InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Flush bij gebruik niacine (vitamine B3) voorkomen

Flush bij gebruik niacine (vitamine B3) voorkomen

Flush bij gebruik niacine (vitamine B3) voorkomen Supplementen op basis van niacine of vitamine B3 worden veel gebruikt om de bloedcirculatie te bevorderen, een goede cholesterolspiegel te bereiken en de energieproductie te ondersteunen. Een veel voorkomende bijwerking van niacine is de flush. Dit verschijnsel - dat wel vergeleken worden met een opvlieger - zorgt voor warmte van de huid die gepaard kan gaan met roodheid, jeuk, een tintelend gevoel en hoofdpijn. Een flush kan voorkomen worden door gebruik te maken van een flush-vrij niacine-supplement op basis van nicotinamide. Dit werkt hetzelfde maar dan zonder bijwerkingen.

Niacine en flush

Gebruik van niacine

Niacine is een vitamine die onder veel verschillende namen bekendstaat waaronder nicotinezuur, vitamine PP (Pellagra preventing) of vitamine B3. Ondanks de naam nicotinezuur heeft het totaal niets te maken met de nicotine die ook wel in tabak zit. Omdat de benaming voor verwarring kan zorgen, wordt vaak de voorkeur gegeven aan gebruik van de benaming niacine. Het gaat om een vitamine die door het lichaam kan worden gemaakt uit tryptofaan. Voor de mens heeft het een zeer belangrijke functie in de proteïne- en energiestofwisseling. Het is een precursor voor veel co-enzymen die nodig zijn voor tal van biochemische reacties in het lichaam.

De voordelen van niacine zijn:
  • Het bevordert de energieproductie
  • Het helpt vermoeidheid tegen te gaan
  • Het is belangrijk voor de aanmaak van vetzuren die een positieve invloed hebben op hart, bloedvaten en geheugen
  • Het draagt bij aan een gezonde huid
  • Het ondersteunt de werking van het zenuwstelsel
  • Het heeft een antioxidatieve werking
  • Het draagt bij aan een goede geestelijke gezondheid
  • Het ondersteunt een goede cholesterolspiegel

Niacine komt in veel voedingsmiddelen voor waaronder vis, wild, kip, groenten, paddenstoelen, aardappelen, eieren, melkproducten en volkorenproducten. Een nadeel is dat het oplost in water. Het komt daarom bij het koken van de genoemde producten in het kookwater terecht, waardoor het vaak bij het afgieten wordt weggegooid. Wil je de niacine in groente behouden dan kun je het het beste grof snijden en koken in slechts een klein laagje water.

Niacine in supplementen: veel gebruikt voor goede bloedcirculatie en cholesterol

Niacine is een veelgebruikt voedingssupplement. Supplementen op basis van niacine worden vooral gebruikt voor een goede bloedcirculatie, het reduceren van de kans op trombose en voor het bevorderen van een goede cholesterolspiegel. Gebruik kan ook door een arts worden voorgeschreven. De algemene adviesdosering is 100 tot 500 mg per dag, afhankelijk van waar het voor gebruikt wordt. Tot een inname van 900 mg per dag is het veilig volgens de Europese Voedsel en Veiligheidsautoriteit (EFSA). Kinderen tot 3 jaar zouden niet meer dan 150 mg per dag binnen moeten krijgen. Deze doseringen kunnen overigens alleen bereikt worden door de inname van supplementen. De gehalten in voedsel zijn dusdanig laag dat er geen risico bestaat op overdoseringen door het eten van niacine-rijke producten.

Flush: bekende bijwerking bij gebruik niacine

Een bekende en vervelende bijwerking van het gebruik van niacine-supplementen is de zogenoemde flush of flushing. Na inname kan een gevoel van warmte ontstaan die gepaard gaat met roodheid van de huid, jeuk of een tintelend gevoel en soms hoofdpijn. Dit komt met name voor in het gezicht en is een gevolg van de vaatverwijding die optreedt wanneer niacine in het lichaam wordt opgenomen. De warmte en roodheid kan op optreden op de armen en borst. De symptomen - die circa 15 tot 30 minuten per keer aanhouden - kunnen lijken op die van een opvlieger. Sommige mensen stoppen met het gebruik van niacine omdat ze schrikken van deze bijwerking of deze zeer onprettig vinden, ook al is een flush niet gevaarlijk. Overigens krijgt lang niet iedereen last van een flush. Het is ook goed mogelijk dat je er niet gevoelig voor bent.

Lange tijd werd gedacht dat dit een soort allergische reactie was maar dit blijkt niet het geval te zijn. De belangrijkste oorzaak van het feit dat een flush als gevolg van vaatverwijding optreedt bij gebruik van niacine is prostaglandine D2. Prostaglandine D2 is een hormoonachtige stof die een belangrijke rol speelt in de bloedsomloop. Deze in het lichaam aanwezige stof reageert met de oraal ingenomen niacine.

Flush voorkomen

Het is mogelijk om de kans op het optreden van een flush na orale inname van een supplement te verkleinen. Dit kan onder meer door een half uur voor inname van een capsule 300 mg aspirine in te nemen. Ook het dagelijks innemen van een Ibuprofen-tablet kan de bijwerking voorkomen. Veel mensen zijn echter huiverig om deze voorzorgsmaatregel te nemen, want waarom een pijnstiller innemen zonder dat hier echt aanleiding voor is? De dagelijkse inname van pijnstillers kan bovendien andere aandoeningen maskeren en zorgen voor gewenning.

Veel makkelijker en beter voor de gezondheid dan bovengenoemde oplossingen is het om te kiezen voor een flush-vrij niacine-supplement. Voor flush-vrije niacine-supplementen wordt gebruikgemaakt van nicotinamide. Dit is een andere vorm van vitamine B3 maar met een nagenoeg identieke werking. Let er op dat flush-vrij niet hetzelfde is als time-released. Als een niacine-supplement flush-vrij is staat dit altijd expliciet vermeld op de verpakking.
Gerelateerde artikelen
Niacine, vitamine B3 als cholesterolverlagerNiacine is een natuurlijke stof, wordt ook vitamine B3 genoemd, als een soort medicijn kan het in hoge dosissen choleste…
Solgar: vitamine B1, B2 en B3 van SolgarSolgar: vitamine B1, B2 en B3 van SolgarVitamine B1 heeft een gunstige invloed op de werking van het zenuwstelsel en is tevens goed voor het geheugen, de concen…
Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3Schizofrenie: vitamines bij schizofrenie - vitamine B3Veel schizofreniepatiënten hebben problemen met de medicatie die ze ontvangen van hun psychiater. Deze medicijnen leiden…
Extra vitamine B3  aanbevolen hoeveelheid en overdosisExtra vitamine B3 aanbevolen hoeveelheid en overdosisVitamine B3, vaak in een adem genoemd met nicotinezuur, associeert men doorgaans onbewust met de giftige stof nicotine i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/niacine.aspx
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Niacin
  • https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/waarom-is-niacine-vitamine-b3-belangrijk/?
  • http://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20B3
  • https://www.onlineholistichealth.com/the-niacin-flush/

Reageer op het artikel "Flush bij gebruik niacine (vitamine B3) voorkomen"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 11-08-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!