InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Omgaan met problemen en het oplossen van problemen

Omgaan met problemen en het oplossen van problemen

Omgaan met problemen en het oplossen van problemen Persoonlijke problemen kunnen zich op allerlei gebieden voordoen. Veel problemen kunnen echter snel worden opgelost zonder enige hulp. Maar er zijn ook problemen die zeer diep ingrijpen en pijn doen en niet zo snel kunnen worden opgelost. Toch is het belangrijk om, in plaats van die problemen te verdrukken, aan oplossingen te werken om psychische klachten of ziek worden te voorkomen.

Probleemgevoeligheid

Veel problemen ontstaan in relatie tot andere mensen. Ze ontstaan als gevolg van het denken en voelen naar aanleiding van situaties. Dat denken en voelen heeft te maken met de probleemgevoeligheid van een persoon en de cultuur waaruit hij of zij voortkomt of in verzeild is geraakt. Omdat de meeste problemen ontstaan door interactie met anderen kunnen ze vaak alleen samen met die anderen worden opgelost.

Omgaan met problemen

Een verkeerde manier waarop met problemen wordt omgegaan kan leiden tot diverse klachten zoals psychische klachten (depressiviteit) maar ook lichamelijke klachten (hoofdpijn). In veel gevallen leidt het ook tot sneller boos worden of anderszins overtrokken reageren. Van die manier van reageren kunnen ook anderen de dupe worden omdat de emoties onterecht op anderen worden afgereageerd.

Soms stoornis

Als het hebben van problemen en de verkeerde manier van daarmee omgaan zorgt voor niet meer goed functioneren in het gewone leven is er sprake van een stoornis. In ernstige gevallen helpen dan alleen psychotherapie ook niet meer en heeft iemand alleen baat bij medicijnen al dan niet in combinatie met psychotherapie. Omgaan met problemen is in het algemeen een zeer persoonlijke aangelegenheid. Waar de een makkelijk overheen stapt kan voor een ander een zwaar probleem zijn. Maar uiteraard komt het ook voor dat de ene mens veel meer en met veel ernstiger problemen te maken krijgt dan de ander. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld om jarenlang in een oorlogssituatie te moeten leven.

Vermijdingsgedrag

Helaas kunnen problemen zich ook opstapelen waardoor een situatie ontstaat dat door de bomen het bos niet meer wordt gezien. Veel mensen gaan dan vermijdingsgedrag vertonen. Dan lijken de problemen opgelost te zijn maar dat is uiteraard niet het geval. Er is slechts sprake van het tijdelijk niet meer zien van de problemen die echter beslist weer terug zullen komen. Veel beter is om de problemen aan te pakken, te beginnen door ze goed onder ogen te zien. Een aantal problemen kan dan al vanzelf minder groot worden.

Begrip kweken

Bij het zoeken naar oplossingen is het belangrijk om eerst te proberen om bij de ander begrip te kweken voor de eigen ervaring en de pijn die een probleem kan opleveren. Maar bedenk daarbij wel dat een probleem voor de een niet perse ook een probleem voor de ander hoeft te zijn.

Problemen oplossen

Problemen aanpakken kan in stappen gebeuren:
  • Stap 1. Benoem alle problemen die er zijn.
  • Stap 2. Haal daar één probleem uit dat wordt aangepakt.
  • Stap 3. Bedenk daarna zoveel mogelijk oplossingen zonder te overwegen of die allemaal haalbaar zijn.
  • Stap 4. Kies daarna één oplossing waarvan verwacht wordt dat die het meest succesvol zal zijn.
  • Stap 5. Maar een plan van aanpak. (Welke acties zijn nodig om de oplossing uit te voeren?)
  • Stap 6. Voer dat plan uit.
  • Stap 7. Ga na of het probleem inderdaad is opgelost of dat er toch een andere weg bewandeld moet worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sommen oplossen met een verhoudingstabelSommen oplossen met een verhoudingstabelEen verhoudingstabel is een methode die voor het oplossen van veel wiskunde sommen op de middelbare school kan worden ge…
Joodse opvoeding: hoe om te gaan met een probleemkindJoodse opvoeding: hoe om te gaan met een probleemkindU kent ze vast wel: probleemkinderen. Ze veroorzaken constant problemen op thuis, op school, op de speelplaats, in het v…
Omgaan met piekerenOmgaan met piekerenWat is piekeren? Lost piekeren problemen op? Is er een verschil tussen piekeren en nadenken over een probleem? Wat is he…
Joodse wijsheden 21: het overwinnen van frustratiesJoodse wijsheden 21: het overwinnen van frustratiesAccepteer frustraties als uitdagingen. Opgeven is toegeven aan de frustratie. Op een intellectueel niveau begrijpen we d…
Op vakantie: hoe ga je met klachten om?Op vakantie: hoe ga je met klachten om?Je hebt je er zo op verheugt: je vakantie. Na wekenlang er naar toe te leven kom je dan eindelijk je appartement binnen.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Succo, Pixabay
  • Idee-pmc.nl
  • Mentaalvitaal.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Omgaan met problemen en het oplossen van problemen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 11-04-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Gedrag
Medische informatie…
Schrijf mee!