InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Trainen met je eigen lichaamsgewicht: Squat

Trainen met je eigen lichaamsgewicht: Squat

Een squat is een kniebuiging. De term squat wordt wereldwijd gebruikt in de krachtsportwereld. De squat is een oefening waarbij je vooral je benen en bilspieren traint.

De squat

De squat is een oefening om vooral de benen en billen te trainen. Ook wordt de squat gebruikt om de botten in het lichaam te versterken. De squat is een intensieve manier van trainen, waarbij je snel en veel energie verbrandt. Van de squat wordt je hele lichaam sterker, vandaar dat het een oefening is die veel wordt gebruikt bij militaire eenheden.

Spieren die worden getraind bij de squat

Deze spieren worden voornamelijk getraind bij de squat:
  • Grote bilspier
  • Quadriceps
  • Hamstrings

En in mindere mate:
  • Gehele rug
  • Dwarse buikspier
  • Middelste bilspier
  • Kleine bilspier
  • Heupen
  • Kuitspier

De uitvoering

Een squat voert men uit door rechtop te staan met de voeten op schouderbreedte, naast elkaar, waarbij de voeten ongeveer 30 graden naar buiten wijzen. Dan zak je met je kont naar beneden, waarbij je ervoor moet zorgen dat je knieën niet voor je tenen komen. Hoe dieper je de squat maakt, des te meer spieren te traint. Bij beginnende sporters is het vaak al genoeg om de dijbenen evenwijdig met de grond te laten komen. Als de squats te licht worden kan je ervoor kiezen om met bijvoorbeeld dumbbells de oefening zwaarder te maken.

Soorten squats

  • Gewone squat, deze is beschreven in dit artikel.
  • Overhead squat. Bij deze squat hou je je handen boven je hoofd tegen elkaar. Je biceps raakt je oren. Hierbij train je ook je evenwicht.
  • Hindoe squat. Bij deze squat hou je je hielen van de grond. Hierdoor voer je de squat uit op alleen je tenen.
  • Jump squat. Bij deze squat zak je naar beneden en spring je vanuit die positie omhoog. De bedoeling is om zoveel mogelijk kracht achter de sprong te zetten. Deze oefening is zeer intensief.
  • Één-benige squat. De naam zegt het eigenlijk al. Deze squat voer je uit op één been.

Leuke weetjes

De squat met het zwaarste gewicht zonder hulpmiddelen is 453,59 kg, door Robert Wilkerson.
De squat met het zwaarste gewicht met hulpmiddelen is 575kg, door Jonas Rantanen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Spounty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zo voer je een goede squat uitDe squat is de basisoefening als het om trainen gaat. Vanuit de squatpositie worden veel oefeningen uitgevoerd. Helaas i…
Klaar voor de zomer; 4 minuten workoutNog even en de zomer is weer een feit. Sommigen onder ons zijn alweer een tijd bezig om de overtollige pondjes eraf te w…
De Brazil Butt Lift Workout, voor mooie strakke billenDe Brazil Butt Lift Workout, voor mooie strakke billenHeb jij altijd al gedroomd van mooie strakke billen, benen en buik? Dan is de Brazil Butt Lift Workout waarschijnlijk we…
30 day beachbody challenge30 day beachbody challengeMet de 30 day beachbody challenge kun je je voorbereiden op het mooie strandweer of op een strandvakantie. Tijdens de wo…
Strakke billen met de 30 day butt challengeStrakke billen met de 30 day butt challengeWil jij jezelf eens goed uitdagen en tegelijkertijd werken aan je billen? Met de 30 day butt challenge ben je dertig dag…
Bronnen en referenties
  • www.pt-nijmegen.nl

Reageer op het artikel "Trainen met je eigen lichaamsgewicht: Squat"

Infoteur: Spounty
Gepubliceerd: 18-01-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Effectief trainen
Medische informatie…
Schrijf mee!