InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wellness, de weldaad van rust en reinheid

Wellness, de weldaad van rust en reinheid

Wellness, de weldaad van rust en reinheid Wellness lijkt ook weer zo’n toverwoord wat plotseling overal opduikt. Wat bedoelen we eigenlijk met wellness en wat zijn de mogelijkheden? We kunnen “wellness” vertalen naar aandacht, aandacht voor jezelf, je gezondheid en je levensgeluk. Dat kunnen we op allerlei manieren invulling geven, denk aan speciale vakanties, voeding, kuuroorden, gezondheid in algemene zin etc. etc.

De kuuroorden

Kuuroorden zijn er overal, van de kust tot de Veluwe tot de heuvels van Limburg. Ze hebben over het algemeen vergelijkbare mogelijkheden. Slaapaccomodaties hebben ze niet allemaal en men verwijst dan naar een nabij gelegen hotel. Let goed op de prijzen, er zitten grote verschillen in.
De kuuroorden hebben over het algemeen de volgende zaken in huis:
  • Binnen- en buitenzwembaden
  • Sauna en hottub
  • Zonnebank
  • Massage mogelijkheden, traditioneel of meer specifiek
  • Wandelmogelijkheden
  • Restaurant met gezonde voeding
  • Speciale beautyprogramma’s
  • Ontgiftingsprogramma’s
  • Fitnessfaciliteiten

Er wordt, m.n. in de speciale vrouwenbladen, veelvuldig geadverteerd met speciale acties. Het betreft dan samengestelde programma’s tegen een sterk gereduceerd tarief. Als een standaard programma toereikend is, dan is de actie prima. Wil je iets specifieks voeg het dan niet toe aan een standaard actieprogramma. Over het algemeen ben je dan duurder uit. In dat geval zelf samenstellen wat je echt wil en wat in een relaxed dagprogramma past.

Personal Trainer

Bekend Nederland heeft ‘m al jaren, maar de personal trainer zie je ook steeds vaker bij de gemiddelde Nederlander (als deze er al is). Een ervaren man of vrouw die je professionele begeleiding en gezonde voedingsadviezen zal bieden. Uitgangspuntpunt is een gezond en fit lichaam. Tarieven zijn sterk uiteenlopend.

Speciale vakanties

In de praktijk komt de speciale wellness vakantie neer op een kuuroord zoals boven omschreven maar dan in een ander land. Speciale gebieden kunnen helpen in het totale proces. Bijvoorbeeld in de Luxemburgse bossen, de Zwitserse Alpen of de Zweedse natuur. Tal van websites bieden complete reizen aan. Programma’s zijn redelijk vergelijkbaar. Oost Europa is relatief nieuw in het scala van reizen. Als mineralenbaden gewenst zijn dan goed opletten, deze worden lang niet bij alle reizen aangeboden.

Speciale therapieën

Tal van speciale therapieën die geënt zijn op reiniging, ontspanning en vitalisering. Enkele voorbeelden:

Zuurstof

Zuivere zuurstof toegediend krijgen (via de neus). Dit moet de afvalstoffen versneld het lichaam doen verlaten. Vaak wordt dit gecombineerd met massage. Sessies duren van 10 tot 20 minuten.

Reiki

Reiki is een eeuwenoude behandelwijze welke gebruik maakt van de levensenergie van het universum. Het helpt onspannen, vitaliseert en stimuleert het zelfgenezingsproces. Sessie duren van 45 minuten tot 1 uur en er zijn gespecialiseerde centra voor Reiki behandelingen.

Vastenkuur

In de Nederlandse kuuroorden maar ook vaak gecombineerd met buitenlandse reizen zijn de vastenkuren opgenomen in het programma. De basis is het lichaam van binnenuit reinigen door geen vaste voeding tot je te nemen, maar water gecombineerd met sappen en speciale soepen. Omdat het lichaam een aantal dagen op heel andere voedingsmiddelen moet leven is de samenstelling van welke sappen en soepen van belang. Kan thuis ook toegepast worden, maar laat je dan wel goed adviseren welke samenstelling geschikt is voor het aantal dagen dat je wilt vasten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness: sauna, kuuroord, stoombadWellness arrangement en weekend. Wellness betekent ontspannen. Overal in het land is wel een wellness-centrum te vinden.…
Rust, reinheid, regelmaatRust, reinheid, regelmaatTegenwoordig wordt iedereen platgelopen met de verschillende opvoedstijlen. Een van deze stijlen die genoemd worden zijn…
Ontspannen, rust en relaxen in een spaOntspannen, rust en relaxen in een spaDruk, druk, druk! Ontspannen schiet er door alle drukte vaak bij in. Om lekker in je vel te zitten, om je goed te voelen…
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Floaten voor complete ontspanningFloaten is een vrij nieuwe manier om tot totale ontspanning te komen. Liggend in een bad met een hoge zoutconcentratie k…

Reageer op het artikel "Wellness, de weldaad van rust en reinheid"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-01-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Wellness
Medische informatie…
Schrijf mee!