InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slecht slapen: wat kan ik eraan doen?

Slecht slapen: wat kan ik eraan doen?

Slecht slapen: wat kan ik eraan doen? Slecht kunnen slapen. Veel mensen hebben er last van. Maar wat kun je eraan doen? Hier een aantal praktische tips voor mensen die weinig slapen of moeilijk in slaap komen.

Sport

Sporten is niet alleen goed voor je algehele gezondheid, zowel fysiek als mentaal, maar zorgt er ook voor dat je beter slaapt. Vooral sporten op een later tijdstip van de dag zorgt ervoor dat je 's avonds gemakkelijker en sneller in slaap valt. Sport minstens een half uur in de avond. Niet alleen op je slaapritme heeft dit positieve effecten, maar het werkt ook tegen moeheid of lusteloosheid overdag, aangezien je van sporten uiteindelijk veel energie krijgt.

Zorg voor minder licht voordat je gaat slapen

Voor een goede hormoonhuishouding zorg je overdag voor voldoende licht. Zit niet in een donkere kamer te werken bijvoorbeeld, maar doe de gordijnen open. Als je de hele dag in een donkere ruimte zit, heeft het geen zin meer om 's avonds de lichtintensiteit te verminderen. Als je goed wilt slapen, zorg je overdag voor genoeg licht en 's avonds voor wat minder lichtintensiteit. Naarmate het donkerder wordt om je heen, maakt je lichaam het hormoon melatonine aan, dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt.

Zorg voor goede slaapomstandigheden

Zorg dat je slaapkamer fris ruikt, er voldoende zuurstoftoevoer is en het niet te warm is op je kamer. Bij 18 graden Celsius slaap je het beste. Zorg daarnaast ook dat je kamer goed verduisterd is. Vooral in de zomer is dit natuurlijk belangrijk. Licht heeft een negatief effect op je de kwaliteit van je slaap. Ook een goed matras kan een heleboel schelen. Een matras moet vervangen worden na zo'n 10 jaar. Ook slaap je beter in een schoon bed met een fris dekbed.

Verwijder elektrische apparatuur

Verwijder zoveel mogelijk elektrische apparatuur uit je slaapkamer. De straling zou volgens bepaalde onderzoeken je slaap kunnen verstoren. Hoewel onderzoekers het nog niet eens zijn over het effect van elektromagnetische straling en het effect van bijvoorbeeld telefoons en Wi-Fi, kan het geen kwaad om het voor de zekerheid uit je slaapkamer te verwijderen.

En en drinken

Let overdag en vooral 's avonds op wat je drinkt. Alcohol zorgt ervoor dat je snel in slaap valt, maar de kwaliteit van je slaap is minder goed. Ook slaap je door alcohol korter dan je anders zou doen. Cafeïne heeft, zoals de meeste mensen wel weten, ook negatieve effecten. Mijd koffie, cola, zwarte thee en energiedrankjes 's avonds. Deze kunnen zorgen dat je niet in slaap kunt vallen.
Melk en bananen daarentegen, kunnen een positieve uitwerking hebben op je slaapgedrag. Neem een half uur voor het slapen gaan een glas warme melk of een banaan, en je zult beter slapen. Dit komt door de stoffen die hierin zitten die de aanmaak van het hormoon melatonine stimuleren.

Ontspan voor het slapengaan

Slapen lukt gemakkelijker als je jezelf daarvoor ontspant. Doe geen heel actieve dingen meer vlak voor het slapengaan, maar neem lekker een bad, lees een boek, kijk wat tv of doe iets anders ontspannends. Oefeningen kunnen ook helpen. Op het internet staan tal van ontspanningsoefeningen die je kunnen helpen gemakkelijker in slaap te komen. Kom je niet in slaap en lig je maar te woelen? Ga dan even uit bed, en doe iets ontspannends, zoals een boek lezen en drink een glas warme melk. Hou de lichtintensiteit laag en ga geen inspannende dingen doen.

Professionele hulp

Zo'n 4 miljoen mensen in Nederland hebben problemen met slapen. Een groot deel daarvan gebruikt slaapmiddelen. Deze kunnen helaas een verslavende werking hebben. Slaaptherapie kan een andere oplossing zijn. Zoek hiernaar op internet als je serieuze problemen hebt met slapen en het je dagelijks leven beïnvloedt. Ook melatoninepillen kunnen je helpen. Hiervoor hoef je niet naar de dokter, deze kun je halen bij de drogist of apotheek. Helpen deze niet, overweeg dan toch eens met je huisarts te gaan praten.
© 2013 - 2018 Romkes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom is te weinig slapen slecht? Gevolgen van slaaptekortWaarom is te weinig slapen slecht? Gevolgen van slaaptekortIs te weinig slapen echt zo slecht voor je? Soms denken we dat we niet zoveel slaap nodig hebben om aan de nieuwe dag te…
Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenTips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenMoeilijk in slaap vallen is vaak een reden voor chronische slaapproblemen. Slecht slapen maakt dat je een gevoel van ver…
De kenmerken van slaaptekort; wat doet het met je lichaam?De kenmerken van slaaptekort; wat doet het met je lichaam?Onderzoekers zeggen dat we ongeveer één derde van ons leven slapend doorbrengen. Slapen is daarom één van onze belangrij…
De invloed van het dagelijks leven op nachtmerriesNachtmerries, iedereen heeft ze wel eens, maar weinig mensen weten hoe ze ontstaan en wat ze betekenen. De definitie van…
Langer blijven leven, door minder te slapenWie vind het niet vervelend als 's morgens de wekker gaat? Graag zouden we nog even willen blijven liggen... Ongeveer ee…

Reageer op het artikel "Slecht slapen: wat kan ik eraan doen?"

Infoteur: Romkes
Gepubliceerd: 14-06-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!