InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Baking soda: gezondheidsvoordelen van zuiveringszout

Baking soda: gezondheidsvoordelen van zuiveringszout

Baking soda: gezondheidsvoordelen van zuiveringszout Baking soda of zuiveringszout is een goedje om je baksels beter te laten rijzen. In feite bevat het slechts één ingrediënt, namelijk 'natriumbicarbonaat'. Natriumbicarbonaat is een minerale stof met de chemische samenstelling NaHCO3. Het is een verbinding tussen één deel natrium en twee delen waterstofcarbonaat of bicarbonaat. Het is een stof die reageert wanneer het in contact komt met zure stoffen zoals karnemelk, azijn of yoghurt. De reactie produceert koolstofdioxide, zoals blijkt uit de bubbels die je ziet. Je kunt bruisende nep-vulkanen produceren met azijn en zuiveringszout (door het ontstaan van koolzuurgas). Hoewel veel mensen denken dat baking soda exclusief bedoeld is om mee te bakken is, is het in feite een van de meest veelzijdige producten die je in huis hebt.
Baking sodaBaking soda

Gezondheidsvoordelen van baking soda

Baking soda of zuiveringszout is alkalisch, waardoor het een ideale stof is voor het neutraliseren van de pH in je lichaam als het te zuur wordt. Maar baking soda kent nog veel meer gezondheidsvoordelen. Het gebruik van baking soda opgelost in water is niet nieuw en wordt vaak gebruikt om symptomen te verlichten die gepaard gaan met aandoeningen zoals:
  • artritis
  • dyspepsie
  • brandend maagzuur
  • blaasontsteking

Verlicht brandend maagzuur

Een van de belangrijkste redenen waarom baking soda zuiveringszout zo gezond is voor je gezondheid, is omdat het alkalisch is. Wanneer de pH van je lichaam uit balans is, zoals wanneer je last hebt van brandend maagzuur, kan baking soda helpen dit tegen te gaan. Een half kopje water met daarin 1/2 theelepeltje baking soda opgelost kan helpen om maagzuur te neutraliseren.

Insectenbeten verzachten

Insectenbeten kunnen verrassend pijnlijk zijn, maar je kunt de klachten direct verlichten met baking soda. Meng een kleine hoeveelheid baking soda met een paar druppels water totdat er een dikke, gladde pasta is gevormd. Breng het aan op het getroffen gebied, laat het 10 minuten inwerken en spoel het vervolgens af met warm water.

Verlicht luieruitslag

Luieruitslag is een veel voorkomende en vervelende babykwaal. De huid die bedekt is door de luier raakt geïrriteerd, rood, schraal en gaat kapot. Een oplossing voor luieruitslag is mogelijk dichterbij dan je denkt. Zet je kleintje in een ondiep bad en voeg 2 eetlepels baking soda toe. Het zal de huid kalmeren en de baby kan onderwijl lekker rond spetteren. In plaats van een badje kun je ook een pasta maken en deze rechtstreeks toepassen op het rode gebied.

Splinters pijnloos verwijderen

Iedereen loopt wel eens een splinter op in de huid bij werkzaamheden in de tuin, met klussen of in het huishouden. Als je moeite hebt om de splinter te verwijderen, kan zuiveringszout helpen. Week je vinger in een kleine kom met warm water en een schepje baking soda. Plaats je vinger 10 minuten in de kom waardoor de huid zacht en soepeler wordt en je vervolgens de splinter er gemakkelijk uit kan duwen.

Kleine afte op binnenzijde onderlip / Bron: Pfiffner Pascal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kleine afte op binnenzijde onderlip / Bron: Pfiffner Pascal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Aften behandelen

Een veel voorkomend euvel in de mond zijn zweertjes of aften. Terwijl je de meest aften goed kunt negeren omdat ze niet zo veel ongemak geven, kan een grotere aft ernstig pijn doen en soms kun je zelfs hinder ondervinden met eten en drinken. Een mondspoeling met baking kan uitkomst bieden. Los 1 theelepel baking soda op in een klein kopje warm water en spoel je mond ermee zoals je dat doet met mondwater om het genezingsproces te versnellen en de pijn te verlichten.

Milde obstipatie verhelpen

Als je regelmatig worstelt met spijsverteringsproblemen en obstipatie (verstopping), dan weet je hoe ongemakkelijk dat kan zijn. Het is de moeite waard om het probleem te verhelpen met baking soda. Voeg 1 theelepel baking soda toe aan een glas warm water en drink het op. Maar let op, overdrijf het niet! Het nemen van zuiveringszout als een remedie tegen obstipatie kan een tijdje duren om te werken. Geef het tijd voordat je overweegt om er meer van te nemen.

