Uierzalf voor wondjes, tatoeage, wallen en ander gebruik

Uierzalf voor wondjes, tatoeage, wallen en ander gebruik Uierzalf werd van oudsher door boeren gebruikt ter bescherming en verzorging van de uiers bij melkkoeien. Tegenwoordig gebruiken mensen het voor verschillende toepassingen: bij wonden, schaafwondjes, verbrande huid door de zon, om sneller bruin te worden, bij een tatoeage en als middelt tegen wallen en acne. Uierzalf wordt daarnaast ook wel als smeermiddel en als anti aangroeimiddel bij boten. De verschillende ingrediënten hebben een verzorgende, beschermende en bacteriedodende werking. Toch zijn sommige bestanddelen ook minder goed voor onze huid.

Wat is uierzalf?

Van oudsher werd uierzalf door boeren gebruikt om de uiers en spenen van hun melkkoeien soepel en in goede conditie te houden. De zalf kwam veelvuldig met de handen van de boeren in aanraking. Opmerkelijk was dat boeren veel minder last hadden van ruwe handen, kloofjes en andere ongemakken. Het gebruik van uierzalf kende vanaf toen een cosmetische en een medicinale toepassing voor iedereen.

Uierzalf is vrij verkrijgbaar bij drogist, apotheek, supermarkt en dieren(speciaal)zaak. We onderscheiden uierzalf en uiercrème. De crème is wat dunner en wordt meer in het gezicht gebruikt. De zalf is dik en vochtbestendig. Het wordt als zelfzorgmedicijn gebruik bij wondjes en gebruikt bij een ruwe huid. Daarnaast wordt uierzalf vaak op de onderkant van boten gesmeerd, waardoor er geen aangroei plaats vindt. In de sport wordt uierzalf vaak gebruikt om plekken tegen schurende kleding te beschermen. Daarnaast wordt uierzalf bij allerhande dieren toegepast om wondjes en andere huidaandoeningen te behandelen.

Ingrediënten en de voor-en nadelen

  • Petrolatum (aardoliedestillaat)
  • Paraffinum liquidum (aardoliedestillaat)
  • Triclosan (bacteriedodende en schimmelwerende stof)
  • Lanolin (vet uit schapenvacht)
Petrolatum (vaseline) en paraffinium trekt niet in de huid maar dekt deze af. Het neemt de barrièrefunctie van de huid over. Er kan een paraffineverslaving optreden. Trislosan doodt bacteriën en weert schimmels op de eerste huidlaag. Er wordt gezegd dat triclosan zich kan ophopen in de huid, waar het kankerverwekkend kan zijn. Wolvet (lanolin) is een substantie die door de talgklieren bij schapen wordt afgescheiden en er voor zorgt dat de wol waterafstotend blijft. Het wordt goed opgenomen door de huid omdat het sterk lijkt op onze eigen talg. Daardoor ontstaat er een beschermende laag op de huid. Wolvet kan allergische reacties veroorzaken.

Uierzalf voor gezicht, acne en wallen

Uierzalf helpt om wallen te verminderen. Wallen noemen we eigenlijk krijgen, deze ontstaan door een vochttekort. Er ontstaat een groef onder de eigenlijke wal (een wal is het vetgedeelte onder het oog). Slecht slapen, ziekte of te weinig drinken zijn oorzaken van kringen onder het oog. Smeer voor het slapen gaan wat uierzalf onder de ogen. Bij het ontwaken zal men een stuk minder last hebben van wallen.

De ruwe gezichtshuid kan prima beschermd en verzorgd worden met behulp van uierzalf. Ook voor de lippen wekt uierzalf verzorgend en helend. Bovendien beschermt de zalf tegen schadelijke weersinvloeden zoals zon en gure wind. Tegen acne wordt uierzalf ook gebruikt. Het werkt licht ontsmettend en verzorgend. Ernstige acne kan beter door de schoonheidsspecialist of de dermatoloog behandeld worden.

