HartslagNu-app voor burgerhulpverleners

HartslagNu-app voor burgerhulpverleners Voor burgerhulpverleners in Nederland is een app beschikbaar: de HartslagNu-app. Bij een melding van een mogelijke hartstilstand via 112 stuurt de Meldkamer Ambulancezorg twee ambulances naar het slachtoffer. Via HartslagNu wordt via de app een oproep verstuurd naar burgerhulpverleners in de omgeving van het slachtoffer.

Actuele locatiedata

De HartslagNu app maakt gebruik van de locatie-informatie van de smartphones van burgerhulpverleners. Via deze informatie kan worden bepaald waar zij zich op dat moment bevinden: thuis, op hun werk of waar dan ook in Nederland. De app maakt gebruik van deze actuele locatiedata om burgerhulpverleners te alarmeren die binnen zes minuten bij de patiënt kunnen zijn. Zij krijgen zowel een sms-bericht als een bericht via de app. Daarnaast begeleidt de app burgerhulpverleners op basis van Google Maps over de snelste route naar het slachtoffer.

Burgerhulpverleners

Burgerhulpverleners zijn vrijwilligers met een geldig reanimatie- en AED-certificaat, die zich aangemeld hebben bij HartslagNu. Zij hebben hiervoor een reanimatiecursus gevolgd van een erkende instructeur van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR). Bovendien volgen ze jaarlijks een herhalingsles om hun kennis en vaardigheden op peil te houden.

Omdat burgerhulpverleners niet altijd in staat zijn om te helpen, krijgen meerdere burgerhulpverleners (maximaal dertig) een bericht. Op deze manier hoopt HartslagNU dat de patiënt binnen zes minuten gereanimeerd wordt en dat er een Automatische Externe Defibrillator (AED) aanwezig is. Een voorwaarde hiervoor is dat er voldoende burgerhulpverleners in de buurt moeten zijn.

Binnen zes minuten hulp bij hartstilstand

Jaarlijks krijgt één op de duizend inwoners van Nederland een hartstilstand. Gemiddeld worden er per week tweehonderd slachtoffers gereanimeerd. Meestal pompt het hart door een ernstige ritmestoornis geen bloed meer door het lichaam. Het slachtoffer is bewusteloos en zal overlijden, als hij niet tijdig wordt gereanimeerd. Daarom is het van levensbelang om het hart een schok te geven met een AED en de patiënt te reanimeren. De AED kan met een schok het hart weer op gang brengen en via reanimatie proberen hulpverleners zuurstof naar de hersenen te blijven toevoeren door mond-op-mond-beademing en borstmassage.

Reanimatie moet binnen zes minuten starten. Omdat het gemiddeld tien minuten duurt voordat de ambulance ter plaatse is, is hulpverlening door burgerhulpverleners van levensbelang. Zij kunnen binnen zes minuten aanwezig zijn.

HartslagNu

HartslagNu is een alarmeringssysteem van de sector Ambulancezorg, dat wordt beheerd door stichting Hartslag voor Nederland. Het systeem is gekoppeld aan het systeem van de Meldkamer Ambulancezorg. Bij een melding van een hartstilstand worden ambulances ingeschakeld en wordt tegelijkertijd een groep burgerhulpverleners in de directe omgeving gealarmeerd.

App downloaden

De app heet 'hartslagnu' en is te downloaden via de Apple Store en de Google Play Store. Iedereen kan de app downloaden, maar alleen geregistreerde burgerhulpverleners worden via de app opgeroepen. Als burgerhulpverleners de app niet hebben geactiveerd, worden ze gealarmeerd via een sms-bericht.

AED apps

Op steeds meer plaatsen zijn AED's beschikbaar; in openbare gebouwen, sportscholen en scholen bijvoorbeeld. Er zijn verschillende apps waarop je direct kunt zien waar AED's zijn. Deze apps helpen om snel een AED bij het slachtoffer te hebben, als elke minuut telt. De bekendste app is de gratis EHBO-app van het Rode Kruis (beschikbaar voor iPhone, Android en Windows).
© 2015 - 2020 Veelzijdig, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Automatische Externe Defibrillator (AED)De Automatische Externe Defibrillator of AED kan mensenlevens redden als mensen een hartstilstand hebben gehad. Tegenwoo…
Kun je een hartstilstand overleven? Wat zijn de symptomen?Kun je een hartstilstand overleven? Wat zijn de symptomen?Het hart stopt ineens met pompen. Wat zijn de symptomen bij een hartstilstand en waar wordt het door veroorzaakt? Wat is…
Hartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenHartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenWat is een hartstilstand precies en waaraan kun je die herkennen? Wat zijn de belangrijkste tekenen en symptomen? Is een…
Reanimeren in zes stappenWekelijks krijgen ongeveer 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Bij ongeveer 75% van de slachtoffers van…

Melk drinken is niet goed voor elk!Melk drinken is niet goed voor elk!Dat melk drinken goed voor ons is, weten we allemaal omdat het ons met de paplepel is ingegoten. Toch is melk niet goed…
Fosfaten in melk, cola en energiedrank veroorzaken ziekten!Fosfaten in melk, cola en energiedrank veroorzaken ziekten!Drinken we volop of te veel melk, cola of energiedrank, dan wordt de gezondheid voortdurend aangetast. Dit wordt veroorz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HartslagNU
  • http://www.hartslagnu.nl/, van HartslagNu, bezocht op 20 oktober 2015

Reageer op het artikel "HartslagNu-app voor burgerhulpverleners"

Reacties

Veelzijdig (infoteur), 10-11-2015 23:11 #2
De app is beschikbaar in Google playstore. Ik zie hem daar gewoon staan, zoeken op HartslagNu en ook voor Apple is de app beschikbaar.

M. van Schaik, 10-11-2015 17:57 #1
Ik kan de app niet vinden in de app-store van mijn (Windows) telefoon. Ook via Google-play kan ik geen download-app vinden. Hoe zijn er nog andere manieren om aan de app te komen?

M. Vr. Gr
Mark van Schaik Reactie infoteur, 10-11-2015
U kunt de app vinden in Google playstore, zoeken naar HartslagNu.om de app te kunnengebruiken zijn wel locatiegegevens nodig

Infoteur: Veelzijdig
Laatste update: November 2017
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!