InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doet endorfine met je?

Wat doet endorfine met je?

Wat doet endorfine met je? Soms komt het woord voorbij in een gesprek over chocola, liefde, sport of drugs. En dan heb ik het over het woord endorfine. Na al die roddels over dit woord werd ik zelf erg nieuwsgierig naar de daadwerkelijke betekenis. Vandaar dat ik een artikel schrijf over endorfine en verdere informatie hierover.

Wat is endorfine?

Endorfinen zijn kleine, witachtige stoffen in de cellen. Deze kunnen zorgen voor hele fijne gevoelens. Ook zorgt endorfine voor minder pijn in je lichaam, een soort morfine die je lichaam aanmaakt. Je kunt niet altijd je eigen pijn stillen, bijvoorbeeld als je toch nog even door moet gaan met een bepaalde activiteit, maar je wel pijn voelt. Op deze momenten beschermt het lichaam zichzelf door endorfinen aan te maken. Deze zorgen dat je geen tot weinig pijn voelt. Na verloop van tijd gaat endorfine makkelijker en sneller stromen, een eigenwijs stofje dus. In de eerste instatie zorgen endorfinen voor minder pijn maar ze kunnen ook zorgen voor een roesachtige toestand.

Wanneer wordt endorfine aangemaakt?

Endorfine kan worden aangemaakt naar een lichamelijk inspanning. Als je maar lang genoeg rent voel je je vanzelf roesachtig, een gevoel alsof je 'high' bent. Ook kun je endorfine opwekken door een bepaald deel van je hersenen te prikkelen. Dit deel noemen we het Septum Pedicum. Hiermee kun je alle pijn wegnemen en komen de symptomen van endorfine in je lichaam. Toch wordt dit niet gebruikt in ziekenhuis. Dit komt door de overactiviteit in een bepaald deel van de hersenen. Wanneer dit het geval is krimpt een ander deel van de hersenen, en dat willen we niet. Dus: Je prikkelt je hersenen en voelt geen pijn meer. Een ander hersendeel krimpt en je ziet het belang van geluk en fijne gevoelens niet goed meer in en geluk is niet meer nodig. Het is dus zinloos om endorfine op te wekken.

Kun je verslaafd raken aan endorfine?

Masochisten is de naam voor mensen die verslaafd zijn aan endorfine en geniet van pijn. Een masochist geniet niet van elk soort pijn. Vaak is het een bepaald soort pijn die zij zichzelf geven, bijvoorbeeld sigaretten uitbranden op de huid of snijden. Deze mensen voelen heel weinig van deze pijn omdat het lichaam endorfine aanmaak, op deze manier hebben ze een heerlijk gevoel terwijl ze zichzelf pijn doen. Wanneer deze masochisten geen endorfine aanmaken krijgen ze afkickverschijnselen, en er bestaat ook een kans op depressiviteit.

Feiten over endorfine

Uit onderzoek is gebleken dat zwangere vrouwen in de laatste weken voor hun bevalling endorfine aanmaken om de bevalling dragelijker te maken. Bij het eten van suiker en vetten wordt endorfine aangemaakt. Vandaar dat wanneer je chocolade of ijs eet, het je een erg prettig gevoel kan geven. Ook chilipepers kunnen endorfine aanmaken. Endorfine wordt ook aangemaakt bij verliefdheid. Dit is waarom het zo fijn is om verliefd te zijn en je er een erg gelukzalig gevoel van krijgt. Omdat endorfine verslavend is, zorg het ook dat je de persoon waarop je verliefd bent steeds weer wil zien. Ook paarden en andere dieren maken endorfine aan. Adrenaline versterkt angst en endorfine vermindert angst. Door lekker te gaan hardlopen maak je dus endorfine aan en verminder je angsten.
© 2011 - 2019 Geanne1992, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een beter humeur door chocoladeEen beter humeur door chocoladeIedereen heeft er wel eens van gehoord dat je van chocola eten jezelf beter kunt voelen. Vooral vrouwen beweren wel eens…
Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!Chocolade mislukkingen zijn niet meer nodig!U kent het wel. U krijgt visite en nu wilt u graag een lekkere taart bereiden. Nou maakt u graag taarten met chocola, ma…
Antioxidanten en pure chocola, hoe gezond is het?Chocola is goed voor je en chocolade is het nieuwe superfruit. We kennen die kreten allemaal wel, maar hoe waar is het d…
ChocoladebananenEen lekker stukje bevroren banaan met een jasje van knapperige chocola. Makkelijk te maken en erg leuk voor de kinderen!…
Bronnen en referenties
  • http://www.nujij.nl/sporten-is-endorfine-is-geluk.7435414.lynkx http://www.scholieren.com/werkstukken/33131 http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/angst/afrekenen-met-angstgevoelens.html http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/waardoor-word-je-high-van-hardlopen

Reageer op het artikel "Wat doet endorfine met je?"

