Kruiden en groenten voor het urinewegstelsel

Kruiden en groenten voor het urinewegstelsel Alle bloed gaat door de nieren. De nieren zuiveren het bloed. De stoffen waar het lichaam niks mee kan worden uitgescheiden als urine. Nieren hebben hiermee een belangrijke functie. Ze zorgen voor de juiste balans aan mineralen. In de traditionele Chinese geneeskunde zegt men dat de nieren verantwoordelijk zijn voor de ying-energie. De nieren staan via de urineleiders in verband met de blaas. Wanneer de blaas vol genoeg is krijgen mensen aandrang om te plassen. Op dat moment worden de afvalstoffen het lichaam gebracht. Per etmaal maakt de mens ongeveer anderhalve liter urine aan.
Tijm is goed voor het urinewegstelsel. / Bron: Jana Illnerová, PublicDomainPicturesTijm is goed voor het urinewegstelsel. / Bron: Jana Illnerová, PublicDomainPictures

Inhoud:

Nieren zuiveren

De nieren zorgen voor de juiste zuur-basebalans. Daarnaast handhaven de nieren de juiste mineralen balans. De meeste mensen hebben een groot natriumoverschot in hun bloed omdat ze veel keukenzout en supermarktproducten eten; het natrium wordt door de nieren afgevoerd. Wanneer je te veel natrium gebruikt krijgen de nieren het er moeilijk mee. Daarom kun je beter Keltisch zeezout gebruiken en verse producten zonder toegevoegd zout eten; dat is beter voor je nieren. Verder voeren de nieren urinezuur af wat een schadelijke en infectieveroorzakende stof zit. Urinezuur zit in alle vleesproducten. Een teveel aan urinezuur kan het nierstelsel niet verwerken en dat wordt opgelost door opslag van urinezuur in de gewrichten. Dat heeft bij overmatige opslag artritis en jicht tot gevolg. Jicht en artritis kan eenvoudig worden opgelost door over te schakelen op een vegetarisch dieet.

Gifstoffen de werking van de nieren tegen gaan

Behalve ongezonde voedingsstoffen kunnen de nieren ook overbelast raken door een teveel aan milieuvervuiling, oplosmiddelen, schoonmaakmiddelen, synthetische kleur- en geur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen en stikstofrijk afval van een dieet wat rijk is aan eiwitten. Door deze factoren wordt een extra belasting op de nieren gelegd. Meestal beginnen urinewegproblemen in de urinebuizen. Van daaruit kunnen ze overslaan op de blaas. Dat noemen we blaasontsteking. Deze blaasontsteking kan via de urineleiders de nieren negatief beïnvloeden waardoor er een nierinfectie ontstaat.

Blaasontsteking

Ongezonde voedingsstoffen en gifstoffen zijn inwendige oorzaken van een blaasontsteking. Een blaasontsteking kan ook van buitenaf worden verkregen. Uitwendige oorzaken van blaasontsteking spelen bij meisjes eerder een rol dan bij jongens. Dat komt omdat meisjes een kortere urinebuis hebben. De weg die een bacterie moet afleggen door de urinebuis naar de blaas is bij vrouwen gemakkelijker afgelegd. Een van de dingen waar vrouwen en meisjes op moeten letten is dat ze zorgen dat bacteriën van een ontlasting niet verkeerd worden weggeveegd. Daarom zal iedereen adviseren van voor naar achteren te vegen en niet van achteren naar voren. Verder moet er worden uitgekeken met anale sex. Goedaardige bacteriën uit de anus kunnen ontstekingsproblemen opleveren in de vagina; daarom moet altijd de grootst mogelijke vorm van hygiëne betracht worden.

Kamille / Bron: PublicDomainPictures, PixabayKamille / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay
Sommige mensen krijgen een amandelontsteking of keelontsteking door de streptokokkenbacterie. In het verlengde hiervan kan een secundaire nierontsteking ontstaan.

Drink veel water

Het drinken van veel water vergemakkelijkt de werkzaamheid van de nieren om het bloed te zuiveren. Daarnaast is er een redelijk groot aantal kruiden die de werking van de nieren ondersteunen. Sommige van deze kruiden kun je eten en van alle kruiden kun je een thee zetten. Heemst, maïsbaard, smeerwortel en haver zijn geneesplanten die allerlei gradaties van irriterende ontstekingen verzachten. Ze kunnen het best worden gebruikt in combinatie met bacteriedodende kruiden zoals kamille, venkel, citroenmelisse, tijm, en koriander. Deze stoffen zorgen eveneens voor een licht diuretisch effect. Diuretisch betekent vochtafdrijvend. Je weet dat de nieren voor de vochtafdrijvende werking zorgen. Je kunt het ook zo zien; de laatstgenoemde kruiden ondersteunen de werking van de nieren. Cranberry en zuurbes bevatten stoffen die zich in de wanden van de urinewegen nestelen waardoor bacteriën geen kans meer hebben om op die plaatsen zich te nestelen. Wie vaak blaasproblemen heeft doet er goed aan regelmatig cranberry’s (veenbessen) of zuurbes te eten.

