InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Naakt slapen zonder pyjama: zeven voordelen

Naakt slapen zonder pyjama: zeven voordelen

Naakt slapen zonder pyjama: zeven voordelen Naakt slapen is even wennen. Indien je steeds in een warme zachte pyjama hebt geslapen, dan is de omschakeling naar slapen in je blootje alvast even aanpassen. Een goede nachtrust is heel erg belangrijk voor het herstel van je lichaam. Voldoende slaap zorgt ook voor de concentratie die je nodig hebt om je dagtaken succesvol af te werken. Naakt slapen heeft heel wat meer voordelen ten opzichte van je nacht doorbrengen in een pyjama. Naakt slapen vermindert de kans op infecties, verhoogt de calorieverbranding en geeft je zelfvertrouwen een fikse boost.

Naakt slapen: even wennen

Indien je nooit gewend bent geweest om naakt te slapen, dan moet je er wel even aan wennen. Voor jou en je partner voelt het immers heel wat anders aan. Jullie voelen permanent elkaars naakte lichaam. Soms kan het zelfs wat vreemd aanvoelen dat je niets van kleren aan hebt. Naakt is nu eenmaal naakt en dat vergt enige aanpassing. Je zal echter merken dat naakt slapen een gewoonte is en dat het na een tijdje ook heel gewoon is. Misschien wil je zelfs nooit meer in een pyjama slapen. Belangrijk is dat er heel wat voordelen aan naakt slapen verbonden zijn. Het loont dus zeker de moeite om het eens uit te proberen.

Bron: DieterRobbins, PixabayBron: DieterRobbins, Pixabay

Voordelen van naakt slapen

Het infectiegevaar daalt

Bacteriën zijn gek op vochtige en warme plekken. Slipjes (vrouwen) of boxershorts (mannen) zorgen ervoor dat de geslachtsorganen als het ware een broeihaard van bacteriën kunnen worden. Het is dus aangewezen om je slip of boxershort uit te laten in bed, om op deze manier infectiegevaar te voorkomen. Bij vrouwen verhoogt de kans op een vaginale infectie bij het dragen van pyjama’s.

Een betere nachtrust

Wakker worden door de warmte is heel erg vervelend. Soms kan je het zo warm hebben in bed dat slapen echt niet meer lukt. Bovendien is het geproduceerde zweet - door de warmte - onaangenaam en kan het je hinderen om opnieuw in slaap te vallen. Om goed te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur namelijk enkele graden kunnen dalen. Een warme pyjama laat dit echter niet toe. Door naakt te slapen kan je lichaam dus beter afkoelen. Als de lichaamstemperatuur te hoog blijft, dan gaan de hersenen vanzelf een signaal geven om wakker te worden. Het gevolg is dat je de volgende ochtend niet volledig hersteld bent.

Extra calorieën verbranden

Het menselijk lichaam is opgebouwd uit twee soorten vetweefsel. Enerzijds wit vet, dat ontstaat als je meer calorieën opneemt dan je verbrandt. Anderzijds heb je ook nog bruin vet, dat instaat voor de verbranding van vetzuren en glucose. Het is het bruine vet dat de menselijke lichaamswarmte reguleert. Baby’s beschikken over meer bruin vet dan volwassenen om zich warm te kunnen houden. Indien je dus ’s nachts naakt slaapt, dan bestaat de kans dat je het wat kouder gaat hebben. Het gevolg is dat je lichaam meer calorieën gaat verbranden om zich warm te houden. Het lichaam moet dus door de koude zelf in actie schieten. Naakt slapen is dus mooi meegenomen om te werken aan de overtollige kilootjes. Uiteraard hoef je geen wonderen te verwachten, maar alle kleine beetjes kunnen helpen.

Gemakkelijker omdraaien in bed

Door naakt te slapen draai je je ook gemakkelijker om in bed. Een warme wollen pyjama kan je hinderen bij het omdraaien in bed. Door gemakkelijker te kunnen draaien, voel je je vrijer en ben je meer ontspannen. Ontspanning maakt je rustiger en bevordert uiteindelijk de kwaliteit van je slaap. Je kan dus stellen dat overtollige kledij in bed je bewegingsvrijheid verkleint, waardoor je dus minder gemakkelijk en minder ontspannen slaapt.

