InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Endorfine aanmaken, hoe doe je dat?

Endorfine aanmaken, hoe doe je dat?

Endorfine aanmaken, hoe doe je dat? Endorfine is een stof die door het lichaam wordt aangemaakt om pijn te onderdrukken, de eigenschappen van deze lichaamseigen stof zijn hetzelfde als die van pijnstillers, zoals morfine. Endorfine wordt aangemaakt in de hersenen, het stofje fungeert als neurotransmitter. Neurotransmitters geven signalen door in ons lichaam en zorgen ervoor dat het lichaam tot actie overgaat. Na een fysieke inspanning, zoals sporten, kan een roesachtige toestand ontstaan. Dit goede gevoel, na het sporten, wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Het vrijkomen van endorfine zorgt voor een gevoel van geluk of euforie, naast het beoefenen van sport zijn er veel andere manieren om endorfine aan te maken zoals het eten van chocola, seks, zonlicht en acupunctuur.

Wanneer wordt endorfine aangemaakt?

Het stofje endorfine wordt aangemaakt in onze hersenen, dit gebeurt onder verschillende omstandigheden. Endorfine wordt door de hersenen geproduceerd voornamelijk onder omstandigheden van pijn of stress. Als een flinke fysieke inspanning plaatsvindt, is dit ook een vorm van pijn voor het lichaam en daardoor wordt endorfine aangemaakt. Naast fysieke inspanningen zijn er veel andere manieren om de aanmaak van endorfine te stimuleren, door middel van:
  • Sporten
  • Lachen
  • Chocolade
  • Hete pepers
  • Seks
  • Acupunctuur
  • Ultraviolette straling

Endorfine aanmaken door te sporten

Door endorfine voelt een mens zich gelukkig, tijdens lichamelijke inspanningen wordt deze stof vanzelf door de hersenen aangemaakt. Als je een tijdje niet lekker in je vel zit dan kan het helpen om te gaan sporten want dan wordt endorfine aangemaakt en is het mogelijk dat je jezelf gelukkiger gaat voelen. Als een grote fysieke inspanning heeft plaatsgevonden is het zelfs mogelijk dat je het gevoel hebt in een roes te verkeren, een voorbeeld is de ‘runners high’. Deze ‘runners high’ wordt veroorzaakt door de grote hoeveelheid endorfine die aangemaakt wordt door de hersenen. Om de zogenaamde ‘runners high’ te bereiken moet echter wel een flinke afstand gelopen worden.

Endorfine aanmaken door te lachen

Door een voorstelling van je favoriete cabaretier of een komediefilm te bekijken worden de lachspieren aan het werk gezet. Naast deze training voor je lachspieren zorgt het ook voor aanmaak van endorfine. Als je bijvoorbeeld gedurende tien minuten goed lacht dan is voldoende endorfine aangemaakt om je een stuk beter te voelen.

Endorfine aanmaken door het eten van chocolade

De suikers, vetten en cacao die in chocola zitten zorgen voor de aanmaak van endorfine. Zodra chocola in de mond terecht komt zal het smelten, dit is een prettige ervaring voor het lichaam. Daarnaast is het ook mogelijk dat endorfine aangemaakt wordt omdat je als kind vroeger chocola kreeg als je lief was geweest of als er iets te vieren viel. Door chocola te eten komen deze prettige herinneringen weer boven, waardoor je vrolijker wordt. Het nuttigen van pure chocola geeft het beste effect op het gebied van endorfine aanmaak omdat pure chocolade het grootste percentage cacao bevat. Eet echter niet teveel chocola met als doel om je gelukkiger te voelen want een reep chocolade is zeer calorierijk.

Endorfine aanmaken door ‘hete’ pepers te eten

Het nuttigen van chilipepers zorgt voor een lichamelijke pijnprikkel. Omdat het lichaam pijn ervaart wordt een signaal naar de hersenen gestuurd om endorfine aan te maken want endorfine zorgt ervoor dat de pijn onderdrukt wordt. Stimuleer de aanmaak van endorfine door bijvoorbeeld wat vaker sambal te eten.

Endorfine aanmaken door seks

Door seks te hebben wordt endorfine aangemaakt. Naast het gelukzalige gevoel dat optreedt na een vrijpartij, zal ook de pijn onderdrukt worden. Ik heb hoofdpijn is dus geen excuus om geen seks te hebben maar juist een reden voor seks.

Endorfine aanmaken door middel van acupunctuur

Bij acupunctuur wordt gebruik gemaakt van naalden. Deze naalden worden in het lichaam gestoken en veroorzaakt pijn, hierdoor wordt endorfine geproduceerd.

Endorfine aanmaken door middel van zonlicht

Als het menselijk lichaam in aanraking komt met ultraviolette stralingen dan heeft dit een positief effect op de aanmaak van endorfine. Dit effect kan ook bereikt worden door gebruik te maken van de zonnebank. Het is echter niet verantwoord om te lang in de zon te zitten of te veel gebruik te maken van de zonnebank omdat dit een averechts effect heeft op de aanmaak van endorfine. Daarnaast is teveel blootstelling aan ultraviolet licht ook slecht voor de huid.

Andere manieren om de aanmaak van endorfine te stimuleren

Ook tijdens diepe ontspanning wordt endorfine aangemaakt door de hersenen, dit kan bijvoorbeeld bereikt worden door beoefening van meditatie. Daarnaast stimuleert het drinken van alcohol ook de endorfine productie. Tot slot bevordert een massage ook de aanmaak van endorfine.
© 2014 - 2017 Infoq, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet endorfine met je?Wat doet endorfine met je?Soms komt het woord voorbij in een gesprek over chocola, liefde, sport of drugs. En dan heb ik het over het woord endorf…
Endorfine als pijnbestrijder en veroorzaker aangenaam gevoelEndorfine is een van nature in het lichaam voorkomende stof met dezelfde werking als morfine. De stof komt voor in bepaa…
De gelukkigste dag van het jaar: Happy MondayDe gelukkigste dag van het jaar: Happy MondayHappy Monday is de tegenvariant van Bleu Monday. Happy Monday is de meest gelukkige dag van het jaar. Een dag om nooit t…
Een beter humeur door chocoladeEen beter humeur door chocoladeIedereen heeft er wel eens van gehoord dat je van chocola eten jezelf beter kunt voelen. Vooral vrouwen beweren wel eens…
Pijn verminderenPijn verminderenWist je dat je pijn op een natuurlijke wijze kunt verminderen? Bepaalde soorten voeding zoals chocolade en cayennepeper…
Bronnen en referenties
  • Lachwinkel
  • Sporttegoed
  • Willem wever
  • NUjij

Reageer op het artikel "Endorfine aanmaken, hoe doe je dat?"

Reactie

Hannah, 03-06-2017 11:29 #1
Beste redactie,
Ik ben bezig met een onderzoek naar de mythes rond endorfine en ik vroeg mij af hoeveel chocolade je moet eten om er zeker van te zijn dat er endorfine vrijkomt. Daarnaast vroeg ik me af hoe lang het duurt voordat je zeker weet dat de endorfine is vrijgekomen.
Heel erg bedankt!
Vriendelijke groet,
Hannah

Infoteur: Infoq
Laatste update: 13-04-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!