Wortelkanaalbehandeling of tand of kies laten trekken?

Wortelkanaalbehandeling of tand of kies laten trekken? Krijg je van de tandarts te horen dat een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is dan kun je nog wel eens voor keuze komen te staan tussen het doorzetten van deze kostbare behandeling of het trekken van de tand of kies. Daarvoor moet je een aantal factoren in overweging nemen. Wat zijn de kosten van een wortelkanaalbehandeling? Dit wordt onder meer bepaald door hoeveel wortels behandeld moeten worden. Op welke plek bevindt de tand of kies die een behandeling vereist zich? Ook dat is een belangrijke overweging.

Wortelkanaalbehandeling of niet?

Waarom kan een wortelkanaalbehandeling nodig zijn?

Een wortelkanaalbehandeling of zenuwbehandeling behelst dat het tandmerg of pulpa van het wortelkanaal wordt verwijderd en de hierdoor opengelaten ruimte wordt opgevuld. Het doel hiervan is het desinfecteren en het hermetisch afsluiten van de wortelkanalen en de pulpakamer om ontstekingen te voorkomen. De wortelkanalen worden verbreedt om deze goed te kunnen reinigen waardoor veel boren noodzakelijk is. Sommige mensen denken dat hiervoor een incisie in het tandvlees gemaakt moet worden, maar dit is dus niet het geval.

Er kunnen verschillende aanleidingen zijn voor het uitvoeren van een dergelijke behandeling, zoals:
  • Pijn veroorzaakt door (verwaarloosde) cariës
  • Schade als gevolg van een ongeval
  • Necrose of afsterven van de zenuw
  • Een periapicaal abces
  • Als voorbereiding of nabehandeling bij een andere procedure zoals met maken van een prothese of implantaat

Hoe duur is een wortelkanaalbehandeling?

De kosten van een wortelkanaalbehandeling zijn als volgt (2018):
Onderdeel behandeling Kosten in €
Verdoving€ 13
Röntgenfoto's (4)€ 60
Rubberdam€ 11
Electronisch lengtebepalen€ 14
Microscoop€ 73
Éénkanalig element€ 97
Insluiten Calcium Hydroxide€ 16
Roterend instrumentarium€ 45
Endodontisch consult€ 21
Totaal € 350

Deze kosten zijn afgerond en exclusief de vulling of kroon. Indien twee, drie of vier kanalen behandeld moeten worden is de prijs hoger.

Complicaties bij een wortelkanaalbehandeling

Bij de wortelkanaalbehandeling kunnen complicaties optreden waardoor aanvullende behandeling nodig zijn. Dit kan gaan om een moeilijke wortelkanaalopening of element met uitzonderlijke anatomie, het moeten verwijderen van een kroon, brug, wortelstift, of wortelkanaalvulmateriaal, het behandelen van een dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal of een voortgezette behandeling met iatrogene schade. Voor al deze complicaties geldt een prestatiecode waaraan een meerprijs verbonden is.

Is het trekken van een tand of kies een alternatief?

Wanneer je niet of niet volledig verzekerd bent voor tandheelkundige kosten dan is een wortelkanaalbehandeling een behoorlijke aanslag op je bankrekening. Het simpelweg niet uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling en de tand op kies onbehandeld laten is geen optie. Ontstoken pulpa geneest immers niet. Dit kan leiden tot de overweging om een tand of kies dan maar te laten trekken. Het trekken van een tand of kies kost immers slechts een paar tientjes (€ 42 euro exclusief eventueel benodigd hechtmateriaal). Een tandarts zal er echter de nadruk op leggen dat het veel verstandiger is om zoveel mogelijk van de eigen tanden te behouden. Een belangrijke (financiële) overweging hierbij is bovendien dat het trekken van een tand of kies gevolgen kan hebben voor de rest van het gebit. Uiteindelijk kan dit voor meer kosten zorgen.

Voor sommige mensen is de verwachte pijn bij een wortelkanaalbehandeling de reden dat zij het laten trekken van de kies of tand als een betere optie zien. Een wortelkanaalbehandeling is echter in principe pijnloos. Er wordt altijd gewerkt met een verdoving waarvan door de tandarts goed wordt gecontroleerd of deze voldoende effectief is. De doffe of juist hevige pijn die kan bestaan als gevolg van de wortelkanaalontsteking is bij de meeste mensen na behandeling meteen weg. Wel kan er sprake zijn van napijn maar deze is over het algemeen goed te bestrijden met pijnstillers als paracetamol of ibuprofen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wetmount, Pixabay
  • Tandarts - http://www.tandarts.nl/tarieven-verzekering/rekeningen/wat_kost_een_behandeling
  • De Tandartsengroep - http://www.detandartsengroep.nl/site/wortelkanaalbehandeling-kosten
  • CDC Tandzorg - http://www.cdctandzorg.nl/2013/01/14/wortelkanaalbehandeling/
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wortelkanaalbehandeling of tand of kies laten trekken?"

Reacties

Erik Claasse, 21-12-2017 14:02 #2
Bij 2 naastgelegen kiezen (geen verstandskies) is ontsteking te zien op de foto. Een endodontoloog wil de meest ontstoken kies behandelen. Hier zitten 3 of 4 wortelkanalen in die al eerder behandeld zijn door een endodontoloog, die de kanalen toen niet helemaal heeft kunnen vullen. Anderen menen dat bij beide kiezen de wortelkanalen moeten worden herbehandeld. De eerste behandeling wordt, zonder complicaties al op €650 begroot.
Omdat de kiezen al eerder behandeld zijn, en dus "dood", waarom wordt dan niet over trekken gesproken? Een implantaat is bij deze kosten nauwelijks duurder. Wat is het voordeel van het behouden van de eigen kiezen, ook bij kiezen zonder zenuw?

Riet van den Berg, 10-02-2015 14:20 #1
Mijn vraag is, of hier ook info over is ivm behandelen van patiënten met een laag imuumsysteem door chemo en/of bestraling. Naar mijn idee is het beter om eerder antibiotica voor te schrijven en ook info geven over pijnstilling voor behandeling… Ik kan over dit onderwerp niet iets vinden op internet… ik zou nu liever m'n kies eruit hebben en dat bij een kaakchirurg laten doen in mijn geval. Mijn tandarts maakt het liever af, maar ik heb er geen vertrouwen meer in ivm alle pijn.
hartelijke groet Riet

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-03-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Tandarts
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!