InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tips om je huid en lichaam te beschermen tegen felle zon

Tips om je huid en lichaam te beschermen tegen felle zon

Tips om je huid en lichaam te beschermen tegen felle zon Het is bij iedereen wel bekend dat je je huid goed moet beschermen tegen de zon. Steeds meer mensen smeren zich dan ook gelukkig goed in met zonnebrandcrème. Toch ben je er dan nog niet. Er zijn namelijk nog meer tips om je huid goed te beschermen tegen de zon op warme dagen. Hoe kun je je huid en lichaam beschermen tegen de felle zon?

Zon

De zon is voor veel mensen ontzettend prettig. De Vitamine D zorgt voor meer energie en ook kan de zon helpen tegen allerlei huidproblemen, zoals acne en eczeem. Het is niet gek dat we dan ook doorgaans erg blij worden wanneer de zon schijnt. Toch moeten we ook goed blijven opletten voor de gevaren van de zon. Te vaak komen we in de zon zonder ons goed te beschermen, met alle gevolgen van dien.

Waarom moet je jezelf beschermen tegen de zon?

De zon kan dan wel heel prettig zijn, toch is het ook zeer gevaarlijk. Zo kun je je flink verbranden en loop je het risico op huidkanker. Wanneer je regelmatig onbeschermd in de zon gaat, zal je huid daarnaast sneller verouderen. Het is dus van groot belang om jezelf goed te beschermen. De meeste mensen weten wel dat ze dit kunnen doen met zonnebrandcrème, maar er zijn nog meer tips die kunnen helpen.

Zonnebrillen

Wanneer je jezelf wilt beschermen tegen de zon, moet je je ogen niet vergeten. Er zijn speciale zonnebrillen die UV-bescherming hebben. Zeker wanneer de zon erg fel is, is dit van groot belang. De meeste mensen vergeten namelijk de huid rondom de ogen in te smeren. Met een goede zonnebril met UV-bescherming is deze, zeer gevoelige huid, echter ook beschermd. Ook bescherm je tegelijkertijd je ogen goed.

Drink veel water

Als je veel in de felle zon zit, dan kan dat slecht zijn voor je huid. Water drinken is echter weer goed voor je huid en daarmee voorkom je beschadigingen. Ook voorkom je uitdroging. Drink vooral veel water als je ook alcohol drinkt. Alcohol zorgt immers ook voor uitdroging.

Iets op je hoofd tegen de zon

Je hoofd moet je goed beschermen tegen de felle zon. Draag daarom altijd iets op je hoofd als je de zon in gaat. Denk aan een hoedje, petje of bandana. Dit is vooral goed om je hoofdhuid te beschermen. Vooral mensen die wat minder hoofdhaar hebben, of die bijvoorbeeld een scheiding hebben, doen er goed aan om iets op het hoofd te dragen.

Op een boot? Pas extra op

Wanneer je op een boot zit, moet je extra goed opletten met de zon. Op het water verbrand je namelijk doorgaans een stuk sneller. Het water reflecteert namelijk het zonlicht en dat maakt je extra kwetsbaar. Smeer je daarom vaker in, zeker nadat je bijvoorbeeld bent gaan zwemmen. Zorg er ook voor dat je je hoofd goed beschermd en pas op wanneer je bijvoorbeeld gaat zonnen op het dek.

Regelmatig zonnebrandcrème smeren

Ook wanneer je zonnebrandcrème hebt met een hoge factor, doe je er verstandig aan om geregeld te blijven smeren. Probeer elke twee drie uur opnieuw zonnebrandcrème te smeren. Doe dit ook telkens als je bijvoorbeeld net hebt gezwommen of gesport. Doe dit ook bij zonnebrandcrème die claimt waterproof te zijn. Je wilt natuurlijk geen risico’s nemen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zonnebrand, voorkomen en behandelenZonnebrand. Het is lekker warm, de zon schijnt lekker en er heerst een aangenaam briesje. Heerlijk maar wel gevaarlijk w…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Waarom is de zon zo schadelijk voor onze huid?Je hoort tegenwoordig overal dat je je goed moet beschermen tegen de zon. Dit is zo omdat je huid anders sneller kan ver…
Zonnecreme voor kinderen, welke factor?Zonnecreme voor kinderen, welke factor?Wat zijn de regels voor verstandig zonnen? Welke zonnecrème kies je voor je kinderen? De meeste zonnebrandcrème kun je o…
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…

Reageer op het artikel "Tips om je huid en lichaam te beschermen tegen felle zon"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 12-08-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Beauty tips
Medische informatie…
Schrijf mee!