InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ontstoken tandvlees: wat te doen?

Ontstoken tandvlees: wat te doen?

Ontstoken tandvlees: wat te doen? In je mond zitten heel erg veel bacteriën. Deze bacteriën hechten zich aan tanden en kiezen. De laag bacteriën die op je tanden komen te zitten noem je tandplaque. Deze tandplaque is zacht en kleverig en is geel of wit van kleur. Om deze reden is het niet al te makkelijk waar te nemen. Deze bacteriën in de tandplaque zijn degenen die de tandvleesontsteking veroorzaken. Dezelfde tandplaque is ook de boosdoener als het om gaatjes gaat. Als de tandplaque verkalkt dan wordt het tandsteen.

Ontsteking tandvlees

Ontstoken tandvlees: is dit ernstig?

Tandplaque ontstaat nu eenmaal, maar je moet het wel goed verwijderen. Als je dit niet doet ontstaat er tandvleesontsteking. In de meeste gevallen is het niet schadelijk en dan noem je het gingivitis. Maar is sommige gevallen is het juist wel schadelijk. Je tandvlees raakt dan los van je tanden. De pocket, een smalle ruimte tussen je tandvlees en je tanden en kiezen wordt daardoor steeds verder uitgediept. In de daardoor ontstane ruimte vormt zich dan ook tandplaque en tandsteen. Het komt dan steeds dieper, tot het aankomt bij het kaakbot. Het kaakbot is de plek waar je tanden en kiezen vastzitten en dit wordt door het tandsteen aangetast en zelf afgebroken. Die gevaarlijke vorm van tandvleesontsteking noemen we parodontitis.

Wat kun je er zelf tegen doen?

Bij gingivitis is je tandvlees nog volledig vastgehecht aan je tanden. Op die manier ontstaan die diepe pockets dus nog niet. De tandplaque zit dan nog alleen boven de tandvleesrand. Indien je een goede mondhygiëne hebt verwijder je deze plaque zelf. De tandarts kan precies vertellen waar je op moet letten. Vaak komt het aan op een combinatie van goed poetsen en het gebruik van tandenstokers en mondspoeling speciaal voor het tandvlees

Bij tandsteen op de kiezen, moet de tandarts of mondhygiënist er aan te pas komen. Bij een combinatie van een eigen goede mondhygiëne en regelmatig bezoeken van de tandarts zal gingivitis snel verdwijnen. Er zijn ook speciale tandpasta's die helpen bij het verminderen van ontstoken tandvlees. Een voorbeeld hiervan is Meridol. Je merkt dit doordat je tandvlees niet langer gezwollen of rood is en je zult zien dat het niet meer zo snel gaat bloeden bij het tandentoetsen en stokeren (gebruik van een tandenstoker). Naast de verschillende tandpasta's en spoelingen zijn er ook homeopathische middelen tegen ontstoken tandvlees, zo helpt een middel als Kamillosan bij het verbeteren van de conditie van het tandvlees als je er regelmatig mee spoelt. Gaat het tandvlees snel bloeden bij het gebruik van tandenstokers of breekt de tandenstoker snel af? Je kan dan ook eens rubberen tandenstokers proberen.

Parodontitis: hulp van tandarts vereist

Niet iedereen met ontstoken tandvlees ontwikkelt parodontitis. Dit is volledig afhankelijk van het soort bacteriën en ook van je eigen mondhygiëne. Doordat er zo veel verschil zit tussen de bacteriën is het per persoon verschillend hoe gevaarlijk de tandvleesontsteking is. Bovendien is het zo dat als je rookt, de weerstand tegen tandplaque zal verminderen en je zo dus meer risico loopt. Erfelijkheid speelt ook nog een rol. Als het in de familie zit is het risico groter dat je er zelf last van krijgt.

Kenmerken van parodontitis zijn slap, rood en gezwollen tandvlees. Bij het toetsen of zelfs bij het eten gaat het snel bloeden. Na verloop van tijd kan het zich ook gaan terugtrekken. Bovendien tast parodontitis je smaak en je adem aan.
Als je het verwaarloost kan het je kaakbot aantasten en zullen je tanden los gaat zitten en kunnen zelfs uitvallen. Dit is niet in alle gevallen zo ernstig.

Parodontitis moet worden vastgesteld door de tandarts. Deze kan met een speciaal instrument de diepte van de pockets meten en met behulp van een röntgenfoto kan worden bekeken in hoeverre het kaakbot is aangetast.

