InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Seksueel misbruik... de gevolgen

Seksueel misbruik... de gevolgen

De gevolgen van seksueel misbruik is bij ieder persoon verschillend. Ieder mens gaat verschillend om met situaties. Het spreekt voor zich dat als je lange tijd misbruikt bent je meestal meer klachten overhoudt aan het gebeuren. Maar zoals er in de eerste zin al staat, de gevolgen zijn per persoon verschillend.

Moeite met grenzen

Vaak zie je dat mensen die met misbruik te maken hebben gehad moeite hebben met grenzen stellen. Dat is niet gek, omdat de dader zich immers niks van jouw grenzen aangetrokken heeft. Hij heeft de “nee” genegeerd, of dat nou met woorden was of uit lichaamstaal. Doordat dit signaal genegeerd werd is het gevoel “baas te zijn over jezelf” verdwenen, en kan je daarom moeite krijgen met het stellen van grenzen en “nee” zeggen.

Wantrouwen & Angst

Je vertrouwen is geschaad omdat iemand iets tegen je zin gedaan heeft. Als het een bekende van je was vertrouwde je deze persoon waarschijnlijk. Gevolg hiervan is dat je moeite krijgt met het vertrouwen van mensen. Als je misbruikt bent door een vreemde kan er ook een groot gevoel van wantrouwen ontstaan. Zoals je ziet gaat misbruik vaak gepaard met angst. Angst om niet serieus genomen te worden, angst voor de dader en angst voor herhaling. Sommige mensen lijden hier zo onder dat ze bijvoorbeeld niet meer op straat komen.

Problemen met intimiteit

Vaak zie je dat aanrakingen, en zeker onverwachte aanrakingen, een groot probleem worden. Je wil niet aangeraakt worden, je schrikt ervan. Als gevolg van het misbruik kan het zijn dat de behoefte aan seks met een vriend, vriendin of partner helemaal weg is. Dat is niet raar, de herinnering aan wat je is overkomen is veel te sterk. Het kan ook zijn dat het de andere kant op gaat, seks is dan een manier om “aandacht” en “waardering” te krijgen.

Afkeer van jezelf hebben

Na seksueel misbruik zie je dat het zelfbeeld van het slachtoffer vaak heel erg laag is. Ze hebben een heel slecht beeld over zichzelf. Om de pijnlijke herinneringen te vergeten ontstaat er soms een alcohol of drugsverslaving. Bij vrouwen zie je soms dat ze een eetstoornis ontwikkelen. Ze gaan eten om zich te troosten, ze eten omdat ze “toch al lelijk zijn” of ze eten niet omdat ze “het niet waard zijn” of omdat ze “onzichtbaar” willen zijn. Seksueel misbruikte mannen laten deze afkeer van zichzelf meestal zien in agressie naar zichzelf of de buitenwereld.

Dissociatie

Soms hoor je mensen zeggen dat ze even “weg” waren tijdens het misbruik. Ook na de tijd kunnen zij nog “wegvallen”
Dit noemen ze dissociatie, je splijt je gevoel als het ware los van je lichaam. Dit om de pijn niet te voelen.

Automutilatie

Iets wat ook voorkomt is automutilatie, of terwijl zelfverwonding. Zeker in combinatie met dissociatie om nog iets te voelen, of om te voelen dat je leeft. Soms gebeurd het ook uit zelfhaat of wanhoop. Of om geestelijke pijn om te zetten in lichamelijke pijn.

Lichamelijke klachten

Ten eerste ben je natuurlijk bang dat je zwanger bent. Het is handig om dit te testen, net zoals het een goed idee is om een SOA test te laten doen om te kijken of je ergens mee besmet bent.

Daarnaast kan seksueel misbruik klachten als hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen en concentratiestoornissen met zich meebrengen.

Flashbacks & Triggers

Als je seksueel misbruikt bent kan het zijn dat je last krijgt van flashbacks, als je flashbacks hebt ga je als het ware terug naar de gebeurtenis, beleef je het opnieuw. Dit is erg vervelend en hier kan bijvoorbeeld met EMDR-therapie wat aan gedaan worden.
Daarnaast heb je ook nog triggers. Dat kan van alles zijn. Als je misbruikt bent door iemand uit Amsterdam, kan het woord Amsterdam een trigger zijn. Het doet je terugdenken aan de gebeurtenis.

