InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bloeddrukmeters voor thuisgebruik zonder arts

Bloeddrukmeters voor thuisgebruik zonder arts

Bloeddrukmeters voor thuisgebruik zonder arts Bloeddrukmeten komt in de medische wereld erg veel voor maar dat hoeft niet alleen door artsen of verpleegkundigen te gebeuren. Het opmeten van de bloeddruk kan gewoon thuis als daar een apparaat voor wordt aangeschaft. Thuis meten heeft het grote voordeel dat niet slechts één keer wordt gemeten op het moment dat een arts of verpleegkundige wordt bezocht maar dat er mogelijkheid is tot regelmaat. Door die regelmaat kan het eventuele verloop van de bloeddruk goed worden bijgehouden.

Bloeddrukmeters voor bovendruk en onderdruk

Bloed wordt door het pompen van het hart door de aderen gestuwd. De druk waarmee het bloed stroomt heet simpelweg de bloeddruk. Die druk kan gemeten worden met een bloeddrukmeter. Daarbij zijn twee waarden van belang de bovenwaarde (systolische) en de onderwaarde (diastolysische). Die waarden hebben te maken met de uitersten van het hart. De bovenwaarde wordt gemeten op het moment dat het hart uiterst is samengetrokken en vormt dan de bovendruk. Het andere uiterste moment van het hart is als het hart maximaal ontspannen is waarbij sprake is van onderdruk. Een gezonde bovendruk is ongeveer 120 en een gezonde onderdruk ongeveer 80. De gemeten waarden kunnen duidelijk op het scherm van de bloeddrukmeter worden afgelezen.

Bloeddruk meten vereist geen vakmanschap

Heel veel mensen hebben last van een te hoge bloeddruk wat een risico met zich meebrengt voor een herseninfarct of een hartinfarct. Lastig is dat hoge bloeddruk meestal geen uiterlijke symptomen heeft waardoor iemand die een te hoge bloeddruk heeft dat soms zelf niet weet. Juist in die gevallen, waar getwijfeld wordt aan een juiste bloeddruk, kan een bloeddrukmeter uitkomst bieden. Het meten kan betrekkelijk eenvoudig gebeuren met de apparatuur die beschikbaar is en geen echte vakmanschap vereist om te gebruiken.

Overleg met arts

Een zeer belangrijke eigenschap van een bloeddrukmeter is de betrouwbaarheid. Immers, een onbetrouwbare bloeddrukmeter kan tot verkeerde conclusies leiden met mogelijk kwalijke gevolgen van dien. Goede bloeddrukmeters zijn volautomatisch, makkelijk te bedienen en hebben een geheugen waarmee de ontwikkeling en mogelijke schommelingen van de bloeddruk goed gevolgd kunnen worden. Het verdient overigens wel aanbeveling om met de arts te bepreken of het thuis opmeten een goede zaak is of dat dit toch door deskundigen moet gebeuren. Voor controle kan de bloeddrukmeter ook eens worden meegenomen naar een arts of verpleegkundige om de meting te vergelijken met de meting van de arts uitgevoerd met zijn bloeddrukmeter.

Bovenarm of pols

Doelgroep organisaties als NHG, het CBO en de Nederlandse Hartstichting adviseren een bloeddrukmeter te gebruiken die de meting verricht aan de bovenarm. Er bestaan weliswaar ook meters die aan de pols meten maar die kunnen verkeerde metingen weergeven als bijvoorbeeld de hand met pols ver onder of boven het hartniveau wordt gehouden. Ook is het verstandig om een meter te kiezen waarbij het manchet automatisch tot de juiste waarde wordt opgepompt.

Attentiepunten voor aanschaf

Bloeddrukmeters zijn er al voor enkele tientjes maar ook voor een veelvoud daarvan. Het prijsverschil heeft uiteraard met kwaliteitsverschil te maken waarbij de klant moet kunnen vertrouwen in de omschrijving van de fabrikant. Bij het uitkiezen van een bloeddrukmeter kan echter op een aantal zaken heel goed zelf worden gelet zoals:
  • Aantal geheugenplaatsen per persoon.
  • Formaat van het display.
  • Gebruiksvriendelijkheid.
  • Geheugen voor één of twee personen.
  • Goed afleesbaar scherm.
  • Is de bloeddrukmeter klinisch gevalideerd (speciale goedkeuring)?
  • Is de manchet voorgevormd of flexibel?
  • Kan de meter aan de PC worden gekoppeld?
  • Stroomvoorziening batterijen of adapter.
  • Wat is de garantietermijn?
  • Werkt de meter volautomatisch?
  • WHO met kleuraanduiding voor te hoog of te laag.
  • Wordt het gemiddelde berekend?

Sommige apparaten hebben speciale voorzieningen zoals:
  • Drie metingen binnen tien minuten.
  • Geheugen van tweehonderd metingen.
  • Flexibel manchet voor armomtrek van 22 32 centimeter.

En let ook op of het apparaat getest is en bijvoorbeeld goedgekeurd door de BHS (The British Hypertension Society).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterZelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterLees hier alles over zelf je bloeddruk meten met behulp van een bloeddrukmeter. Lees hier alles over het meten van je bl…
Bloeddruk meten met een eigen bloeddrukmeterBloeddruk meten met een eigen bloeddrukmeterDe hoogte van de bloeddruk is vaak een indicator van je algehele gezondheid en welzijn. Een te hoge of te lage bloeddruk…
Weetjes over bloeddruk?Weetjes over bloeddruk?We horen van alles over bloeddruk, o.a. dat je op moeten letten dat je niet een hoge bloeddruk (dit noemen we hypertensi…
Bloeddrukmeter kopen om zelf je bloeddruk te meten: tipsBloeddrukmeter kopen om zelf je bloeddruk te meten: tipsBloeddrukmeting is een nuttige handeling om eventuele gezondheidsproblemen op tijd aan te pakken. Net omdat hoge bloeddr…
Bloeddrukmeter kopen en zelf meten; waarop letten?Bloeddrukmeter kopen en zelf meten; waarop letten?Steeds meer bestaat de noodzaak om onze gezondheid op peil houden door middel van zelfzorg. In 2016 werd vastgesteld doo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jacek Halicki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.consumentenbond.nl/bloeddrukmeter/
  • http://www.bloeddrukmeterswebshop.nl/bloeddrukmeters/bovenarm-bloeddrukmeters
  • http://www.bloeddrukmeters.net/

Reageer op het artikel "Bloeddrukmeters voor thuisgebruik zonder arts"

Reactie

Olo, 29-06-2015 06:30 #1
Ik lees: Een gezonde bovendruk is ongeveer 80 en een gezonde onderdruk ongeveer 120.
Dit moet m.i. andersom zijn, dus:
Diastolysch 80 mm Hg en systolisch 120 mm Hg.

My 2 cts. Reactie infoteur, 29-06-2015
Beste Olo,
Hartelijk dank voor het melden van deze omwisselfout. Ik heb het inmiddels aangepast in het artikel.
Groet van André Dierick

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 06-05-2018
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!