Operatie vereist bij te diepe pockets

De tandarts kan veel doen om je mond zo goed mogelijk te reinigen en zo veel mogelijk plaque te verwijderen. Maar soms zijn de pockets zo diep dat hij niet alles weg kan halen. De ontsteking verdwijnt dan niet en de pockets blijven diep. Als dat het geval is kan een operatieve ingreep noodzakelijk zijn, dit heet een flap-operatie.

Je hoeft hier niet voor onder narcose, maar door plaatselijke verdoving kan de tandarts het tandvlees losmaken van de tanden. Op die manier is er een betere toegang en kan je gebit grondiger gereinigd worden. Als het klaar is wordt het tandvlees weer aangehecht, waardoor ook de pockets verdwenen zijn en de oorzaak is weggenomen. Dit is natuurlijk alleen in de ernstigste gevallen noodzakelijk.

Antibiotica bij parodontitis

Als de parodontitis heel ernstig is kan je tandarts een bacteriologisch onderzoek doen om het tandplaque te onderzoeken. Er wordt dan een monstertje genomen uit een van de diepe pockets. Een laboratorium kan dan precies uitzoeken welke bacteriën in jouw mond de boosdoeners zijn. Op die manier kan ook worden uitgezocht of een antibiotica kan helpen om de ontsteking te bestrijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Parodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tandenParodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tandenParodontitis is een ernstige ontsteking van het tandvlees in de mond. Als ontsteking van het tandvlees lang blijft besta…
Ontstoken tandvlees: homeopathisch geneesmiddel werkt snel!Last van ontstoken tandvlees of een ontsteking van mondslijmvlies? Naast goed poetsen, spoelen en stoken, is het verstan…
Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Bloedend tandvlees kan plotseling de kop opsteken, maar bloedend tandvlees kan ook chronisch zijn. Hoe komt het dat je t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ontstoken tandvlees: wat te doen?"

Reacties

Aya, 20-06-2017 21:37 #12
Hoi hoi, ik ben aya 11 jaar oud en ik heb al een paar dagen last van ontstoken tandvlees. er komt een rood randje over mijn kiezen en durf eigenlijk niet naar de tandarts omdat ik bang ben dat het heeel veel pijn gaat doen. kan iemand mij helpen!

Johan, 09-05-2015 15:02 #11
Hallo ik heb sind kort last van mijn tandvlees in de hoek van mijn mond, moet ik een bepaalde tandenpasta gebruiken of een mondwater?

Mvg johan Reactie infoteur, 12-05-2015
Hoi Johan,

Er zijn wel speciale spoelingen die goed zijn voor je tandvlees zoals Meridol of Vitis Gingival. Je kunt ook bij de apotheek een spoeling halen, dit is goedkoper.

Groet,
Dessal

Bibi, 26-10-2014 11:21 #10
Hallo, ik ben Bibi van 12. Ik heb sinds denk ik ongeveer een week last van ontstoken tandvlees bij mijn hoektand, links bovenin. het bloedt niet tijdens het eten of tandenpoetsen, maar het doet wel veel pijn. Zelfs met een hand tandenborstel heb ik veel pijn en moet heel zachtjes poetsen (ik gebruik normaal sensodine (als je het zo schrijft) maar speciaal voor dit plekje gebruik ik paradontax). het bloedt dus niet erg, naar wel komt er een rood randje om mijn tand heen en is het tandvlees rood en een beetje dikker. Gelukkig zit de tand nog niet los, dus volgens mij is het nog in een vroeg stadium. Ik heb over een week een afspraak bij de ortho (buitenboord), en over een maand bij de tandarts. Maar tot die tijd; wat kan ik eraan doen?

Magriet, 01-10-2013 16:37 #9
Hoii,
Sinds paar dagen heb ik heel erg last van mijn mond. ik kan het nauwelijks openen tijdens eten en drinken. heb heel erg pijn. ik denk wel dat ik een ontsteking heb. wat kan ik hier aandoen? Reactie infoteur, 02-10-2013
Hoi Margriet,

Wanneer je denkt dat dit met je kaak, tong of lippen te maken heeft zou ik langs de huisarts gaan. Is het een tand-, kies- of tandvleesprobleem dan vooral even een afspraak bij de tandarts maken want zodra het je eten en drinken gaat verstoren wordt het wel acuut.

