InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Jonger met yoga!

Jonger met yoga!

Jonger met yoga! Yogi´s staan bekend om de hoge leeftijd die zij bereiken terwijl ze hun jonge uiterlijk behouden. Hoe komt dat? Wetenschappers hebben vastgesteld dat een jong gezicht een betere gezondheid onthult. Mensen met jonge gezichten leven daarom ook langer. Het geheim van de yogi zijn lange telomeren.

Jonger dankzij lange telomeren

Mensen met jonge gezichten zoals beoefenaars van yoga hebben langere telomeren. Telomeren maken deel uit van het DNA. De telomeren functioneren als een klok die bepaalt hoe vaak de cellen zich kunnen delen, elke keer dat een cel zich deelt wordt de telomeer korter. Cellen met lange telomeren zullen zich vaker en dus langer blijven delen. Mensen met lange telomeren hebben daardoor een betere gezondheid, leven langer, en hebben een jonger uiterlijk. Korte telomeren worden daarentegen geassocieerd met een slechte gezondheid. Dit zou grotendeels genetisch bepaald zijn, maar wordt ook bepaald door omgevingsfactoren. Jij kunt er dus iets aan doen; het gaat er allemaal om hoe fit je bent.

Wie er jeugdig uit wil zien zal dus gezonder moeten leven. Gezonder leven wil zeggen: gezonder eten, gezonder drinken, meer beweging, en meer ontspanning. Deze laatste wordt vaak vergeten maar is zeker niet het minst belangrijk! Yoga stimuleert alle vier: ontspanning, beweging, gezonder eten en gezonder drinken.

Hoe maakt yoga je jonger?

Verleng je telemoren

Yogi´s worden vaak oud. Dit heeft alles te maken met een gebalanceerde leefstijl en emotionele, geestelijke en fysieke gezondheid. Stress en ongezond voedsel tasten namelijk de gezondheid aan, de temoren worden dan korter. Bij een ongezonde leefstijl met veel stress zullen de cellen daardoor minder vaak in staat zijn zich te vernieuwen.

Deze celdelingscapaciteit kun je zelfs op latere leeftijd nog verbeteren door aan yoga te doen. Yoga vermindert namelijk stress en verbetert je lichaamsfuncties. Als direct gevolg van een betere gezondheid zullen ook de temoren langer worden en kan de nieuwe yogi zijn jeugdigheid bewaren.

De ruggengraat

Het gaat niet alleen om de kwaliteit van de cellen. Jeugdigheid wordt ook bepaald door de kwaliteit van de ruggengraat. Een ingezakte ruggengraat belemmert namelijk de toevoer van bloed en voedingsstoffen tussen de wervels. Deze toevoer is essentieel voor een goede gezondheid. Met yoga leer je wat een goede houding is en houd je je ruggengraat soepel en gezond.

Yoga vernieuwt het lichaam

Daarnaast staat yoga ook bekend als een manier om osteoporose te behandelen en te voorkomen doordat yoga de opbouw van botten bevordert. Yoga zorgt dus op veel gebieden voor fysieke vernieuwing en dat lees je af in je gezicht. Daarbij komt nog dat yoga niet alleen jonger maakt maar ook mooier! Want yoga geeft je een zacht gelaat en een tevreden uitstraling. En dat spreekt aan!

Lees verder

© 2013 - 2018 Dmalon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • BBC artikel: ´People who look young for their age ´live longer´¨ http://news.bbc.co.uk/2/hi/8411329.stm

Reageer op het artikel "Jonger met yoga!"

Infoteur: Dmalon
Laatste update: 14-09-2013
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!