De longen en groenten

De longen en groenten We kunnen weken zonder eten, dagen zonder drinken maar slechts enkele minuten zonder te ademen. De ademhaling is een immens belangrijk onderdeel van ons lichaam. We ademen zuurstof in en kooldioxide uit. Dat maakt ons leven symbiotisch met dat van planten en bomen. Bomen ‘ademen’ kooldioxide in en geven zuurstof af; dat is precies omgekeerd aan de ademhaling van de mens. Vandaar dat we ons in een bos extra op ons gemak voelen; we ademen extra zuurstof in waardoor we vrediger zijn en helderder kunnen denken.
Broccoli is goed voor de longen. / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Broccoli is goed voor de longen. / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Neus- en mondademhaling

We ademen in via onze mond of neus. De neusademhaling heeft de voorkeur omdat de lucht extra gefilterd wordt door het zeefbeen. Hierdoor is de kans kleiner om ongewenste deeltjes in de lucht in te ademen. De luchtpijp geleidt de ademhaling waarna deze uitloopt in twee bronchiën. De bronchiën vertakken zich verder in vele kleinere bronchioli. Deze bronchioli zijn op hun beurt bevestigd aan zo’’n 600 miljoen longblaasjes. De longblaasjes laten zuurstof door en geven dit af aan de haarvaten, tijdens de inademhaling. Tijdens de uitademhaling geven deze longblaasjes kooldioxide af aan de lucht die het lichaam verlaat.

Het diafragma

Het diafragma is een grote spier onder de longen. Deze spier zorgt ervoor dat de lucht in en uit de longen gaat. Als het diafragma wordt samengetrokken trekt er zuurstof in de longen. Tijdens het ontspannen van het diafragma gaat de lucht uit de longen. Wanneer de lucht uit de longen gaat kan het tegelijkertijd langs de stembanden gaan en kunnen we praten, zingen of schreeuwen. Overigens werkt dit mechanisme bij stotteraars minder goed; bij hen flappert het diafragma; in feite proberen zij te spreken als ze inademen. Het is niet makkelijk om van stotteren af te komen omdat het ademhalingsproces onbewust gebeurt.

Slijm remt zuurstofopname

De luchtwegen raken verstopt als er een teveel aan slijm in zit. Het geheel van mond, neus, luchtpijp en longen worden de luchtwegen genoemd. Slijm vermindert de opname van zuurstof. Daarnaast zijn er nog andere redenen waarom de zuurstofopname verminderd kan zijn zoals rookaanslag, koolmonoxide-aanslag, neerslag van uitlaatgassen en luchtvervuiling in het algemeen. De vuile deeltjes uit de omgeving komen in de longen en blijven daar kleven of ze worden in het bloed opgenomen waarna ze voor inwendige schade zorgen.

Stress en ademhaling

De ademhaling is belangrijk voor een mens. Een onrustige ademhaling leidt vaak tot een algeheel gevoel van onrust terwijl een rustige ademhaling leidt tot een gevoel van rust. Meditatietechnieken zijn altijd gebaseerd de ademhaling. Van een goede rustige ademhaling word je zelf rustig. Wees je ervan bewust dat stress een belangrijke extra factor is bij ziekten; voor ademhalingsziekten geldt dit feit waarschijnlijk nog sterker dan voor andere ziekten.

Vervuiling en het remmen van infecties

Vervuilde luchtdeeltjes kunnen infecties veroorzaken. Als het lichaam beschikt over voldoende antioxidanten, is de kans op een infectie kleiner. Daarom is het belangrijk om gezond te eten. In de praktijk hebben mensen met longproblemen vaak een tekort aan magnesium, zink of maagzuur. Ja, je kunt ook een tekort hebben aan maagzuur! Veel mensen weten niet dat een maagzuurtekort vaak lijkt dat branderige oprispingen. Wat de maag betreft is het goed om te weten dat het maagslijmvlies in direct verband staat met het longslijmvlies. Knoflook is goed voor de longen. De gezonde knoflookdeeltjes worden via het maagslijmvlies direct naar de longen getransporteerd alwaar de knoflook zijn infectieremmende, antibiotische werking kan uitvoeren. Een knoflooklucht komt dan ook vaak uit de longen! Daarom is weinig tegen een knoflookhuim te doen, behalve het eten van andere gezonde producten die door het maagslijmvlies naar de longen worden getransporteerd zoals peterselie, tijm, oregano en andere groene kruiden. Deze groene kruiden maskeren de knoflooklucht uit de longen.

