InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Gaap...krijgt u de juiste slaap?

Gaap...krijgt u de juiste slaap?

Gaap...krijgt u de juiste slaap? Als de wekker om zes uur ’s ochtend afloopt, bent u er dan zo eentje die vrolijk en wakker het bed uitspringt? Die na het avondjournaal van acht uur knikkebollend achter een kop koude koffie zit? Of glijdt u niet eerder dan twaalf uur ’s nachts onder de lakens en moet men het niet wagen u vroeg te wekken? Kortom: bent u een ochtend- of een avondmens? De ene mens heeft meer slaap nodig dan de ander. Ook de tijden waarop men slaapt en opstaat, verschillen per persoon. Is de een fit en uitgerust met vijf tot zes uurtjes nachtrust, de ander kan niet zonder acht uur slaap. De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft, hangt daarnaast ook af van de leeftijd. Baby’s slapen bijvoorbeeld zo’n 16 tot 18 uur. Dat neemt geleidelijk af naarmate men ergens in de twintig komt. Ook de diepte van de slaap verschilt. Kinderen slapen vaak dieper dan ouderen. Naarmate de leeftijd toeneemt, neemt de diepte van de slaap af.

Maar waarom is slaap zo belangrijk?

Veel mensen negeren hun slaapbehoefte, omdat het niet in hun schema past. Avondmensen moeten nu eenmaal wel vroeger dan gewenst opstaan, willen ze op tijd op hun werk komen. En ochtendmensen vechten tegen hun slaap als de visite langer blijft hangen dan gepland. Kortom: men negeert het lichaam dat om slaap vraagt. Natuurlijk is dat niet altijd te voorkomen. Toch is het raadzaam aan de nodige hoeveelheid slaap te komen, die bij u past.

Slaap is zo belangrijk om de volgende redenen:

  • Slapen is een manier om de hersenen te herstellen. Neuronen (hersencellen) werken minder, waardoor ze kunnen herstellen.
  • Slapen laat u beter leren. Er zijn bijvoorbeeld bewijzen dat de activiteit in de hersenen die er tijdens het leren is, tijdens de slaap herhaald wordt.
  • Slapen is een manier om het lichaam te beschermen.
  • Slapen kan iets over het lichaam vertellen. Er zijn wetenschappers die geloven dat de hersenen tijdens de slaap het lichaam ‘scannen’ naar problemen en ziektes en dit bijvoorbeeld door middel van een droom duidelijk kunnen maken.

Te weinig slaap

Niet (genoeg) slapen is erg ongezond voor de mens. Het laat de stress toenemen en het vermindert het reactievermogen. Waardoor er gevaarlijke situaties kunnen optreden. Bovendien zijn mensen die te weinig slapen relatief dikker dan andere mensen, omdat ze meer eten. Genoeg redenen dus om voldoende slaap te krijgen. En naar uw lichaam te luisteren. Je zou kunnen zeggen dat elk mens een eigen ‘slaapbioritme’ heeft. Het lichaam geeft aan of u zich fit voelt bij een laat tijdstip van naar bed gaan en laat weer op. Of dat u er het liefst ligt tegen half elf, zodat u om zes uur weer uitgerust naast uw bed staat.

Een tip: houd eens een tijdje een dagboek bij van uw ‘slaapbioritme’. Hoe laat ging u naar bed? Wat was uw kwaliteit van slaap? Op welk tijdstip stond u op? In hoeverre voelde u zich uitgerust?

Ontdek of u die avondman of ochtendvrouw bent en ga uitgerust door het leven!
© 2008 - 2019 Demaan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaap_(rust)

Reageer op het artikel "Gaap...krijgt u de juiste slaap?"

Infoteur: Demaan
Gepubliceerd: 29-07-2008
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!