Slechte bloedsomloop verbeteren. Tips!

Slechte bloedsomloop verbeteren. Tips! Als je een slechte bloedsomloop hebt, heb je vaker last van koude handen en voeten. Handen en voeten zijn extremiteiten, en daardoor krijgen die als eerste minder zuurstofrijk bloed aangevoerd bij een minder goede doorbloeding. Als u vermoedt dat uw bloedsomloop slechter is geworden doet u er verstandig aan om met een arts te overleggen wat de oorzaak van de klachten kan zijn. Roken veroorzaakt een slechte doorbloeding. Ook bepaalde medicijnen, zoals bijvoorbeeld bètablokkers, kunnen als bijwerking koude handen en voeten veroorzaken. Als je verder goed gezond bent, en je huisarts is op de hoogte van je klachten, dan kan je zelf ook nog een en ander doen om je bloedsomloop te verbeteren. Dit vergt wel enig doorzettingsvermogen want mensen hebben als het aankomt op een gezonder leven leiden, vaak moeite om gewoontes te veranderen. Een bloedsomloop die niet zo goed is, moet je echter niet onderschatten. Probeer de bloedsomloop te verbeteren door serieus en kritisch naar je leef en eetgedrag te kijken.

Bloedsomloop verbeteren

Om zelf je bloedsomloop te verbeteren kan je met je huisarts overleggen op welke wijze je het beste de volgende zaken mag invoeren in je leven:
  • beweging
  • stoppen met roken
  • aangepaste voeding
  • overige noodzakelijke veranderingen
Als je huisarts je bijvoorbeeld bepaald medicijnen heeft voorgeschreven, kunnen die weer van invloed zijn op je algehele conditie. Van sommige medicijnen wordt je bijvoorbeeld erg moe, hoewel ze wel het hart en de vaten beschermen. En medicijnen die vochtafdrijvend werken, kunnen het noodzakelijk maken dat je goed oplet of je wel voldoende drinkt.

Roken en bloedsomloop

Roken heeft een zeer slecht effect op de bloedsomloop. In sigaretten zitten vele giftige stoffen, onder andere stoffen die de bloedvaten laten samentrekken. Het gevolg is schade aan hart en vaten en longen, en een steeds slechtere bloedsomloop. Hoe langer en hoe meer je rookt, hoe groter de schade. Op den duur kan het zelfs noodzakelijk zijn dat benen moeten worden geamputeerd. Rokers hebben ook vaker en op jongere leeftijd dan gemiddeld:
  • hartinfarcten
  • hersenbloedingen
  • trombose
  • vaatvernauwingen
  • longziekten en problemen luchtwegen algemeen
Ondanks deze ernstige gevolgen hebben rokers veel moeite om te stoppen. Natuurlijk wil niemand ziek worden, een grauwe huid krijgen, vroeg verouderen of longkanker krijgen. Maar de verslaving aan het roken is erg moeilijk onder controle te krijgen. Minder roken is echter ook al winst. Als elke roker niet meer dan 5 sigaretten per dag zou roken, zou de schade enorm beperkt worden. Als je dus rookt en het lukt je niet om te stoppen, probeer dan minder te roken. Elke sigaret die je uit weet te stellen, beperkt de schade op je lichaam.

Gezonde voeding

Laten we niet vergeten dat we in een maatschappij leven waar ons vooral ongezond voedsel wordt aangeboden. In de supermarkt zou je misschien wel zo'n 90% van de producten onder min of meer ongezond kunnen scharen. Als je je alleen op de vers afdeling zou ophouden, eet je vanzelf gezonder. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar zoveel mogelijk verse groentes, vers fruit en verse vlees en vis producten, zijn het beste voor je gezondheid. Gezond zijn over het algemeen:
  • verse groentes en verse kruiden
  • vers fruit
  • ongepaneerde magere vleessoorten
  • ongepaneerde vissoorten (van nature vette vissoorten zijn prima)
  • ongezouten noten
  • zuivel (onbewerkte) melk en yoghurt
  • roomboter (met mate) en onbewerkte olie
  • volkorenbrood
  • onbewerkte producten

Zoutgebruik beperken

Het zoutgebruik beperken is voor de meeste mensen het beste. Zout is ongezond voor je bloeddruk en nieren. Beiden hebben invloed op je bloedsomloop. Als je verse producten eet kan je zelf bepalen hoeveel zout er doorheen gaat. In kant-en-klaar en/of alle verpakte producten zit meestal veel verborgen zout en suiker. Het zijn dik-makers en op den duur ook ziekmakers. Minder zout eten is voor menigeen even wennen, maar daarna smaakt het eten er juist lekkerder door.