Tarwe, junkfood, melk en suiker dragen bij aan het risico op ziekten van het ademhalingsstelsel.

Kurkuma is ontstekingsremmend. / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kurkuma is ontstekingsremmend. / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Het mijden van slijmvormend voedsel

Mensen met longproblemen kunnen het beste worden geadviseerd om slijmvormend voedsel uit het dagelijks eetpatroon te weren. Voorbeelden van slijmvormend voedsel zijn tarwe, melk, suiker en junkfood. Daarnaast moet er meer nadruk worden gelegd op het eten van infectieremmende groenten en kruiden zoals gember, tijm, knoflook en kurkuma.

Ziekten die in verband staan met ademhaling

Ziekten die met de longen te maken hebben zijn griep, verkoudheid, slijmvliesontsteking, sinusitis, keelontsteking, amandelinfectie, oorpijn, keelpijn, COPD, astma, hooikoorts, hoest en bronchitis. Oorpijn lijkt niet in dit rijtje thuis te horen maar de oren staan met de buisjes van Eustachius in verband met de neus. Een infectie in de keel, amandelen of tandvlees kan leiden tot oorpijn. Kinderen die vaak last hebben van middenoorontsteking kunnen dat hebben door stress maar ook door bijvoorbeeld meeroken, keel- en amandelproblemen en chronische sinusitis.

De longen / Bron: Patrick J. Lynch, medical illustrator, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)De longen / Bron: Patrick J. Lynch, medical illustrator, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Groenten bij ademhalingsziekten

Elke ziekte wordt door een natuurarts met andere kruiden en geneesplanten behandeld. Voedselsoorten die goed zijn voor de ademhalingswegen zijn altijd belangrijk om te eten. Ze kunnen dienen ter ondersteuning van een geneeskuur en ze kunnen preventief werken als de kuur over is. Broccoli heeft volgens de signatuurleer waarin de uiterlijke eigenschappen van een plant iets zegt over de medicinale werkingen voor de mens de vorm van een vertakte bronchiën en longblaasjes. Broccoli blijkt een wetenschappelijk bewezen middel te zijn om de werking van de longen te ondersteunen. Daarnaast zijn bieslook en lente-ui hol; dat wijst erop dat deze planten goed zijn voor de luchtwegen. Ook dat gegeven wordt onderbouwd door modern wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast is knoflook en de geneeskracht van gember ook erg goed voor de longen.
Gerelateerde artikelen
Long: de ademhalingLong: de ademhalingHet oppervlak binnen in de long bedraagt ongeveer 200 vierkante meter. Het bloed loopt hier in haarvaten overheen. De li…
Het ademhalingsstelselHet lichaam heeft energie nodig voor groei en beweging. Energie komt vrij doordat brandstoffen verbrand worden in het li…
Waarom ademen we?Waarom ademen we?Waarom ademen we? Elke keer als we ademhalen, halen onze longen zuurstof uit de lucht en geven dit door aan het bloed. E…
Hoe werken de longen?Hoe werken de longen?De longen zijn belangrijke organen die boven in de borstkas zitten. De longen zorgen ervoor dat wij kunnen ademhalen. Ad…

Schimmel, zowel vriend als vijand van de mensSchimmel, zowel vriend als vijand van de mensSchimmels kent iedereen van ons want er bevinden zich daarvan heel wat in het lichaam van de mens. En de bakker bijvoorb…
Het immuunsysteem of de levensenergieHet immuunsysteem is een bekend begrip maar het is niet zeker of de mens er daadwerkelijk over beschikt. Het wordt ook a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De longen en groenten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!