Tattoo / tatoeage

Na het zetten van een tatoeage wordt soms aangeraden om de plek gedurende een tot twee weken in te smeren met vaseline of uierzalf. Hierdoor geneest de huid mooi, treedt er weinig tot geen verveling op en blijft de kleur van de tatoeage mooi diep. Tegenwoordig wordt dit advies niet snel meer meegegeven. De GGD adviseert dan ook om niet meer in te smeren met vaseline of uierzalf maar de getatoeëerde huid zelf te laten genezen. Zorg er in ieder geval voor dat je niet gaat krabben: een pas getatoeëerde huid gaat jeuken!

Wonden en schaafwondjes

Gewone wonden (sneetjes e.d.) en schaafwondjes kunnen voor een infectie zorgen. Wonden moeten daarom altijd goed schoongehouden worden. Uierzalf heeft een ontsmettende werking en dekt de huid af door voor een beschermlaagje te zorgen. Toch blijft het altijd beter de wond zelf uit te laten bloeden zodat vuil wordt weggespoeld. Daarnaast gaat het bloed stollen en zorgt zo voor een natuurlijke pleister. Het afdekken van de huid met uierzalf kan ervoor zorgen dat vuil juist in de wond achterblijft, met soms een ontsteking als gevolg. Ook vertraagt uierzalf vaak het genezingsproces.

Bruin worden met uierzalf

Uierzalf wordt wel eens gebruikt als bruiningsmiddel. Uierzalf werkt niet echt om sneller bruin te worden en is bovendien geen zonnebrandcrème. Het biedt dan ook geen bescherming tegen de schadelijke invloeden van de zonnestralen. Wel beschermt het tegen uitdroging van de huid. Bij een verbrande huid door de zon helpt uierzalf de huid soepel te houden. Ook houdt het vocht vast, waardoor de verbrande huid niet nog verder uitdroogt.
Gerelateerde artikelen
Wallen en donkere kringen verwijderen met carboxytherapieWallen en donkere kringen verwijderen met carboxytherapieWallen verwijderen is gemakkelijker dan je denkt. Als je verschillende jaren last had van wallen en donkere kringen onde…
Mag je in de zon met een tattoo?Mag je in de zon met een tattoo?Heb jij net een tatoeage laten zetten? Dan wil je vast weten of je de zon wel in mag. Er wordt vaak geadviseerd dit niet…
Mag je douchen met een nieuwe tattoo?Mag je douchen met een nieuwe tattoo?Heb je net een nieuwe tatoeage laten zetten? Dan moet je goed rekening houden met het genezingsproces. Om de tattoo mooi…
Mag je zwemmen met een tattoo?Mag je zwemmen met een tattoo?Niet iedereen weet hoe het nou precies zit met tatoeages en zwemmen. Mag je zwemmen met een tattoo? Het is belangrijk om…

RunningtherapieJe hebt het misschien wel eens gehoord... iemand zit niet goed in zijn vel, heeft depressieve klachten of slaapproblemen…
Pijnlijke steek bij inlopen rivier of zee: kleine pietermanPijnlijke steek bij inlopen rivier of zee: kleine pietermanKomt je kind huilend het (zee)water uit met pijn? Dit zou een steek van de vis 'kleine pieterman' kunnen zijn. De kleine…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidfonds.nl/Uploaded_files/Zelf/Huidfonds%20BOEKBESPREKING.pdf
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Uierzalf

Reageer op het artikel "Uierzalf voor wondjes, tatoeage, wallen en ander gebruik"

Reacties

Bert, 20-07-2019 22:26 #3
Ik gebruik uierzalf al een aantal jaren tegen kloven in de hiel van de voet. Eerst met een rasp het te veel aan eelt verwijderen. Daarna uierzalf er op. Werkt 10 x beter dan bekende zalf tegen kloven en is 10 x goedkoper.

Riro, 06-04-2018 10:21 #2
Van uierzalf word je niet bruin? Ik heb mijn tatoeage destijds in mei laten zetten, het was toen ook echt zomers, dus ik smeerde mijn tatoeage in met uierzalf en daarover heen zonnebrand, en mijn ene arm was duidelijk een paar tinten bruiner dan de arm waar ik alleen zonnebrand op had.

Juultje, 29-07-2015 13:53 #1
Het beste middel tegen jeukende muggenbeten! Zoals bij alle andere middeltjes werkt het vooral op een verse prik, dus als het bultje er al een dag of zo zit, dan helpt het niet echt.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-07-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!