InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Compressiesokken tegen vermoeide, pijnlijke benen en voeten

Compressiesokken tegen vermoeide, pijnlijke benen en voeten

Compressiesokken tegen vermoeide, pijnlijke benen en voeten Heb je regelmatig last van vermoeide en pijnlijke benen of voeten? Zijn je ledematen soms behoorlijk gezwollen? Wil je als professionele of recreatieve sporter graag je sportprestaties verbeteren en spierblessures voorkomen? Dan kunnen anti-vermoeidheid compressiesokken wellicht een oplossing bieden, aangezien deze de doorbloeding en afvoer van overtollig vocht verbeteren.

Zwangerschap

Zwanger zijn is een unieke en prachtige ervaring, maar hormonen zorgen ook voor veranderingen in je lichaam. Bij veel vrouwen heeft die gewijzigde hormoonhuishouding ook invloed op de voeten. Tijdens de zwangerschap zetten vaatwanden uit en daardoor circuleert er meer bloed in je lichaam dan normaal. Daardoor wordt het wegvoeren van bloed uit de voeten en benen ook moeilijker. De baarmoeder wordt ook zwaarder en daardoor is het mogelijk dat de druk op bloedvaten toeneemt. Vocht in lichaamsweefsel wordt via het lymfestelsel naar de bloedbaan getransporteerd en op deze wijze afgevoerd. Maar door de tragere bloedcirculatie gaat de afgifte van vocht ook langzamer. Het overtollige vocht zakt dan naar je voeten en enkels waardoor je dikke voeten krijgt.

Om deze dikke voeten tegen te gaan moet je sowieso blijven bewegen, aangezien beweging zorgt voor een betere doorbloeding. Anti-vermoeidheid compressiesokken kunnen ook een oplossing bieden voor zwangere vrouwen, omdat deze sokken de bloedcirculatie verbeteren en door die verbetering kalmeren je voeten en benen en neemt de pijn af. Het is veilig om de compressiesokken te dragen, de ongeboren baby loopt geen verhoogd risico, terwijl bij de moeder het risico afneemt om spataderen of bloedstolsels te krijgen.

Reizen

Tijdens lange reizen kunnen je benen, enkels en voeten ook vermoeid raken en opzwellen, bijvoorbeeld als je urenlang in een vliegtuig, trein, bus of auto moet zitten. Ook deze vorm van vermoeidheid kan significant verminderd worden met het dragen van deze compressiesokken.

Sporten

Je hoeft niet per se last te hebben van opgezwollen enkels of vermoeide voeten om profijt te hebben van anti-vermoeidheid compressiesokken. Door de verhoogde bloedcirculatie verbeteren veel professionele en recreatieve sporters hun prestaties met het dragen van compressiesokken en -kousen. Daarnaast heeft men ook minder last van spiervermoeidheid en spierschade.

Materiaal compressiesokken

Anti-vermoeidheid compressiesokken worden van een breed scala aan materialen gemaakt, waaronder nylon, katoen, spandex en natuurlijk rubber. De wijze waarop deze materialen gecombineerd worden is afhankelijk van de gewenste elasticiteit, compressieniveau en zachtheid van de compressiesokken.

Compressiesokken voor zwangerschap en reizen worden over het algemeen gemaakt van nylon, katoen en spandex, terwijl compressiesokken voor sporters alleen van nylon en spandex worden gemaakt. Bij veel sokken worden er zilveren textieldraden in de stof geweven die anti-microbiële bescherming bieden en ervoor zorgen dat bacteriën en schimmels geen onaangename luchtjes kunnen veroorzaken.

Kies de juiste maat compressiesokken

Alhoewel anti-vermoeidheid compressiesokken zeer elastisch en rekbaar zijn, is het wel van belang dat je bij de aanschaf van compressiesokken de juiste maat neemt. De maat van deze sokken wordt aangeduid aan de hand van schoenmaten. Met de juiste maat compressiesokken optimaliseer je de bloeddoorstroming, zuurstoftoevoer naar de spieren, waardoor je pijnklachten en zwellingen vermindert en een sneller herstel bevordert.
© 2017 Rvdz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schilfertjes / roos voorkomen, verminderen en verwijderenLast van schilfertjes of roos? Met onze remedies en tips kan je schilfertjes zonder problemen voorkomen, verminderen en…
Lumitherapist-set van FilorgaHet cosmeticamerk Filorga ontwikkelt al sinds 1978 sterke anti-age oplossingen en is bezig wereldwijd één van de special…
Knoflook tegen vermoeidheidKnoflook (Allium sativum) is een kruid dat in veel landen voornamelijk als voedingsmiddel wordt gebruikt, toch is dat ge…
Verschillende anti-aanbaklagenAls je wilt koken en op zoek bent naar de geschikte anti-aanbaklaag zie je vaak bij het binnen treden van een winkel doo…
Chronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandelingChronische vermoeidheid; van oorzaak tot behandelingChronische vermoeidheid, vaak ook wel aangeduid als het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS), werd oorspronkelijk gebr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Miia Sample / Flickr
  • http://www.veindirectory.org/question/is-wearing-compression-stockings-during-pregnancy-safe-1011
  • http://www.voetwereld.nl/themas/zwangerschap/zwanger-zonder-voetproblemen
  • http://www.scottsofstow.co.uk/sos/anti-fatigue-compression-socks
  • https://dealrunner.nl/product/2-paar-therapeutische-compressiesokken-voor-mannen-en-vrouwen/
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Compressiesokken tegen vermoeide, pijnlijke benen en voeten"

Infoteur: Rvdz
Gepubliceerd: 14-08-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!