Groet,
Dessal

Ano--Niem, 04-01-2012 12:00 #8
Ik ben al 5 jaar niet bij de tandarts geweest. 3 jaar geleden is er een kies afgebroken en sindsdien gaatt mijn gebit ontzettend snel achteruit. Nu zo gisterenavond merkte ik dat mn tandvlees los begint te laten, als ik mijn tanden poets breken er daarna stukjes tand af. Ik ben slecht verzekerd en kan ook geen aanvullende verzekering nemen en al helemaal geen hoge tandarts rekening betalen dit is dan ook de reden dat ik niet naar de tandarts ga. Maar de pijn word nu echt ondragelijk, is er iets wat ik kan doen? Reactie infoteur, 05-01-2012
Hoi,
Het is natuurlijk nooit leuk om te horen maar dit is een geval van voorkomen is beter dan genezen. Als je je gebit nu wilt laten repareren dan brengt dit onvermijdelijk veel kosten met zich mee. Het enige dat je nog kunt proberen is zien of het wellicht in het buitenland goedkoper is.

Mvg,
Dessal

Jami, 05-10-2011 12:40 #7
Ze hebben bij mij laatst mijn verstandskiezen getrokken en sindsdien heb ik last van bloedend tandvlees en gehemelte. Kan dit met elkaar te maken hebben? Reactie infoteur, 05-10-2011
Het lijkt me sterk dat dit met elkaar verband heeft, maar als je het zeker wilt weten kun je het beste even een controleafspraak maken bij je tandarts.

Jami, 04-10-2011 16:11 #6
Ze hebben bij mij laatst mijn verstandskiezen getrokken en sindsdien heb ik last van bloedend tandvlees en gehemelte. Kan dit met elkaar te maken hebben?

Chimène, 26-09-2011 21:56 #5
Hoi ik ben Chimène en ik ben 12 jaar. Ik ging naar de ortho en daar vertelden ze me dat ik ontstoken tandvlees had. Ik ben beter gaan poetsen en het trekt nu wel weer een beetje weg. Maar bij een paar kiezen zitten dikke witte randen. Ik weet niet precies wat het is dus misschien weten jullie dat?

Wida, 16-06-2011 13:34 #4
Ik ben 17 en mijn tandvlees zit aan de onderkant een beetje los! het gaat heel soms tijdens het eten bloeden en bijna altijd tijdens het poetsen. Moet ik hiervoor een afspraak maken bij de tandarts of de mondhygieniste? Reactie infoteur, 16-06-2011
Hallo Wida,

Als het alleen bij bloeden blijft kun je proberen het zelf op te lossen door goed te poetsen en te stokeren met een tandenstoker. Daarnaast kun je ook een mondspoeling gebruiken van bijvoorbeeld Elmex of Meridol. Als je echt het gevoel hebt dat je tandvlees los zit zou ik hier wel mee naar de tandarts gaan voor er onherstelbare schade ontstaat aan de wortel van de tand. Als je namelijk te diepe 'pockets' in je tandvlees krijgt dan kan hier vuiligheid tussen gaan zitten die je met gewoon poetsen niet wegkrijgt wat kan leiden tot schade aan de basis van de tand.

Mvg,
Dessal

Jet, 10-11-2009 09:21 #3
Ik heb nooit last gehad van ontstoken tandvlees. Maar nu heb ik een behoorlijke ischias en slik me scheel in medicijnen. Sinds een paar dagen heb ik nu ook erg last van mijn mond en tandvlees. Zou dat met elkaar in verbinding kunnen staan? Reactie infoteur, 13-11-2009
Hoi Jet,
Het gebruik van medicijnen kan invloed hebben op de conditie van je tandvlees. Kijk allereerst eens in de bijsluiter of dit vermeld staat als bijwerking. Neem als het te erg wordt contact op met je tandarts.

Mvg,
Pero

Victorho (infoteur), 06-11-2008 20:45 #2
@Yolanda,
Indien de ontsteking betrekking heeft op het tandvlees, is dit meestal niet te zien op een rontgenfoto (daar is het weefsel te week voor). Pas indien diepere delen ook betrokken raken in het proces, is er mogelijk iets te zeggen dmv rontgendiagnostiek.

Yolanda, 30-09-2008 03:03 #1
Ik heb een ontsteking dat zeer gevoelig is en reeds 10 dagen antibiothica geslikt helaas zonder resultaat. Zelfs ook nog een gorgeldrankje gekregen… nu is het precies 2 weken… wat is er dan aan te doen… zou een rontgenfoto iwat kunnen laten zien? Reactie infoteur, 30-09-2008
Hoi Yolanda,
Ik kan je enkel adviseren contact op te nemen met je eigen tandarts. Ik ben er niet voor opgeleid om hier een antwoord op te geven.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 11-09-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Tandarts
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!