Zoals je ziet is seksueel misbruik een heel ingrijpende gebeurtenis met soms vergaande gevolgen. Alcohol, drugs en automutilatie zijn geen goeie manieren om er mee om te gaan. Het blijft belangrijk om te praten.
© 2008 - 2018 Lonaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Seksueel misbruikt... en dan?Seksueel misbruik is een heel ingrijpende gebeurtenis. Het verscheurt je vanbinnen en het is een lang zwaar proces om de…
Wat te doen na een verkrachting en seksueel geweld?Wat te doen na een verkrachting en seksueel geweld?Ongewenst seksueel gewelddadig contact veroorzaakt onder de slachtoffers - meestal jonge meisjes en vrouwen - lichamelij…
Seksueel misbruik - Een vaak voorkomend fenomeenUit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een neg…
Is er een verband tussen religie en huiselijk geweld?Is er een verband tussen religie en huiselijk geweld?Er is toenemende bezorgdheid over het probleem van huiselijk geweld in de richting van beide echtgenoten, partners en ki…
Misbruik van kinderen door andere kinderenMisbruik van kinderen door andere kinderenKinderen die door andere kinderen worden misbruikt. Hoe kan dat? In 2010 werd Nederland opgeschrikt door een kindermisbr…

Reageer op het artikel "Seksueel misbruik... de gevolgen"

Reacties

Isis, 21-07-2014 19:11 #4
Daan: jemig wat heftig… en wat moet jij van je vrouw houden om hulp te zoeken voor jullie beide in deze situatie. Ik zou deskundige hulp inschakelen voor jezelf om hiermee om te gaan bij een coach/therapeut die ervaring heeft met mensen die sexueel misbruikt zijn.

Willem: wat erg voor je.ook vooral dat je er nog steeds last van hebt en het nog niet hebt kunnen verwerken.
Als ervaringsdeskundige kan ik je de therapie "focussen" aanraden.dat helpt heel erg goed bij slachtoffers van misbruik.

Willem, 03-09-2013 12:28 #3
Ik ben 3 x misbruikt als jongetje, maar ik ben nu 40 jaar verder en heb er nu nog steeds last van. 1ste keer door meerdere mannen ik was toen 9 jaar jong, 2de keer door 2 vrouwen met een tafelpoot en speeltjes en de 3de keer door een tante door middel van aanraking. Ik weet zelfs niet meer of ik wel hetero ben of niet dit draag ik al al die tijd met me mee. mijn relaties zijn veel en kort. ook heb ik mijn huis weg moeten doen om dat ik nu begeleid woon. wie heeft er tips voor mij (nog steeds het kleine jongetje)?

Daan, 15-08-2011 16:43 #2
Mijn vrouw is in het verleden door twee verschillende mannen misbruikt/aangerand. Thuis mocht er niet over gesproken worden. Nu mijn vrouw 36 is en 14 jaar getrouwd heeft ze (uit een gevoel van vlucht op zoek naar liefde en bevestiging ) een affaire gehad met haar baas. Er zijn dingen gebeurd die veel van het verleden heeft los gemaakt. Toch geeft ze aan dat ze nog verlieft op hem is en van hem houd. Voor mij als haar man is het moeilijk om een mens stuk te zien gaan aan de zoveelste man die gebruikt/misbruik van haar maakt.
ik zou graag willen weten hoe ik hier mee om moet gaan en wat ik wel maar voral niet moet doen.
alvast bedankt voor het mogen delen van mijn gevoelens
Een indirect misbruikt man
Daan

Anoniem, 16-05-2009 17:10 #1
Ik ben door 2 verschillende mannen misbruikt; toen ik 17 jaar was en anorexia had, had ik een vriend(relatie) die me misbruikte en ook erg agressief was. Een paar jaar later ben ik na de geboorte van mijn tweede kind misbruikt door mijn echtgenoot, hij heeft me verkracht en jarenlang ongevraagd in mijn slaap betast en uitgekleed, waarna hij gewoon deed waarin hij zin had met de gedachte dat ik het ook wel fijn zou vinden, omdat mijn lijf wel opgewonden raakte van zijn aanrakingen, terwijl ik daar zelf niet voor gekozen had. Nu nog steeds de neiging om mannen te behagen.

Infoteur: Lonaa
Gepubliceerd: 18-12-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!