Clownerie in de hulpverlening

Clownerie in de hulpverlening Overal in de wereld zijn mensen die clownerie kunnen gebruiken. Mensen met een slecht vooruitzicht of mensen die tijdelijk veel pijn ondergaan. Hoe mooi is het om met de middelen die je hebt mensen op te kunnen beuren? Door clownerie krijg je de mogelijkheid om mensen af te leiden in een pijnlijke tijd door een open benadering. Door clownerie toe te passen in de hulpverlening kun je een barrière tot contact verbreken en dichter tot de medemens komen.

Clownerie

Clownerie is een manier van je hart geven op een creatieve wijze. Je maakt contact door middel van je mimiek, humor en gevoelens. Het gaat hierbij om jezelf geven aan mensen door bij jezelf te blijven. Wanneer je oprecht gebruik maakt van clownerie, zullen mogelijkheden tot contact verbreden. Je kunt mensen meenemen in jouw fantasiewereld en ontdekt hoe het is om je lichaam als instrument te gebruiken. Er wordt in de hulpverlening al gebruik gemaakt van verschillende vormen van clownerie. Denk bijvoorbeeld aan de miMakkus-clown, de Cliniclown of de Visiteclown.

De miMakkus-clown

Deze vorm van clownerie vind je met name in verzorgingshuizen voor ouderen. Deze clowns komen niet perse voor een lach, maar vooral voor het contact met de mensen. Het gezicht van de clowns is niet helemaal geschminkt, maar bevat vaak alleen een rode neus. Ze maken gebruik van duidelijke mimiek en gebruiken vaak weinig woorden. Ouderen en mensen met dementie zijn gevoelig voor muziek, sfeer en lichaamstaal. Door middel van materialen, gebeurtenissen, wiebelende tenen of nieuwsgierigheid kunnen contactmomenten ontstaan. De cliënten zijn vaak in hun veilige omgeving en ervaren tijdens het bezoek van de clowns een speciaal gevoel. Het contactmoment kan heel klein zijn wanneer deze clowns op een groep werken, maar deze momenten zijn heel kostbaar.

Stichting miMakkus

Deze stichting staat voor het contact van hart tot hart. Iedereen kan bij stichting miMakkus terecht. De visie op de zorg en opleidingen zijn gebaseerd op de miMakkusmethode. Dit is een vorm van belevingsgericht werken. De methode bewijst dat ook zonder taal contact heel goed mogelijk is.

De Visiteclown

Deze clowns zijn ook te vinden in verpleeg- en verzorgingstehuizen. Net als de miMakkus-clown benaderen zij de cliënten in hun veilige omgeving. De visiteclown komt in tegenstelling tot de miMakkus-clown ook bij mensen met een verstandelijke beperking. Ze laten de cliënten een speciaal gevoel ervaren bij hun bezoeken door middel van een onbevangen en directe benadering. Door de gespecialiseerde opleiding zijn de clowns in staat om op verschillende manieren te reageren op de cliënten. Ze dragen vrolijke kleren met alleen een rode neus.

Stichting Visiteclowns

Het doel van deze stichting is belevingsgerichte zorg te bieden aan chronisch en psychisch zieke ouderen en mensen met een verstandelijke beperking. De stichting huurt professionele clowns in die in verpleeg- en verzorgingstehuizen de cliënten bezoeken. Vaak is er met tehuizen al een langdurige relatie opgebouwd.

De Cliniclown

Cliniclowns werken vooral in ziekenhuizen. Zij zoeken kinderen op die in het ziekenhuis liggen en richten zich vooral op de gezonde kant van het kind. Ieder kind heeft een eigen verhaal en krijgt de aandacht die hij of zij nodig heeft. Bij het ene kind kan het bezoek klein en subtiel zijn, terwijl het bij de ander een uitbundig feest wordt. Ze gaan voor een lach, afleiding en het maken van onvergetelijk contact. Ook Cliniclowns maken geen gebruik van een opgeschminkt gezicht, maar hebben vaak alleen een neus. Cliniclowns laten zich eerst goed informeren over de kinderen voordat zij hen gaan bezoeken.

Stichting Cliniclowns

De clowns van deze stichting focussen zich op de dingen die het zieke kind wel kan. Door met deze kinderen te spelen, creëren ze tijdelijk een omgeving zonder belemmeringen. Alle activiteiten die de stichting aanbieden, zijn gratis en komen tot stand door middel van de giften van donateurs.

Het lichaam als instrument

Het lichaam geeft je de mogelijkheden om emoties over te brengen. Door middel van mimiek kun je emoties verwoorden in handelingen. Door het maken van muziek kun je mensen raken en door je lach te gebruiken, kun je mensen verwarmen. In de hulpverlening komen diverse situaties voor waarin gebruik gemaakt kan worden van clownerie.

Lachen is gezond

Lachen is een soort medicijn wanneer je pijn ondergaat. Tijdens het lachen komt er een stofje vrij genaamd endorfine. Dit stofje wordt aangemaakt in de hypofyse en de hypothalamus in gewervelde tijdens lichamelijke inspanning. Endorfine werkt als pijnstiller en heeft het vermogen om een gevoel van welbevinden en geluk te produceren. Extra reden om veel te lachen dus!
© 2017 - 2020 Tulpje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Cliniclowns, clowns in ziekenhuizenCliniclowns is een organisatie die uit betaald personeel en uit vrijwilligers bestaat. Een cliniclown is een clown die k…
Schizofrenie: hulpverleningsorganisaties bij schizofrenieNaast de professionele hulpverlening zijn er nog andere organisaties waar je veel aan kunt hebben. Ze gaan vaak uit van…
Zelfhulp bij psychische klachten: elf websitesZelfhulp bij psychische klachten: elf websitesNiet minder dan drie miljoen Nederlanders hebben te maken met psychische problemen. In onze 'participatiesamenleving' zi…
Hulp bij verwerking van een miskraamHulp bij verwerking van een miskraamEen miskraam is een ingrijpende gebeurtenis. Waar je eerst dolgelukkig was met de komst van een baby, ben je nu intens v…

Geurbeleving: Waarom is dat zo belangrijk voor de mens?Geurbeleving: Waarom is dat zo belangrijk voor de mens?Geur is, volgens het woordenboek, het waarnemen van de aanwezigheid van een gasvormige uitwaseming door de neus (Encyclo…
Misofonie: invloed op de omgeving en omgaan met triggersMisofonie: invloed op de omgeving en omgaan met triggersDe term misofonie is afgeleid van het Griekse misos dat haat betekent en phónè dat staat voor geluid. Er is dus sprake v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Openclipart
  • http://www.visiteclowns.nl/oudere-clienten-stralen-door-visiteclowns/2011-10-17/130/
  • http://mimakkus.nl/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/157117-wat-gebeurt-er-met-je-lichaam-tijdens-het-lachen.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Endorfine
  • http://www.clowninside.com/Wat-is-clownerie.html
  • http://www.zge.nl/Welzijn/miMakkus-Clown
  • http://www.cliniclowns.nl/wat-doen-we/ziekenhuis-en-zorginstelling/cliniclowns-op-bezoek

Reageer op het artikel "Clownerie in de hulpverlening"

Infoteur: Tulpje
Laatste update: Januari 2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!