InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slaap: Rustgevende activiteiten voor het slapen gaan

Slaap: Rustgevende activiteiten voor het slapen gaan

Slaap: Rustgevende activiteiten voor het slapen gaan Als je moeite hebt om in slaap te komen of je hebt een ander slaapprobleem, dan kunnen bepaalde activiteiten voor het slapen gaan je helpen. Deze zorgen ervoor dat je sneller in slaap valt, dat je rustiger inslaapt en dat je beter doorslaapt, dus dat je minder wakker wordt. Deze rustgevende activiteiten zijn veiliger en vaak net zo effectief als alcohol of slaappillen.

Een boek lezen voor het slapen gaan

Veel mensen kijken televisie voordat ze gaan slapen of ze surfen op het internet. Hoewel dit misschien rustgevende activiteiten zijn, is dit niet aan te raden. Je kijkt hierbij namelijk direct in een lichtbron. Hierdoor krijgt je lichaam het signaal dat het nog licht is en wordt er geen melatonine aangemaakt. Melatonine is een stof die ervoor zorgt dat je je slaperig voelt en dat je in slaapt valt. Wat voor televisies en computerschermen geldt, gaat overigens ook op voor iPhones en iPads.

Je kunt beter een boek of een tijdschrift lezen bij een beperkte hoeveelheid licht (uiteraard moet er wel voldoende licht zijn om op je gemak te kunnen lezen). Dit zorgt er niet alleen voor dat er melatonine wordt aangemaakt, maar ook dat je ogen vermoeid raken. Daarnaast helpt het lezen van een goed boek je om te ontspannen en om je werkzaamheden de dag los te laten.

Muziek luisteren om beter te slapen

Iets anders wat goed werkt is het luisteren van muziek voor het slapen gaan. Een groot voordeel hiervan is dat je geen licht nodig hebt, dus je kunt de productie van melatonine makkelijk in werking zetten door de meeste lampen alvast uit te doen. Er zijn allerlei theorieën over wat voor soort muziek goed is voor de menselijke geest, maar het belangrijkste is dat jij je erbij kunt ontspannen.

Een warm bad

In bad kun je je volledig ontspannen. Dat geldt niet alleen voor je geest, maar ook voor je lichaam. In bad hoef je alleen maar te liggen en door de constante warme temperatuur van het water hoeft je lichaam zich zelfs nauwelijks te bekommeren om je lichaamstemperatuur. Voor veel mensen is dit de ultieme voorbereiding op een goede nachtrust. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om dit elke dag in je schema in te passen, maar wanneer je vanwege belangrijke gebeurtenissen een extra goede nachtrust nodig hebt, is een warm bad zeker aan te raden.

Voorbereidingen voor de volgende dag

Het kan ook zinvol zijn om voorbereidingen te treffen voor de volgende dag. Het gaat dan niet om het maken van een actielijst, want dat maakt je geest juist heel alert en brengt misschien zaken aan het licht waar je vlak voor het slapen gaan juist beter niet aan kunt denken. Je moet hierbij denken aan eenvoudige voorbereidingen zoals het dekken van de tafel, smeren van je brood, je tas inpakken, etc. Door de eenvoud van deze taken help je je lichaam om tot rust te komen. Daarnaast kunnen deze voorbereidingen een routine worden die zich elke dag herhaalt. Doordat dit steeds plaatsvindt wordt deze activiteit een signaal voor je lichaam dat het tijd is om te gaan slapen.

Gebruik van alcohol en slaappillen op je slaap

Uiteraard zijn er ook middelen die je kunt gebruiken om sneller in slaap te vallen. De meest bekende zijn alcohol en slaappillen. Beide helpen om in slaap te komen, maar je moet er wel mee oppassen, want er kleven ook nadelen aan.

Alcohol kan helpen om sneller in slaap te vallen, maar alcohol kan er ook voor zorgen dat je onrustig slaapt. Je slaapt minder diep en wordt sneller wakker. Eén of twee glaasjes alcohol kunnen een positief effect hebben op je slaap, maar een grotere hoeveelheid toch vooral een negatieve uitwerking.

De meeste slaappillen zijn heel effectief om je te helpen om in slaap te komen en om 's nachts minder vaak wakker te worden. De werking van veel van deze producten is wetenschappelijk aangetoond. Jammer genoeg hebben veel slaappillen negatieve bijwerkingen. Slaappillen werken veelal verslavend; er treedt tolerantie op (je hebt steeds meer nodig voor hetzelfde effect); het kan zijn dat je je overdag suf en slaperig gaat voelen; en na langdurig gebruik kun je eigenlijk niet meer zonder.

Het loont dus de moeite om een rustgevende activiteit te zoeken die bij jou goed werkt! Er zijn overigens ook andere methoden die kunnen helpen als je niet kunt slapen.

Lees verder

© 2013 - 2018 Brempie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Waarom slaapt de mens?Waarom slaapt de mens?Slaap. Het is belangrijker dan veel mensen vaak denken. Iedereen vindt het heel gewoon. Dat we ís avonds naar bed gaan e…
Hoelang moet ik of een kind slapen? Wat is gezond?Hoelang moet ik of een kind slapen? Wat is gezond?Hoelang je moet slapen is voor iedereen verschillend, maar vaak geldt een slaapadvies van minimaal 8 uur. Slaap en voldo…
Slaapgebrek, en nu?Slaap. Iedereen heeft slaap nodig. Iemand heeft ongeveer 7 -9 uur slaap per nacht nodig. Tijdens de slaap heeft het lich…
Slapeloosheid een regelrechte rampSlapeloosheid een regelrechte rampIedereen heeft er weleens last van, niet kunnen slapen en uren liggen woelen en de klok elk uur weer vooruit zien gaan.…

Reageer op het artikel "Slaap: Rustgevende activiteiten voor het slapen gaan"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 19-01-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Slapen
Medische informatie…
Schrijf mee!