Kruiden bij een ontstoken blaas

Wanneer de blaas reeds ontstoken is, werkt het beter om kruiden te gebruiken die de acute infectie van de blaas bestrijden. Voorbeelden hiervan zijn selderijzaad, kleefkruid, paardenbloemblad, maïsbaard, kweekgras en zuurbes. Deze stoffen werken het best om de nieren te helpen om afvalstoffen uit te scheiden.

Overige oorzaken blaasontsteking

Een blaasontsteking kan door meerdere oorzaken ontstaan; we maakten eerder in dit artikel een onderscheid tussen inwendige factoren en uitwendige factoren. Een belangrijke rol speelt echter ook het weerstandsniveau van het lichaam. Het immuunsysteem (sommige mensen zeggen: de levensenergie) van het lichaam kan door dysbiose of lekkedarmsyndroom, voedingstekorten, onvoldoende water, stress, te veel alcohol, bloedsuikerproblemen en overmatig veel sex zijn aangetast waardoor het lichaam minder goed in staat is om de E.coli-bacterie, die voor een blaasontsteking zorgt, te bestrijden.

Groentesap voor de urinewegen

Om de urinewegen goed schoon en bacterie vrij te houden kun je preventief sap van een aantal groenten drinken. Deze groenten werken eveneens ondersteunend bij de genezing. Sap van wortelen, prei, peterselie, asperge, bleekselderij en knoflook helpen prima bij urinewegaandoeningen. Wat je ook kunt doen is deze groenten extra vaak eten; dan zorg je dat je nooit meer een urineweginfectie krijgt.

Een branderig gevoel bij het plassen kun je verzachten door een zitbad met kamillethee gedurende 10 tot 15 minuten. Dit zitbad kun je dagelijks nemen.

Vochtopeenhopingen

Als de nieren niet optimaal werken komt dat onder andere tot uiting in het vast houden van vocht. Vochtopeenhopingen worden ook wel oedeem genoemd. Andere soorten vochtopeenhopingen zijn cellulitis en zwellingen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld een zwelling in de voeten als de nieren niet naar behoren functioneren. Deze zwelling in de voeten kun je tegengaan door de nieren te stimuleren in hun werken. Dat doe je met de volgende kruiden: paardenbloemblad, selderij, brandnetel, kleefkruid, venkel, koriander, buchu, moerasspirea, maïsbaard, kamille en zuurbes. Overigens zijn er nog andere oorzaken van het opeenhopen van vocht zoals: schildklierproblemen, obesitas, slechte bloedsomloop, spataderen en een minderwaardig dieet, bijvoorbeeld met een gebrek aan eiwitten. Bij bloedcirculatieproblemen kun je ginkgo biloba, gewoon duizendblad, gotu kola, knoflook, lindebloesem en meidoorn gebruiken. Bosbes, vlierbes en paardenkastanje zijn te gebruiken als medicinale preparaten bij zwakke bloedvaten. Het verdient aanbeveling om naar een natuurarts te gaan als er sprake is van aders die verzwakt zijn.

Vochtopeenhoping door zout

Teveel vocht in het lichaam kan ook het gevolg zijn van een te hoog natriumgehalte in het lichaam. We eten met zijn allen veel te veel natrium. Je moet weten dat Keltisch zeezout alle 84 benodigde mineralen bevat en keukenzout maar één mineraal bevat. Om een teveel aan natrium uit je lichaam te krijgen kun je kaliumhoudende groenten en fruit zoals bananen en tomaten eten. Drink geen zwarte thee en alcohol bij een te groot natriumgehalte. Het koffiegebruik moet je sterk inperken.

Nierstenen

Nierstenen ontstaan door infecties, irritatie en onvoldoende vocht. Nierstenen zijn in feite kristallen die zo groot worden dat ze gruis of stenen gaan vormen. Nierstenen kunnen onder andere ontstaan door calciumoxalaat, calciumfosfaat en urinezuur. Eerder in dit artikel ben je al tegengekomen dat urinezuur in vlees zit. Daarom hebben vleeseters meer last van nierstenen dan vegetariërs.