Tijd besparen

Naakt slapen bespaart heel wat tijd. Je hoeft geen pyjama meer aan te trekken of uit te doen. Je kan dus zonder probleem rechtstreeks vanuit je bed in de douche springen. Een ander bijkomend voordeel: naakt door een frisse gang lopen maakt je al wakker. Thuis in je blootje door de gang rondlopen is niet altijd evident. Indien je er geen probleem mee hebt, en je gezinsleden vinden het goed, dan kan het inderdaad tijd besparen. Sommige gezinnen zijn echter iets preutser op dit vlak en verkiezen toch een minimum aan slaapkledij om rond te lopen. Het voordeel van snel onder de douche te kunnen springen valt hier dan weg.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay
Gunstig voor de bloeddruk en het immuunsysteem
Door het fysieke contact met je naakte partner gaat je bloeddruk omlaag. Dit is het gevolg van het vrijkomen van het hormoon oxytocine. In de hersenen speelt oxytocine een belangrijke rol bij het aangaan van sociale contacten met gevoelens van plezier. Tevens speelt oxytocine een grote rol bij vriendschappen en romantiek, zelfs bij intimiteit. Het hormoon heeft daarnaast ook een gunstige invloed op het immuunsysteem en de bloeddruk.

De intimiteit gaat er op vooruit en een boost voor het zelfvertrouwen

Het is bewezen dat partners die naakt slapen een gelukkiger intiemer leven leiden. Voortdurend je partner naakt zien en voelen, kan lichamelijke prikkels veroorzaken. Daarnaast is slapen in je blootje een ideale manier om waardering te krijgen voor je lichaam, zowel voor jezelf als de partner. Laat zien hoe je er uit ziet. Dat mag en is absoluut niet verboden.

Wat als je toch gek bent op pyjama’s?

  • Indien je toch een pyjama wenst aan te doen, dan kies je best voor katoenen stoffen.
  • Kies eveneens voor kledij die niet te hard spant rond je lichaam. Je handen en voeten moet je wel warm houden om de bloedsomloop op peil te houden.
  • Zorg dat je lakens je geen verstikkend gevoel geven. Je kan gerust met laagjes werken. Indien het te warm wordt, dan kan je steeds een laken verwijderen om zo de temperatuur te reguleren.
Gerelateerde artikelen
Naakt recreëren op AmelandNaakt recreëren op AmelandZwemmen en op het strand liggen is een heerlijke bezigheid. Er zijn maar een paar dingen die nog lekkerder zijn en een e…
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Slaapritme bij daglichtSlaapritme bij daglichtNormaal slaapt een mens 's nachts en het lichaam is daar dan ook op ingesteld. Het kan echter voorkomen dat iemand overd…
Niet kunnen slapen: de gevolgenNiet kunnen slapen: de gevolgenNiet kunnen slapen. Wat zijn nu de precies de gevolgen van niet slapen? Sommige mensen hebben een periode waarin ze niet…
Jongeren moeten (zich) slimmer slapenJongeren moeten (zich) slimmer slapenWij mensen kunnen niet zonder slaap. Na een aantal dagen zonder slaap zullen we volledig instorten. Toch verschilt het h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Olichel, Pixabay
  • Newsmonkey.be, http://newsmonkey.be/article/20762, 28 september 2015
  • Metrotime.be, http://nl.metrotime.be/2015/09/27/must-read/de-voordelen-van-naakt-slapen/, 28 september 2015
  • HLN.be, http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2131555/2014/11/25/De-ongeevenaarde-voordelen-van-naakt-slapen-op-een-rijtje.dhtml, 28 september 2015
  • Ja.be, http://www.ja.be/lifestyle/gezondheid/9-redenen-waarom-je-naakt-zou-moeten-slapen.html/2, 28 september 2015
  • Afbeelding bron 1: DieterRobbins, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Naakt slapen zonder pyjama: zeven voordelen"

Reacties

Jan, 19-08-2017 23:13 #3
Afgelopen lente schoorvoetend geprobeerd. De eerste nacht geen oog dicht gedaan. Het naakt slapen had iets verkeerds. De tweede nacht was ik doodmoe. Vanaf de derde nacht ging het steeds beter. Nu ben ik helemaal om! De nachtkleding ligt in de kleerkast, niet nodig!

Stijn, 02-07-2017 07:17 #2
Echt helemaal naakt? Ook geen ondergoed aan?

Ben, 28-01-2017 15:21 #1
Ik slaap al jaren naakt en bevalt mij heel goed, ik wil niet anders.

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 29-09-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!