Jicht in voet (grote teen) / Bron: Manu5, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Jicht in voet (grote teen) / Bron: Manu5, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Jicht behandelen

Jicht is een ontstekingsziekte die wordt veroorzaakt door een abnormale hoeveelheid urinezuur in de bloedbaan. Baking soda kan helpen de klachten tegen te gaan. De hoge pH kan helpen om het overtollige zuur in de bloedbaan te neutraliseren en schade te voorkomen. Als je ernstige jichtgerelateerde pijn hebt, kun je regelmatig water drinken met zuiveringszout om je symptomen te verlichten.

Baking soda bij een blaasontsteking

Als je last hebt van een milde blaasontsteking, kun je dit tegengaan door veel water te drinken en door dagelijks een oplossing met zuiveringszout te drinken totdat de ontsteking geweken is. Drink dagelijks één glas water met baking soda. Door wat zuiveringszout te nemen met je water, kan de pH van de urine worden geneutraliseerd en kan het plassen minder pijnlijk worden. Er wordt ook gezegd dat het helpt de nieren te ontgiften en te voorkomen dat de infectie zich daarnaartoe verspreidt.

Verhoogt de nierengezondheid

Baking soda bevordert ook de gezondheid van de nieren. Een klinische studie gepubliceerd in het Journal of the American Society of Nephrology onderzocht de effecten van natriumbicarbonaat op 134 patiënten met chronische nierziekte en lage bicarbonaatspiegels in het bloed. De proefpersonen die bicarbonaat kregen verdroegen het goed en hadden significant minder kans op een snelle progressie van hun nierziekte. Bovendien waren er minder patiënten die eindstadium nierziekte ontwikkelden in de bicarbonaatgroep in vergelijking met de controlegroep.[1]

Baking soda tegen zonnebrand

Een koel bad met een paar eetlepels baking soda erin wordt gebruikt om de huid te kalmeren die te lijden heeft van zonnebrand. Probeer dit zo snel mogelijk te doen zodra je je realiseert dat je bent verbrand om er ten volle van te profiteren. Je kunt dit elke dag herhalen tot je zonnebrand opklaart.

Noten:
  1. Ione de Brito-Ashurst, Mira Varagunam, Martin J. Raftery and Muhammad M. Yaqoob. Bicarbonate Supplementation Slows Progression of CKD and Improves Nutritional Status. JASN September 2009, 20 (9) 2075-2084; DOI: https://doi.org/10.1681/ASN.2008111205

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda en waar kun je het kopen?Wat is Baking Soda nu eigenlijk en waar kunt u het kopen? U zult vast wel weten dat u Baking Soda kunt gebruiken tijdens…
20 tips met zuiveringszout (baking soda)20 tips met zuiveringszout (baking soda)Zuiveringszout (ook wel baking soda genoemd). Iedereen weet dat je er mee kunt koken, maar wat kun je er eigenlijk nog m…
Zuiveringszout (baking soda) drinkenZuiveringszout (baking soda) drinkenBaking soda (sodium bicarbonaat) oftewel zuiveringszout is een van de oudste producten die werden gebruikt om tanden te…
De 'no poo' methode: was je haar schoon zonder shampooDit is een methode die steeds meer mensen toepassen. De methode houdt in dat wij ons haar en hoofdhuid schoonwassen, maa…
Oven schoonmaken met sodaHet is goed mogelijk dat jouw oven na veelvuldig gebruik vies wordt of mogelijk minder fris gaat ruiken. Als je dergelij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Monfocus, Pixabay
  • https://reumanederland.nl/reuma/vormen-van-reuma/jicht/
  • https://draxe.com/baking-soda-uses/
  • https://www.naturallivingideas.com/drinking-baking-soda-benefits/
  • https://experthometips.com/13-health-benefits-of-baking-soda-bicarbonate
  • https://aromalifestyle.nl/grondstoffen/zuiveringszout/
  • https://www.healthline.com/nutrition/baking-soda-benefits-uses
  • https://www.thuisarts.nl/luieruitslag
  • Ione de Brito-Ashurst, Mira Varagunam, Martin J. Raftery and Muhammad M. Yaqoob. Bicarbonate Supplementation Slows Progression of CKD and Improves Nutritional Status. JASN September 2009, 20 (9) 2075-2084; DOI: https://doi.org/10.1681/ASN.2008111205
  • Afbeelding bron 1: Pfiffner Pascal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Manu5, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Baking soda: gezondheidsvoordelen van zuiveringszout"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-06-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Zelfzorgmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!