InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pijnappelklier of epifyse nog veel onderzoek nodig

Pijnappelklier of epifyse nog veel onderzoek nodig

De pijnappelklier (ook epifyse genoemd) is een kegelvormige klier die zich in het midden van de hersenen bevindt. De klier dankt zijn naam aan zijn vorm die gelijk is aan die van een pijnappel. De pijnappelklier is vijf tot acht millimeter lang en vier millimeter breed en weegt amper 200 milligram. De pijnappelklier wordt soms de zetel van de ziel genoemd zoals door René Descartes.

Vloeistof in pijnappelklier

Het bovenste gedeelte van de klier bestaat uit een hoedje in de vorm van een paddenstoel. Het binnenste gedeelte van die paddenstoel staat in verbinding met het hersenvocht en ruggenmergvocht (ook wel liquor cerebrospinalis of verkort liquor genoemd). Dat vocht bevindt zich om de hersenen en het ruggenmerg en is een waterige vloeistof. Die vloeistof dient ter bescherming van de hersenen en het ruggenmerg en transporteert voedingsstoffen en voert afvalstoffen af. Aan de buitenzijde van de epifyse bevindt zich bloedvathoudend weefsel.

Het derde oog

De pijnappelklier heeft, net als een oog, een netvlies en is eveneens gevuld met vloeistof. Soms wordt de pijnappelklier vanwege die gelijkenis ook wel het derde oog genoemd. De benaming, het derde oog, werd vooral door oude volken gebezigd. Zij dachten dat het derde oog magische krachten had. De Franse filosoof Descartes heeft de klier de zetel van de ziel genoemd. Ook in deze tijd wordt in een aantal beschrijvingen van de pijnappelklier veel waarde gehecht aan zijn spirituele kant met onder meer de stelling dat helderziendheid een kwestie van de aanwezigheid van een actieve pijnappelklier is.

Functies, eigenschappen en kenmerken van de pijnappelklier

Remmend effect op geslachtsklieren

Tijdens de jeugdperiode heeft de klier een remmend effect op de hormonale werking van de geslachtsklieren. Ongeveer na het tiende levensjaar, tegelijk met een verminderde werking van de epifyse, kan de productie van geslachtshormonen beginnen.

Biologische klok

Door onderzoek is aangetoond dat de klier een functie heeft als biologische klok die het dagritme en nachtritme bestuurt. Die klok kan ook in de war raken bij een snelle verplaatsing van grote afstand naar oost of west.

Pijnappelklier en licht

Licht speelt een grote rol bij de pijnappelklier. Als het licht namelijk door een impulsstroom vanuit de ogen de klier bereikt neemt de productie van het hormoon melatonine toe. De epifyse is als zodanig dus een omvormer van licht naar melatonine.

Aanmaak drie stoffen

Naast melatonine zorgt de klier ook voor de aanmaak van serotine en dimethyltryptamine dat verwant is aan serotine. Dimethyltryptamine heeft psychoactieve eigenschappen en zou een rol kunnen spelen bij visueel dromen, schizofrenie en bijna-doodervaringen maar de functie van de stof is eigenlijk tot nu toe nog vrij onduidelijk.

Psychosomatische controle

De pijnappelklier wordt ook wel beschouwd als het hart van de psychosomatische controle. Psychosomatisch is datgene dat te maken heeft met de relatie tussen het psychische en het lichamelijke.

Verouderingsproces

Naarmate iemand ouder wordt is de kans op verkalking van de pijnappelklier groter en vermindert de productie van melatonine waardoor die vermindering van de stof in verband wordt gebracht met het verouderingsproces.

Negatieve invloeden

Van negatieve invloed op de klier hebben onder meer stress, bepaalde stralingen en magnetische velden. Ook kunnen een groot verschil in temperatuur, grote hoogten en voedingstekort invloed hebben.

Nog veel vragen

De biologische functie van de pijnappelklier is lange tijd niet zo duidelijk geweest. Hoewel de werking en betekenis van de klier de laatste decennia duidelijker zijn geworden zijn er nog steeds veel vragen over de functie en is het totale beeld nog niet compleet.

Gevoelig voor geluid

Uit voorlopig onderzoek is gebleken dat de pijnappelklier ook gevoelig is voor geluid maar ook daar moet nog verder onderzoek naar worden gedaan.

Bolletjes van apatiet, calciet en magnetiet

Ook is ontdekt dat zich kristallijne bolletjes in de klier bevinden die bestaan uit apatiet, calciet en magnetiet. Interessant is in dit verband de genezende werking van edelstenen te noemen. Zo zou er bij apatiet een verband zijn tussen het mineraal en de vergroting van de kennis en helder zien en zou het tegen verwarring zijn en voor een dynamisch en afwisselend leven. Calciet zou met het oppeppen van gevoeligheid en met ontspanning te maken hebben en magnetiet wordt wel gebruikt bij pijnbestrijding van vooral reuma en artritis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Melatonine een wondermiddelMelatonine een wondermiddelMelatonine is vooral bekend als middel wat de slaap bevordert. Melatonine wordt veelal gebruikt als alternatief voor sla…
Melatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagMelatonine (Circadin), tegen slapeloosheid en jetlagOver Melatonine is al veel geschreven. Het is een van de veiligste stoffen die er bestaan en onderzoeken hebben aangetoo…
Melatonine als anti-kankersupplementMelatonine is een lichaamseigen hormoon. Mensen maken dit hormoon zelf aan. Een tekort aan melatonine kan onder andere t…
Kosmisch bewustzijnKosmisch bewustzijnWat is dat eigenlijk. Zit dat in ons lichaam? Of is het iets dat buiten ons is? Universeel bewustzijn is een staat van '…
Bronnen en referenties
  • Argusoog.org
  • Wikipedia
  • Winkler Prins
  • Oth-channeling.com
  • Stamcel.org

Reageer op het artikel "Pijnappelklier of epifyse nog veel onderzoek nodig"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 12-03-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Onderzoek
Medische informatie…
Schrijf mee!