Reacties

Vangestel Veronica, 14-11-2018 23:13 #6
Beste,
Wat kunnen de gevolgen zijn als er met lasertherapie de endorfine op nul gezet wordt.
Ik las een artikel over stoppen met roken door middel van lasertherapie waarbij dan de endorfine op nul gezet wordt maar vraag me af of dit wel aan te raden is.
Graag hoor ik uw mening hierover.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten
Vangestel V.

Jank, 07-05-2017 17:44 #5
Tot welke leeftijd maakt het lichaam endorfine aan?
Waarom deze vraag!
IK heb mijn leven lang aan duursport gedaan waarvan wandelen het belangrijkste was.
Ik heb altijd genoten van de endorfineaanmaak door deze inspanning.
Nu ik 73 jaar ben merk ik dat de aanmaak de laatste jaren volledig is gestopt.
Heeft dat nu echt met leeftijd te maken of spelen andere factoren een rol.

Carsten, 03-01-2017 21:56 #4
Ik wil even reageren op het stuk over kun je verslaafd raken aan endorfine. Om te beginnen is een masochist totaal iets anders als jullie het omschrijven. Een masochist geniet van het seksuele genot aan onderwerping of vernedering. Daarbij gaat het de masochist erom dat hij/zij door de partner te worden verleid/gemanipuleerd en door hem/haar gedomineerd, gekweld of vernederd te worden. Een middel hiertoe is het toebrengen van pijn. (Wanneer iemand geen behoefte heeft gedomineerd te worden, maar wel opgewonden raakt door pijn, noemt men dit algolagnie.) Ja, hij/zij haalt genot uit Endorfine maar de motivatie ertoe is totaal anders. En dan, iemand die peuken op zichzelf uitbrandt of snijdt is niet een masochist. Dat het automutilatie. Echter hierbij gaat het ook niet zozeer om een verslaving aan endorfine, maar eerder aan de emoties die daarbij loskomen. De emoties waaraan de persoon is verslaafd staan in het algemeen in verband met een (mogelijk aanwezige) psychische stoornis. Dus, en dan kom ik uit om een slag mensen die wel degelijk een endorfine verslaving kennen. Topsporters! De duurloper kent de Runners high, een wielrenner ook, de sprinter kent de ontlading van endorfine na een adrenaline stoot heel goed en natuurlijk mensen die extreme sporten beoefenen. Ikzelf heb 20 jaar aan skateboarden gedaan. Absoluut verslaafd aan adrenaline en pijn. Ik was mij er echter niet van bewust dat pijn en endorfine met elkaar in verband stonden. Ik wou gewoon doorgaan. En dat is precies wat endorfine is, een "ga door" drug. Of je pijn hebt ofdat je lichaam aangeeft niet meer verder te kunnen, je gaat door. Endorfine verdooft alles. Je voelt niets, je wil gewoon verder. Ook mensen die een stressvolle baan hebben kunnen hierop kicken. Ze geven niet op, willen kosten wat kost hun doel bereiken en gaan door. Maar dan komt het volgende, wel het meest gevaarlijke gevolg van een endorfine verslaving. Wat als een ongeluk je de mogelijkheid tot werken of sporten heeft afgenomen? Wat als je geen kick meer kan krijgen uit de spanning die je opzoekt? Dan liggen er zat andere vervolg verslavingen op de loer. Alcohol en cannabis hebben beide de invloed op je lichaam dat je endorfine gaat aanmaken. En in tegenstelling tot chocola of ander voedsel die endorfine kan oproepen word je er ook niet dik van. Dan val je tussen het wal en het schip. Als je jezelf hier niet van bewust bent dat je oorspronkelijke endorfine verslaving de andere verslavingen in de hand hebben gespeeld, dan kun je wel gaan vragen om hulp, maar de behandeling van je vermeende verslaving wordt onjuist behandeld. Ik heb gelukkig mijn afhankelijkheden achter mij gelaten, maar voelde altijd een leeg gat. Ik weet nu wat het is. Alleen loop ik dan tegen het volgende aan. Waar vind ik hulp voor een endorfine/adrenaline verslaving? Bij de Brijder hoef ik niet te zijn. Maar bij wie dan wel?

Ferry Wardenaar, 24-11-2016 18:10 #3
Ik loop marathons en voel me super lekker. Ben nooit moe, die endorfine geef mij een heel goed gevoel!

Gijs, 06-05-2016 13:17 #2
Wanneer prikkel je een bepaald deel van de hersenen? Zweedse spijkermatten zijn in Zweden erkend. Daarmee prikkel je dus niet een deel van je hersenen? Ik zoek ook nog info hoelang geluksstofjes als endorfinen in je lichaam blijven.

Maria van der Wal, 04-04-2011 21:29 #1
Hoe lang en snel moet je lopen om endorfine aan te maken? Reactie infoteur, 15-04-2012
Hoi Maria!
Dat hangt ervan af hoelang je al bezig bent met lopen, in het begin word het vaak al na vijf minuten aangemaakt. Hoe meer je lichaam gewend is, hoe langer het duurt.

Infoteur: Geanne1992
Gepubliceerd: 04-01-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!