Slechte bloedsomloop symptomen

Mensen met een slechte bloedsomloop hebben vaak last van:
  • koude voeten en/of handen
  • onregelmatige hartslag kan voorkomen
  • grauwe huid kan voorkomen (komt door een slechte doorbloeding van de huid)
  • bleek in het gezicht kan voorkomen
  • kortademigheid kan voorkomen
  • vocht vasthouden kan voorkomen
  • tintelende of branderige vingers of handen kunnen voorkomen
  • symptomen slechte bloedsomloop
  • snel moe
  • slecht geheugen
  • algehele gezondheidsklachten
Al dit soort klachten moet je altijd eerst met je huisarts bespreken, maar ze kunnen duiden op een slechte bloedsomloop.

Oorzaken slechte bloedsomloop

De meest voorkomende oorzaken van een slechte bloedsomloop zijn het ongezonde leven wat veel mensen leiden, gebrek aan bewegen door zittend werk bijvoorbeeld. Dit begint al op school, waar een kind een groot deel van de dag moet zitten. Dit zet zich voort in het dagelijks leven waarin gamen, tv kijken of gewoon lekker lui op de bank liggen, of zitten, lezen of luieren, ons natuurlijke levenspatroon geweld aan doet. Ons lichaam is niet gemaakt om veel te zitten. Ons lichaam is gemaakt om regelmatig in beweging te zijn, wandelen, soms een stukje te rennen, te slenteren... Alles is beter dan urenlang achter elkaar stil zitten.

Het belang van bewegen

Bewegen is essentieel om de bloedsomloop te verbeteren. Het is niet nodig dat je dagelijks een uur gaat rennen, of dagelijks naar de sportschool gaat, maar het is wel nodig dat je in beweging komt. Dagelijks wandelen, vaker een trap beklimmen, of thuis in de huiskamer elke ochtend meedoen aan het programma Nederland In Beweging, hebben al een positieve invloed op de bloedsomloop. Zwemmen, fietsen en een partijtje tennis zijn allemaal prima sporten diw je regelmatig kunt beoefenen. Alle beetjes beweging helpen, hou dat in gedachten. Als je om wat voor reden dan ook aan huis gebonden bent, of als je gewoon niet gemakkelijk de straat op kunt, probeer dan toch dagelijks wat te bewegen. Als het je daarnaast ook nog lukt om gezonder te eten en minder te roken, of om zelfs te stoppen met roken, dan zal je bloedsomloop zelfs aanzienlijk kunnen verbeteren.

Gevarieerd eten

Variatie in gezonde voedselproducten is belangrijk en als je er eenmaal aan gewend bent, erg lekker. Probeer dagelijks de volgende voedselproducten binnen te krijgen:
  • eet veel verse groentes
  • eet dagelijks 2 a 3 stuks vers fruit
  • eet volkorenproducten zoals volkorenboord en volkorenrijst
  • bak vlees in olie van bijvoorbeeld zonnebloem, saffloer-olie, olijfolie of tarwekiemolie
  • eet regelmatig zeevlees in de vorm van verse vis, bij voorkeur vette vissoorten zoals zalm, sardien, makreel, paling, forel, zalmforel. Ook koolvis, overige vissoorten die je kunt koken, grillen of bakken zijn gezond. Vis moet bij voorkeur ongepaneerd gegeten worden, en voeg indien gewenst, maar weinig zout toe
  • peulvruchten en soja zijn beter dan eieren en vlees
  • landvlees beperken tot driemaal per week, kies voor mager landvlees zoals kip of kalkoen
  • drink zo min mogelijk koffie
  • eet liever geen chocola, soms pure chocola is geen probleem

Drinken

Het belang van voldoende water drinken is algemeen bekend maar wordt toch nog eens benadrukt. Drink dagelijks twee liter vers water. Heb je dorst, drinkd an meer. Heb je vaak dorst laat je bloedsuiker dan eens prikken bij de huisarts.
Thee drinken is prima, bijvoorbeeld gemberthee en groene thee. Beperk suikergebruik, het is snel te veel. Thee met honing is ook wel eens lekker. Als je suikerziekte hebt moet je gebruik van suiker of honing natuurlijk eerst bespreken met je huisarts.

