het blindennazorgwerk “Blindenzorg Licht en Liefde” (http://www.blindenzorglichtenliefde.be). Blinden en slechtzienden krijgen veelal een verwijzing door van een low-vision-centrum naar de Blind-D-Mobiel. In alle rust kan iemand blind of slechtziend op objectieve wijze een waaier van hulpmiddelen testen, waarbij hij ook een duidelijke uitleg krijgt. De vrachtwagen stopt op een paar vaste plekken dichtbij het openbaar vervoer zodat blinden en slechtzienden vlot ter plaatse kunnen geraken.

Ooglijn: Onafhankelijk advies over blind of slechtziend zijn

De Ooglijn van de Oogvereniging geeft onafhankelijk advies: http://www.oogvereniging.nl. De Ooglijn is zowel telefonisch als via e-mail bereikbaar voor alle soorten vragen rond oogaandoeningen en leven en werken met een visuele handicap.

Evenementen hulpmiddelen en aanpassingen voor blinden en slechtzienden

Regelmatig organiseren hulpmiddelenleveranciers opendeurdagen en beurzen waarop je een breed gamma hulpmiddelen kan uittesten waaronder ook heel kleine of dagdagelijkse hulpmiddelen, bijvoorbeeld een kleurendetector, een personenweegschaal, een keukenweegschaal enzovoort. Het spreekt voor zich dat je ook daar de hulpmiddelen volop kan bekijken en uittesten. Tweejaarlijks wordt in Nederland de Ziezo-beurs gehouden waarop alle hulpmiddelenleveranciers aanwezig zijn. In Vlaanderen heeft tweejaarlijks “Ziezo Vlaanderen” (http://www.ziezovlaanderen.be) plaats en jaarlijks in oktober is er een grote beurs bij de Brailleliga (http://www.brailleliga.be), een groot blindennazorgwerk.

Aankoop hulpmiddel

De meeste technische en (hoog)technologische hulpmiddelen worden grotendeels of geheel vergoed door de zorgverzekeraar (Nederland) of het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) (http://www.vaph.be) in Vlaanderen. Soms dient een blinde of slechtziende persoon nog wel wat bij te leggen bij de hulpmiddelen die gebruikt worden bij de activiteiten in het dagelijks leven. De blindenorganisaties zijn in staat om informatie te geven met betrekking tot de prijs en het aanvragen van deze hulpmiddelen bij de zorgverzekeraar of het VAPH om deze gedeeltelijk of geheel vergoed te krijgen.

Gelukkig bestaan er enkele mogelijkheden zodat blinden en slechtzienden gericht onafhankelijk hulpmiddelen(advies) kunnen krijgen. Op die manier kunnen ook personen met een visuele handicap zich vrij bewegen en volop integreren in de maatschappij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe dromen blinden?Hoe dromen blinden?Omdat ik me altijd heb geïnteresseerd in het verschijnsel 'dromen' was ik heel benieuwd hoe blinde mensen dromen. Na vee…
Blind of slechtziend: Informatie over visuele handicapBlind of slechtziend: Informatie over visuele handicapIedereen heeft ooit wel eens een slechtziende of blinde persoon ontmoet. Door de vergrijzing van de maatschappij, neemt…
Visueel gehandicapt, blind of slechtziendVisueel gehandicapt, blind of slechtziendIemand met een visuele handicap heeft een functiestoornis met betrekking tot het zicht. De persoon is blind of zeer slec…
Keuken en koken: Aanpassingen voor blinden en slechtziendenKeuken en koken: Aanpassingen voor blinden en slechtziendenDat blind of slechtziend zijn geen obstakel hoeft te zijn bij het koken, bewees de Chinese Christine Ha die in 2012 het…
ZieZo-beurs: Nationale beurs rond blinden en slechtziendenZieZo-beurs: Nationale beurs rond blinden en slechtziendenIn 1995 werd in Nederland de eerste grote nationale beurs rond visuele handicap gehouden: de Ziezo-beurs. Deze jaarlijks…
Bronnen en referenties
  • http://www.blinddmobiel.be/nl/over-ons

Reageer op het artikel "Blind of slechtziend: Onafhankelijk advies hulpmiddelen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 07-01-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Blinden en slechtzienden
Medische informatie…
Schrijf mee!