Slaaptekort: het gevaar van te weinig slaap

Een slaaptekort is een veel groter probleem dan vaak wordt gedacht. De gemiddelde volwassene heeft 8 uur slaap per nacht nodig. Minder lang slapen gaat ten koste van je concentratie, creativiteit en productiviteit. Ook neemt je geluksgevoel af, en heeft weinig slaap een negatief effect op de gezondheid. Een grote groep mensen slaapt maar 5 tot 6 uur per nacht. Zij zouden er goed aan doen meer te slapen, of hun slaaptekort te compenseren door dutjes te doen overdag.

Slapen is van levensbelang

Voldoende slapen is van essentieel belang voor een hoge kwaliteit van leven. De hoeveelheid slaap en de kwaliteit van die slaap zijn namelijk van grote invloed op onze concentratie, creativiteit, geheugen en productiviteit. Maar de slaap die je 's nachts krijgt, beïnvloed ook de beheersing die je hebt over je emoties, en het heeft een direct effect op je geluksgevoel. Ook kan een slaaptekort zorgen voor gewichtstoename en vergroot slaapgebrek de kansen op hart- en vaatziekten.

Veel mensen lijden aan een slaaptekort

Het grote probleem is dat veel meer mensen een slaaptekort hebben dan we veelal denken. Veel van de mensen die te weinig slapen, weten dat namelijk zelf niet. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon, maar de gemiddelde volwassene heeft ongeveer 8 uur slaap per nacht nodig. Toch zijn er veel mensen die maar 5 tot 6 uur per nacht slapen en het gevoel hebben dat ze overdag volledig alert zijn. Vaak is dat niet het geval. Hoewel deze mensen zelf aangeven overdag helemaal wakker te zijn, blijkt uit onderzoek dat zij leiden aan een chronisch slaapgebrek.

Josna Adusumilli, neuroloog aan de Harvard Universiteit, geeft aan dat als je 12 nachten achter elkaar 6 uur slaap krijgt in plaats van 8 uur, dat hetzelfde effect op je lichaam en geest heeft als 24 uur achter elkaar niet slapen. Of als iemand die 5 tot 6 alcoholische drankjes heeft genuttigd. Mensen hebben dit zelf niet door, omdat je al na de tweede nacht niets meer merkt van het slaaptekort. Dat wil zeggen: je lichaam geeft geen signalen meer af dat het meer slaap nodig heeft. Maar je lichaam en geest lijden dus wel degelijk onder het gebrek aan slaap. Eigenlijk zijn ze constant onder invloed van alcohol.

Het waarderen van slaap

Slaap wordt vaak gezien als tijdverspilling. En 8 uur slapen is volgens veel mensen iets wat alleen studenten, werkelozen en gepensioneerden zich kunnen veroorloven. Maar voldoende slaap is belangrijk voor ons allemaal. Het geeft ons niet alleen maar een uitgeruster gevoel, maar zorgt er ook voor dat we productiever zijn op ons werk, en effectiever thuis. We zouden slaap veel meer moeten zien als een investering in onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.

De oplossing voor slaaptekort: dutjes

Als je leidt aan een slaaptekort hoef je niet perse meer te gaan slapen. Je kunt ook op een andere manier slapen. Dat betekent dat je naast de uren slaap 's nachts, overdag één of meerdere dutjes doet. Ook al slaap je maar 10 minuten, toch heeft dat al snel diverse positieve gevolgen voor lichaam en geest.
  • Het verhoogt je geduld en maakt dat je minder snel gefrustreerd raakt
  • Het maakt je alerter
  • Het verlaagt je bloeddruk
  • Het helpt je om dingen beter te onthouden
  • Het verhoogt de creativiteit
  • Het verlaagt de kans op hart- en vaatziekten

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.newyorker.com/science/maria-konnikova/the-walking-dead?mbid=social_twitter (The New Yorker)
  • http://www.huffingtonpost.com/2015/07/15/reasons-to-nap_n_7715732.html?ir=Healthy%20Living&utm_campaign=071515&utm_medium=email&utm_source=Alert-healthy-living&utm_content=Title&ncid=newsltushpmg00000003 (Huffington Post)

Reageer op het artikel "Slaaptekort: het gevaar van te weinig slaap"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 03-08-2015
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!