InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken en symptomen van ADHD

Oorzaken en symptomen van ADHD

Bij ADHD denkt men vaak aan drukke kinderen. Maar wat zijn de verdere symptomen van ADHD, hoe ontstaat deze aandoening en hoe kan deze worden genezen? ADHD of ‘Attention deficit hyperactivity disorder’ is een aangeboren aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. Kinderen met ADHD hebben vaak moeite om hun aandacht voor langere tijd vast te kunnen houden. Zij zijn vaak niet in staat lang aan één opdracht te werken. Het lukt wel wanneer zij geïnteresseerd zijn in de opdracht. De hyperactiviteit speelt zich voornamelijk af in het hoofd en uit zich soms naar de buitenkant waardoor het kind druk over kan komen. Hoewel ADHD vaak gediagnosticeerd wordt bij kinderen, kunnen ook volwassenen last hebben van deze ziekte.

Oorzaken

De precieze oorzaak is onbekend, maar er zijn drie factoren die geassocieerd zijn met ADHD, namelijk: erfelijkheid; kinderen waarbij een ouder ADD of ADHD heeft, hebben en vergrote kans om ook last van ADD of ADHD te krijgen. Een neurobiologische stoornis in de hersenen op het niveau van de zenuwverbindingen (bij neurotransmissie), en invloed van de omgeving. ADHD lijkt meer voor te komen omdat de huidige maatschappij ADHD onvriendelijk is. Vaak wordt gedacht dat ADHD hetzelfde is als ADD: ‘Attention deficit disorder’. Hoewel ADD en ADHD allebei aandachtstoornissen zijn, is het niet hetzelfde, en is ADD een vorm van ADHD. Iemand met ADHD vertoont meer hyperactiviteit en impulsiviteit, terwijl iemand met ADD vaak hyperactiviteit voelt maar dit niet altijd uit.

Symptomen

Een kind met ADD kan snel afgeleid zijn, onorganisatorisch zijn, uitstelgedrag vertonen en last hebben van vergeetachtigheid. Het kind is geneigd de constante negatieve feedback te accepteren en op zichzelf te betrekken wat kan leiden tot de ontwikkeling van secundaire psychologische stoornissen waaronder angststoornissen, seksuele- en stemmingsstoornissen en middelenmisbruik. Symptomen van ADHD zijn: onoplettendheid, hyperactiviteit, impulsiviteit, geestelijke hooggevoeligheid, chronische vergeetachtigheid, angstklachten, een laag zelfbeeld, problemen met het managen van agressie, een verhoogd risico op verslaving: rook-, drugs-, alcohol-, en gokverslaving, uitstelgedrag, stemmingswisselingen en depressie.

Positieve eigenschappen

Symptomen van ADHD kunnen verminderen naarmate de leeftijd vordert. ADHD kan ook positieve eigenschappen met zich meebrengen zoals: een hoge sociale intelligentie, een groot inlevingsvermogen, uitzonderlijk vermogen om bepaalde dingen in detail te zien, grote zorgzaamheid naar anderen toe, en ze blinken uit in talent op een bepaald vlak zoals muziek.

Behandeling

ADHD kun je niet genezen. Wel is het te behandelen waardoor de persoon geen of minder hinder ervaart van ADHD. De symptomen van ADHD kunnen gecontroleerd worden met behulp van medicatie, gedragstherapie, begeleiding en voorlichting van de omgeving. Medicijnen genaamd stimulantia worden gebruikt om de hyperactiviteit en impulsiviteit te controleren en de aandacht te vergroten. Enkele veel gebruikte stimulantia voor ADHD zijn: Methylfenidaat en Dexamfetamine. Niet-stimulantia zijn ook een mogelijk medicijn voor ADHD, zoals: atomoxetine. Behandeling in de vorm van begeleiding kan gericht zijn op gedragsaanpassing, speciaal onderwijs, en training van sociale vaardigheden. Voor meer informatie over ADHD en mogelijke behandeling kun je het beste contact op nemen met je huisarts.
© 2013 - 2019 Psveindhoven, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gezondheidplein

Reageer op het artikel "Oorzaken en symptomen van ADHD"

Infoteur: Psveindhoven
Gepubliceerd: 15-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!