ADHD: alternatieve behandelingen

Het is begrijpelijk dat veel ouders zich zorgen maken over het geven van medicijnen aan hun kinderen - vooral stimulerende middelen, die soms een slechte reputatie hebben. Veel ouders zouden liever een behandeling geven die ‘natuurlijk’ is, hoewel dit soms weinig meer is dan een woord dat op de verpakking van een product wordt gebruikt. Sommige remedies die voor ADHD aangeraden worden, kunnen zeker geen kwaad, zolang ze niet beschouwd worden als vervanging van efficiënte medicijnen. Tegenwoordig biedt het internet informatie over allerlei medicijnen, van op recept verkrijgbare tot alternatieve middelen. De meeste van deze ‘natuurlijke’ producten worden nog steeds vervaardigd, maar anders dan op recept verkrijgbare medicijnen worden ze niet onderworpen aan grondige onderzoeken - testen van doseringen en onderzoek naar bijwerkingen en interacties met andere geneesmiddelen - voordat ze op de markt gebracht worden.

Gesprekstherapie

Gesprekstherapie is een behandeling waarbij patiënten met een ervaren therapeut praten over wat ze voelen, en hoe ze kunnen veranderen hoe ze zich voelen of gedragen. Vaak helpt dit. Veel mensen met ADHD hebben echter onvoldoende controle over hun gedrag om er baat bij te hebben, tenzij ze eerst hun stimulerende middelen innemen om zich op het gesprek te kunnen concentreren. Enkele gesprekstherapieën die bij ADHD worden geprobeerd, zijn: psychotherapie, cognitieve gedragstherapie, trainingen in sociale vaardigheden (trainingen in sociaal acceptabel gedrag of goede manieren) en counseling (niet-specialistisch gesprek bedoeld om de patiënt te helpen).

Bezigheidstherapie bij ADHD

Bezigheidstherapeuten helpen ADHD-patiënten die problemen hebben met praktische lichamelijke vaardigheden zoals schrijven, met een bal spelen en schoenveters strikken. Net als andere therapieën werkt bezigheidstherapie beter als deze gecombineerd wordt met medicijnen.

Ouderschapsvaardighedentraining bij ADHD

Tijdens een ouderschapsvaardighedentraining leren ouders omgaan met de problemen die het leven met een kind dat ADHD heeft, met zich meebrengt. Samen hebben ze oefensessies om te leren hoe ze opbouwend kunnen reageren.

Biofeedback bij ADHD

Bij briofeedback zijn patiënten verbonden met een machine die hersengolven registreert, en krijgen ze te zien hoe ze deze kunnen beheersen door bepaalde gedachten en gevoelens op te roepen. Kinderen met ADHD zijn misschien te impulsief of onoplettend om de techniek onder de knie te krijgen, dus het is mogelijk dat ze geen baat bij deze behandeling hebben.

Oogoefeningen bij ADHD

Bij trage lezers wordt vaak het gezichtsvermogen getest. Er zijn geen aanwijzingen dat ADHD-kinderen een grotere kans op oogproblemen hebben dan andere kinderen, maar oogoefeningen zijn te proberen.

Minder algemene behandelingen bij ADHD

Tot de minder gebruikelijke behandelingen die bij ADHD geprobeerd zijn, behoren:
craniale (schedel) manipulatie en rechtzetten van de nek, rechtzetten van de schedel, gekleurde lenzen en schommelen in een hangmat. De meeste zijn niet getest door grondig onderzoek.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken en symptomen van ADHDBij ADHD denkt men vaak aan drukke kinderen. Maar wat zijn de verdere symptomen van ADHD, hoe ontstaat deze aandoening e…
ADHD in de klasADHD in de klasKinderen worden tegenwoordig steeds sneller gediagnosticeerd als het aankomt op gedragsproblemen. Een veel gehoord probl…

PDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS is een autistische stoornis, hierover zijn enkele boeken geschreven. In deze lijst worden ook een aantal boeken…
Ontstoken tandvlees: wat te doen?Ontstoken tandvlees: wat te doen?In je mond zitten heel erg veel bacteriën. Deze bacteriën hechten zich aan tanden en kiezen. De laag bacteriën die op je…
Bronnen en referenties
  • Cursus 'Psychomotorische Stoornissen', 1° Licentie Kinesitherapie en Motorische Revalidatie, K.U. Leuven, 1984

Reageer op het artikel "ADHD: alternatieve behandelingen"

Reactie

Ellen Kierdorff, 17-11-2010 12:33 #1
Sinds pas is ontdekt dat ik op 54 jaar adhd heb, een grote schok. maar wel een bevestiging van alle teleurstellingen en frustraties, die ik in al die jaren heb gehad met studies, relaties etc. Ik hoop dat ik met begeleiding en medicijnen verder kom dan ik de afgelopen 54 jaar heb gehad. Momenteel doe ik een opleiding SPW3 een scriptie over ADHD. Deze opleiding heeft mij weliswaar geholpen naar een leukere baan, maar het heeft heel veel energie gekost voor mij en mijn ge zin als het even weer teveel werd stonden zij er maar weer voor mij, zonder steun was ik weer in de volgende teleurstelling beland.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 14-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!