Afvallen? Stoppen met roken? Zo houd je het vol!

Hoe komt het toch, dat we ieder jaar vol goede voornemens zitten, en toch iedere keer weer rond maart moeten concluderen dat er niks van deze voornemens is over gebleven? Het is om hopeloos van te worden. Maar er is goed nieuws. Psychologen hebben ontdekt dat er wel degelijk manieren zijn om je goede voornemens écht vol te houden. Pas deze bewezen werkzame inzichten toe, en je zult merken: Dit jaar belandt de sportschoolkaart niet weer ergens achter in een lade!

Inzicht 1: je houdt je voornemen beter vol, als je concrete plannen hebt om het uit te voeren

Heb je een goed voornemen, dat je echt graag uit wil voeren? Probeer dan eens na te denken over waar en wanneer je dat goede voornemen concreet in de praktijk wil brengen. Stel bijvoorbeeld, dat je besloten hebt wat bewuster te gaan eten. Bij welke gelegenheden zou je dat goede voornemen ten uitvoer kunnen brengen? Misschien kun je er een gewoonte van maken om bij je wekelijkse boodschappenrondje minstens één stuk biologisch vlees te halen. Of neem je voor, als je in een restaurant bent, minstens één gezonde optie van de kaart te kiezen.

Het is bewezen dat er een positief verband te is tussen dit soort concrete plannen en het echt uitvoeren van goede voornemens.
In 1997 deden psychologen onderzoek naar vrouwen die zich hadden voorgenomen zichzelf regelmatig te onderzoeken op knobbeltjes in de borst. Het bleek dat vrouwen die aangaven concrete plannen te hebben vaker daadwerkelijk tot actie overgingen. Dit komt omdat deze vrouwen het goede voornemen aan een concrete situatie koppelden. Als ze dan daadwerkelijk in die situatie waren, werden ze als het ware herinnerd aan hun goede voornemens.

Dit geld natuurlijk niet alleen voor het zoeken naar knobbeltjes, maar ook voor 'gewone' goede voornemens zoals afvallen, gezonder eten, en stoppen met roken. Het restaurant doet een belletje rinkelen. 'Oh ja, ik heb me voorgenomen om de volgende keer dat ik in een restaurant was, iets gezonds te bestellen!' Je herkent een kans om je goede voornemen in de praktijk te brengen sneller. Zo wordt het makkelijker om naar je goede voornemen te handelen.

Inzicht 2: Je wilskracht is een spier, en die kun je gewoon trainen.

Onderzoekers hebben ontdekt dat de wilskracht werkt als een spier: Als je hem te lang aanspant raakt hij vermoeid. Dit fenomeen is ook wel bekend als ego depletion. Uit experimenten blijkt dat mensen die zich actief in hebben moeten houden eerder voor verleidingen vallen dan mensen die weinig wilskracht hebben 'gebruikt'.

Een goed voorbeeld hiervan is een experiment uit 1998. Hierin werden proefpersonen blootgesteld aan de geur van versgebakken chocolate chip cookies. Ook kregen ze een schaal van deze koekjes voor hun neus gezet. Hier mochten ze echter niet van eten. Ze mochten alleen een paar radijsjes hebben. Na afloop werden deze proefpersonen aan een onoplosbare wiskundepuzzel gezet. Deze mensen gaven sneller op dan mensen die zich niet in hadden moeten houden.

Hun wilskracht was kennelijk al 'opgebruikt' door van de koekjes af te blijven. Na een dag lang streng zijn voor jezelf ga je ’s avonds dus uiteindelijk voor de bijl, en gaat voor de TV die bak Ben en Jerry's helemaal op!

Slecht nieuws? Niet helemaal. Want als wilskracht een spier is, dan zou je die spier in principe ook kunnen trainen. Wetenschappers hebben ontdekt dat het inderdaad zo werkt. In 2006 is er een experiment uitgevoerd waarbij een groep studenten een trainingsprogramma voor studievaardigheden volgde. De resultaten van dit onderzoek zijn nogal spectaculair. De studenten die het programma gevolgd hadden deden het een stuk beter dan de studenten uit de controlegroep. Ze bleken niet alleen minder examenstress te hebben, maar rookten en dronken ook minder, sportten meer, aten gezonder, én keken minder TV. Ze deden zelfs de afwas vaker! Kennelijk heeft het studieprogramma hun wilskrachtspier getraind, zodat zij andere dingen ook makkelijker vol konden houden.

Als je goede voornemens vol wilt houden, helpt het dus om je wilskrachtspier te trainen met iets kleins. Neem je voor elke week je financiën in een schriftje bij te houden. Of lees elke dag twintig minuten uit een goed boek, of doe iets anders waarbij je zonder al te veel moeite toch ‘goed bezig’ bent. Je zult zien, dat het straks in het nieuwe jaar een stuk makkelijker gaat!
© 2013 - 2020 Carpeventum, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Goede voornemens realiserenHet hebben van goede voornemens alleen, zal niet voldoende zijn om het uiteindelijke doel ook werkelijk te realiseren. N…
Goede voornemens betreft afvallenJe hebt een goed voornemen betreft het afvallen en bezit de nodige motivatie om te veranderen. Maar hoe ga je deze voorn…
Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsNieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsGoede voornemens: we maken ze allemaal wel eens met nieuwjaar. Nieuwjaar is het ideale moment om iets aan ons leven te v…
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…

Wortelkanaalbehandeling of tand of kies laten trekken?Wortelkanaalbehandeling of tand of kies laten trekken?Krijg je van de tandarts te horen dat een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is dan kun je nog wel eens voor keuze kom…
De Qlaira pil: Gebruik en bijwerkingenDe Qlaira pil: Gebruik en bijwerkingenQlaira is een anticonceptiepil met een natuurlijk vrouwelijk oestrogeen. Een van de hormonen die in de pil gebruikt word…
Bronnen en referenties
  • Baumeister, Roy F, Gailliot, Matthew, DeWall, C Nathan, & Oaten, Megan. (2006). Self‐Regulation and Personality: How Interventions Increase Regulatory Success, and How Depletion Moderates the Effects of Traits on Behavior. Journal of personality, 74(6), 1773-1802.
  • Baumeister, R. F., Bratslavsky, E., Muraven, M., & Tice, D. M. (1998). Ego depletion: Is the active self a limited resource? Journal of personality and social psychology, 74(5), 1252.
  • Conner, Mark, & Armitage, Christopher J. (1998). Extending the theory of planned behavior: A review and avenues for further research. Journal of applied social psychology, 28(15), 1429-1464.
  • Gollwitzer, Peter M. (1993). Goal achievement: The role of intentions. European review of social psychology, 4(1), 141-185.
  • Oaten, Megan, & Cheng, Ken. (2006a). Improved self-control: The benefits of a regular program of academic study. Basic and Applied Social Psychology, 28(1), 1-16.
  • Orbeil, Sheina, Hodgkins, Sarah, & Sheeran, Paschal. (1997). Implementation intentions and the theory of planned behavior. Personality and Social Psychology Bulletin, 23(9), 945-954.

Reageer op het artikel "Afvallen? Stoppen met roken? Zo houd je het vol!"

Infoteur: Carpeventum
Gepubliceerd: 09-12-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!