Suikerziekte en een slechte doorbloeding

Suikerziekte wordt ook wel eens een sluipmoordenaar genoemd. Je hoeft er niet veel klachten van te hebben terwijl je gezondheid achteruit gaat. Als je vermoed dat je suikerziekte hebt ga dan langs de huisarts. Als je medicijnen krijgt voor de behandeling van suikerziekte, neem deze dan volgens voorschrift in en beweeg regelmatig. Vraag je arts om advies om je lichaam zolang mogelijk zo fit mogelijk te houden en dieetadvies.
Gerelateerde artikelen
Bloedcirculatie stimuleren met een bloedsomloopverbeteraarBloedcirculatie stimuleren met een bloedsomloopverbeteraarAls je last hebt van een slechte bloedcirculatie dan kan dit samengaan met vervelende symptomen zoals pijnlijke benen, g…
Microcirculatie stimuleren met VacustepMicrocirculatie stimuleren met VacustepMet vacustep kunt u cellulite verwijderen en verminderen die te wijten is aan een slechte microcirculatie of bloedsomloo…
Koude handen en voeten: hamamelis helpt de bloedsomloopKoude handen en voeten: hamamelis helpt de bloedsomloopHeb je last van koude handen of voeten en zijn serieuze onderliggende oorzaken uitgesloten, dan ligt de oorzaak van het…
Smoothies om de bloedsomloop te verbeterenSmoothies om de bloedsomloop te verbeterenAardbeien, gember, bananen, asperges, ananas, wortelen, amandelen, koriander, vijgen en nootmuskaat staan gekend als voe…

Ik kan niet slapen!Ik kan niet slapen!Slapeloosheid, iedereen krijgt er wel eens mee te maken. Een nachtje wakker liggen daar is vaak wel over heen te komen,…
Teensokken - de handschoenen voor de tenen en voetenTeensokken - de handschoenen voor de tenen en voetenTeensokken: sokken die er zó grappig uitzien dat je ze aan de voet van een clown verwacht. Teensokken, sokken met voor e…
Bronnen en referenties
  • http://www.ahealthylife.nl/je-bloedsomloop-verbeteren-met-deze-tips/

Reageer op het artikel "Slechte bloedsomloop verbeteren. Tips!"

Reacties

Kimberley Pex, 23-05-2016 18:13 #2
Beste Ana. Dat is echt erg, die machteloosheid t.o.v. jouw kind. Zoek een andere arts, is die niet goed, zoek dan verder. Ik ben nu eindelijk na 25 jaar de goede artsen tegengekomen. Voor de aders is een cardioloog, hormonen; endocrinoloog, voor vermoeidheid ook misschien een allergoloog. Vraag en blijf zoeken, laat het geen 25 jaar duren, zoals bij mij. Zoek een huisarts die geen probleem maakt om een verwijzing uit te schrijven. Een orthomoleculair therapeut en een levend bloedanalyse is ook een optie. Sterkte, en een goede gezondheid voor jouw dochter toegewenst! gr. Kim.

Ana, 09-05-2016 11:44 #1
Mijn dochter van 14 heeft altijd koude handen zowel in de zomer als in de winter, ze is vaak moe, heeft heel vaak hoofdpijn en voelt zich vaak duizelig, ze is ook al 4 keer flauwgevallen in de laatste 2 jaar.
Arts en kinderarts zeggen vaak dat het hormonen zijn en spanningshoofdpijn en psychisch omdat ze niet lekker in de vel is, eentje heeft wel toe gegeven dat er iets is met haar aders maar zei dat het zolang geen pijn deed niet erg was.
Als ik vraag om dat kind goed te onderzoeken zeggen ze allemaal dat het geen zin heeft en dit hoor ik al 2 jaar lang, ik heb het gevoel dat niemand naar me wil luisteren, wie kan mij helpen? Ik wil mijn kind gezond zien en niet elke keer verdrietig omdat ze zich niet lekker voelt

Infoteur: Kisses
Laatste update: 15-02-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!