InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verpleegkunde: EWS-score - Early Warning System

Verpleegkunde: EWS-score - Early Warning System

Verpleegkunde: EWS-score - Early Warning System In het ziekenhuis is het de taak van het medisch personeel om een patiënt zo goed mogelijk te monitoren, zodat verder letsel zoveel mogelijk kan worden voorkomen. Aan de hand van verscheidene methodes kunnen deze zorgverleners de toestand van de patiënt goed en snel beoordelen. Eén van deze methodes is het Early Warning System, ook wel afgekort tot EWS-score.

Inhoud

Ontstaan van EWS-score

Om de gezondheidssituatie van een patiënt zo snel mogelijk op een juiste manier te kunnen beoordelen, was er in de ziekenhuizen in de Verenigde Staten bij het medisch personeel in de jaren 1980 behoefte aan een korte beoordelingsmanier om de mate van ziek zijn van een patiënt te kunnen beargumenteren. Tegenwoordig is het Early Warning System een wereldwijd gebruikt scoresysteem voor het beoordelen van de gezondheidssituatie van de patiënt. Bij het afnemen van het EWS 'scoort' de patiënt op de zes vitale functies van de mens (ademhalingsfrequentie, saturatie, bloeddruk, temperatuur, hartfrequentie, bewustzijn). Hoe hoger de score, hoe meer de patiënt vitaal bedreigd is. Door het regelmatig afnemen van de score kan de achteruitgang van de patiënt gemonitord worden. Medisch hulpverleners communiceren met elkaar door middel van klinisch redeneren, waarbij gebruik wordt gemaakt van deze score.

De EWS-score

In ziekenhuizen gelden verschillende namen (EWS, VSS, SIT) en precieze samenstellingen van de score, maar zij bevatten allen de vitale functies waarop gescoord wordt. De exacte scoretabel verschilt per instelling. Een veelgebruikte EWS-score ziet er als volgt uit:

Score 3210123
Ademhalingsfrequentie (p/min)<7 9-2021-3031-35>35
Saturatie<8585-8990-92>92
Temperatuur<3434-34,935-35,936-37,938-38,9>38,9
Systolische bloeddruk (mmHg)<7070-7980-99100-199 >199
Hartfrequentie<3030-3940-4950-99100-109110-129>129
Bewustzijn, reactie bij: alertop aanspraakpijnprikkelbuiten bewustzijn

Een patiënt met een bloeddruk van 150/87mmHg, met een hartfrequentie van 110 per minuut, een temperatuur van 38,2, een ademhalingsfrequentie van 18 per minuut, een saturatie van 94% en die alert (bij bewustzijn) is, scoort dan:

Omschrijving Score
Ademhalingsfrequentie0
Saturatie0
Temperatuur1
Systolische bloeddruk0
Hartfrequentie2
Bewustzijn0
Totaal 3

In totaal scoort deze patiënt 3 punten op de EWS-schaal. Een veelgeziene actie hierop zou kunnen zijn dat de score een uur later wederom wordt gemeten.

Gebruik van de EWS-score

De verpleegkundige, arts of andere hulpverlener neemt de EWS-score af bij de patiënt. Daarop volgt een actie. De acties verschillen per instelling. Er kan bijvoorbeeld gelden dat bij een score van 2 de EWS-score over een uur weer afgenomen moet worden. Er kan ook gelden dat bij een score van 5 of meer direct contact opgenomen moet worden met de dienstdoende arts. In alle scoresystemen (EWS, VSS, SIT) moet boven een bepaalde score contact opgenomen worden met een arts; de patiënt is namelijk vitaal bedreigd en kan schade oplopen. Daarnaast kan de hulpverlener regelmatig de score afnemen (bijvoorbeeld ieder uur) om zo te bepalen of de patiënt vooruit- of achteruitgaat in zijn vitale gezondheid. Een arts kan door de afgenomen scores dan zien dat een patiënt al langere tijd achteruit aan het gaan was in de gezondheidssituatie.
© 2017 Rfre, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lakeside Darts World Championship 2008: resultatenDe jaarlijkse wereldkampioenschappen darts worden traditiegewijs in Lakeside gehouden. Hieronder vindt u het speelschema…
IQ: betekenis IQ-scoreIQ: betekenis IQ-scoreHet IQ is een veelgebruikte maatstaf om de intelligentie te meten. IQ-testen bestaan er in vele soorten en maten. De bet…
Embryologie: de gezondheid van het pasgeboren kindWanneer er net een kindje geboren is, is het heel belangrijk dat de gezondheid van het kind goed ingeschat kan worden. E…
Glasgow coma schaalGlasgow coma schaalDe Glasgow coma schaal is een meetmiddel waarmee men de mate van bewustzijn bij mensen met hersenletsel kan meten. De Gl…
Darts: 501 uitgooien - lijst van finishes (checkouts)Darts: 501 uitgooien - lijst van finishes (checkouts)Wie wel eens een potje darts (vanaf 501 naar 0 punten) heeft gespeeld, weet dat er niets zo moeilijk is als het onder dr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.actualcare.be/nl/nl-management/nl-management-facility/early-warning-system-gestructureerde-medische-informatie-over-kritiek-zieke-patient/
  • https://www.nursing.nl/sbar-abc-methode-early-warning-score-zakkaartjes-vitale-functies-nurs006249w/
  • https://www.nursing.nl/early-warning-scorekaart-nurs002682w/

Reageer op het artikel "Verpleegkunde: EWS-score - Early Warning System"

Infoteur: Rfre
Gepubliceerd: 26-10-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!