InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Yogaswing: een nieuwe variant van yoga

Yogaswing: een nieuwe variant van yoga

We weten bijna allemaal wat yoga inhoudt, maar wat is de yogaswing? Een onbekend begrip wat wel wat nadere toelichting kan gebruiken. Yogaswing ofwel hangmatyoga is afkomstig uit Australië en de Verenigde Staten en is nu ook opkomend in Nederland. De yogaswing is een hulpmiddel om de omgekeerde houdingen in yoga te versimpelen. Verder heeft de yogaswing ook positieve gevolgen voor de gezondheid.

Wat is een yogaswing?

Een yogaswing kun je bevestigen aan een plafond of balk en is gemaakt van parachutestof, de hoogste kwaliteit van nylon. Met een yogaswing beoefen je omgekeerde houdingen van yoga, ook wel inversietherapie genoemd. Je kunt de yogaswing verticaal gebruiken, maar ook horizontaal. Door het gebruik van de yogaswing worden de omgekeerde oefeningen van yoga vele malen makkelijker. Is yoga voor jou onmogelijk in verband met gezondheidsklachten, zoals bijvoorbeeld rugpijn, dan is de extra ondersteuning van de yogaswing wellicht een uitkomst voor jou. Daarnaast kun je met een yogaswing oefeningen juist pittiger maken.

Voordelen van yogaswing

Het gebruik van de yogaswing is goed voor de gezondheid. De omgekeerde houdingen in yoga staan bekend om de diepe, helende uitwerking. Het heeft een rustgevend effect op lichaam en geest. Yogaswing helpt je spieren te ontspannen, je houding te verbeteren, stress te verminderen en daarnaast heeft het een goede uitwerking op je wervelkolom. Het verlengt namelijk de wervelkolom en vergroot de ruimte tussen je wervels. Daarnaast zorgt het voor minder druk op je schijven, ligamenten (bindweefselbanden) en zenuwwortels. Een groot voordeel van het ‘op de kop hangen’ is dat het onze gemoedstoestand verbetert. Dit komt onder andere door de vergroting van bloedtoevoer naar onze hersenen, de afgifte van neurotransmitters en het balancerende effect op ons hormoonsysteem. De verlichtende en fijne effecten van yogaswing zijn vaak al snel te merken na het beoefenen hiervan.

Hoe te beoefenen?

Yogaswing kun je zelfstandig beoefenen, maar daarnaast kan het ook bij een yogastudio. Vaak is er bij een studio al materiaal waar je gebruik van kunt maken. Als je zelf een yogaswing aan wil schaffen is dit ook mogelijk. Het is op internet te koop. Na aanschaf van een yogaswing is het belangrijk om hem goed te bevestigen. Dit kan aan een balk of plafond. Het is wel aan te raden om de oefeningen op te bouwen om zo overbelasting van het lichaam te voorkomen.

Interessante feiten

  • De spanning van onze spieren vermindert met 35 procent terwijl we op de kop hangen.
  • Inversietherapie kan een deel van de verschijnselen, zoals bijvoorbeeld hangende oogleden, tegengaan.
  • Yogaswing verbetert de houding en een goede houding zorgt weer voor een gezonde uitstraling. De verbeterde circulatie van bloed geeft je huid een stralende teint en daarnaast krijgen de haarvaatjes in je gezicht en de haarzakjes in de hoofdhuid meer zuurstof en voedingsstoffen. Kortom, yogaswing zorgt voor een unieke schoonheidsbehandeling!
  • Inversietherapie is de meest eenvoudige manier om klachten te verlichten die veroorzaakt zijn door compressie.

Compressie is het in elkaar drukken van de wervelkolom door een verkeerde houding en de zwaartekracht. Door de omgekeerde houding bij yogaswing worden de overbelaste delen van het lichaam verlicht. Dit komt doordat het gewicht van deze delen afgehaald wordt door het ‘op de kop hangen’
© 2014 - 2020 Aniekt, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Power Yoga: inspanning maar ook ontspanningPower Yoga is een heel actieve vorm van Yoga. Hij wordt opgebouwd rond zonnegroeten, bewegingsreeksen die vrij intensief…
Wat is zwangerschapsyoga?De geboorte van een baby vraagt veel van de moeder. Zwangerschapsyoga kan helpen om je te ontspannen en je voor te berei…
Bronnen en referenties
  • http://yogaswing.eu
  • http://www.yogaswingnederland.nl
  • http://www.betekenis-definitie.nl/ligament

Reageer op het artikel "Yogaswing: een nieuwe variant van yoga"

Infoteur: Aniekt
Gepubliceerd: 24-11-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!