Kruiden bij nierstenen

Kruiden die goed werken bij nierstenen zijn wilde peen, koninginnenkruid, bosbes, buchu, paardenbloemblad, echte guldenroede en zuurbes. Deze kruiden zorgen ervoor dat de nierstenen uiteenvallen in gruis. Zodat de transit door de urinewegen sneller en minder pijnvol plaats vindt. Heemst, smeerwortel, maïsbaard en kweekgras zijn verzachtende kruiden en kunnen geïrriteerde urinebuizen herstellen. Kruiden die de krampen en de pijn verminderen zijn kamille, gelderse roos, wilde yam, passiebloem en valeriaan.

Prostaatperikelen

De prostaat is een klier. De urineleiders lopen door de prostaat. Wanneer de prostaat te groot wordt, knijpt hij de urineleiders dicht. Aan de andere kant is een verhoogd aandranggevoel en wordt de blaas niet geheel geleegd. Er bestaat de ziekte BPH. Dat betekent Benigne Prostaat Hypertrofie wat staat voor een goedaardige prostaatvergroting. Deze ziekte gaat vaak gerelateerd met een tekort aan zink. Vitamine B6, essentiële vetzuren. Aan de andere kant bestaan er minder goede redenen voor een prostaatvergroting zoals prostaatontsteking of prostatitis en kanker.

Kruiden bij vergrote prostaat

Zaagpalm, ook bekend onder de naam zegepalm, is het beste kruid voor een vergrote prostaat. Daarnaast is zoethout een prima middel. Overigens mag zoethout niet worden genomen door mensen die medicijnen slikken tegen verhoogde bloeddruk. Andere kruiden dan zaagpalm zijn Canadese geelwortel, brandnetelwortel, rode klaver, heermoes, paardenbloem, purper leverkruid, Siberische ginseng, extract van rode druivenpitten, middelste teunisbloemolie, bernagiezaad, Chinese engelwortel of don quai, echinacea of guldenroede.

Goede voeding bij prostaatperikelen

Bij prostaatproblemen is het goed om extra veel tomaten te eten. Van tomaten is bewezen dat ze goed zijn voor de prostaat. Ze kunnen zelfs het risico op prostaatkanker sterk verkleinen. Verder is pompoenzaad belangrijk om te eten in verband met de gezonde essentiéle vetzuren die erin zitten. Om deze reden zou je eveneens hennepzaad kunnen eten. Knoflook is ook erg goed voor de prostaat. De gezonde stoffen in knoflook worden via de nieren de urineleiders ingebracht waarna ze hun geneeskrachtige werk doen.

Prostatitis

Prostatitis of ontstoken prostaat kan het beste worden behandeld met brandnetelwortel, echinacea, Canadese geelwortel, knoflook, buchu, zuurbes, kamille of kweekgras. Daarnaast is het goed om volop cranberrysap en bosbessensap. Cranberry en bosbessen kun je eveneens als vrucht lekker vaak eten. Cranberry, ook bekend onder de naam veenbes, is erg zuur, net als bosbes en er zitten wel veel ontstekingsremmende stoffen in die vooral werken op de urinewegen. Als je acute pijn hebt die wordt veroorzaakt door krampen, kun je denken aan kruiden zoals Gelderse roos of viburnum, kamille en don quai, het Chinese woord voor een geneesplant die we in het Nederlands Chinese engelwortel noemen, als variant op de Europese soort de grote engelwortel.
Gerelateerde artikelen
Het verloop van het urinewegstelsel en aandoeningen hieraanDit artikel zal gaan over de achtergrondinformatie van het urinewegstelsel tevens zit er ook een gedeelte anatomie in ve…
Bloed in de urine: oorzaken & behandeling van bloedplassenBloed in de urine: oorzaken & behandeling van bloedplassenHet is een erg vervelend en verontrustend gevoel als je opeens merkt dat er bloed in je plas zit. Bloedplassen kan versc…
Symptomen van blaasontsteking behandelenSymptomen van blaasontsteking behandelenEen blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het pl…

Koorts opmeten, hoe doe je dat?Koorts opmeten, hoe doe je dat?Koorts is een signaal dat je lichaam ontregeld is, bijvoorbeeld door een infectie met virussen of bacteriën. Ook parasie…
Het spijsverteringsstelsel: voeding, ziekte en genezingHet spijsverteringsstelsel: voeding, ziekte en genezingVoeding kan ziekten voorkomen en genezen, tenminste als deze gezond is. Slechte voeding kan leiden tot vele ziekten. Dez…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Anne McIntyre, Handboek kruidengeneeskunde, De kortste weg naar complete kennis
  • Geert Verhelst, Groot handboek geneeskrachtige planten
  • Foto´s paardenbloem en brandnetel: Thomas Dijkman
  • Overige foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Jana Illnerová, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Kruiden en groenten voor het urinewegstelsel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 02-03-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!