InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Artsen zonder grenzen helpt mensen in nood

Artsen zonder grenzen helpt mensen in nood

Artsen zonder grenzen is een organisatie die mensen in nood helpt. Ze gaan over de hele wereld om medische en technische hulp te bieden waar het nodig is. Er werken meer dan 800 mensen voor Artsen zonder grenzen. Zij worden per keer verdeeld in groepen om ergens in de wereld te gaan helpen. Artsen zonder grenzen is bedacht in Frankrijk en bestaat in Nederland sinds 1984. In dit artikel leest u meer over Artsen zonder grenzen.

Geschiedenis

In Frankrijk werd de organisatie Artsen zonder grenzen voor het eerst opgezet. Dit werd gedaan door twee journalisten. Zij kwamen op het idee omdat ze zagen dat de regering in Nigeria zelf koos waar hulp geboden moest worden waardoor sommige mensen in nood kwamen en soms zelfs de dood vonden omdat er geen hulp was.
Op 7 september 1984 werd in Nederland de vereniging artsen zonder grenzen opgericht. Nederland was het derde land dat een artsen zonder grenzen organisatie op heeft gezet. De eerste vrijwilliger was de arts Koos Rietkerk hij ging datzelfde jaar nog naar Tsjaad om hulp te verlenen.

Doel

Artsen zonder grenzen zet in het buitenland posten op waar zij basisgezondheidszorg kunnen geven. Dit houdt in dat mensen geholpen kunnen worden aan lichamelijk klachten, zwangerschappen, kleine operaties en fysieke klachten. Ook worden de mensen voorzien van onderdak en water in verband met de hygiëne, want door het vuile drinkwater kunnen bacteriën zich makkelijk verspreiden en zo veel mensen ziek maken. Er worden ook de nodige medicijnen voor mensen overgebracht. In veel derdewereldlanden zijn namelijk bepaalde medicijnen niet eens verkrijgbaar.
Zo werden er in 2010 wel 2.461 geopereerd dankzij Artsen zonder grenzen en kregen vele mensen die betrokken waren of gewond waren door de aardbeving in Haïti veel steun. Artsen zonder grenzen werken vanuit tenten of grote gebouwen zoals scholen.

Medewerkers

Artsen zonder grenzen zend ongeveer 800 mensen per jaar uit naar een derdewereldland. Zij krijgen wel een vergoeding maar dat is geen volwaardig salaris. Het is dus deels vrijwilligers werk terwijl het ook risicowerk is. Helaas zijn er namelijk al een aantal medewerkers van artsen zonder grenzen overleden bij aanslagen.
Om mee te gaan met Artsen zonder grenzen worden er vaak wel diploma's gevraagd of een bepaald aantal jaar ervaring. Verder word er van u verwacht dat u de Engelse taal goed beheerst.

Artsen zonder grenzen steunen

Zoals u begrijpt kosten alle medische hulp, goederen en medicijnen die erbij nodig zijn nogal wat geld. U kunt Artsen zonder grenzen helpen door mee te gaan of te doneren. Via de site van artsen zonder grenzen kunt u een bedrag storten. Het zou natuurlijk hartstikke fijn zijn als u met een actie zoals een rommelmarkt of iets dergelijks geld binnen kunt halen. Al met 100 euro kan een vroedvrouw 10 baby's ter wereld helpen en verzorgen. Ook de nationale postcodeloterij sponsort Artsen zonder grenzen, dus u maakt daarbij kans op een prijs en op levens redden. Artsen zonder grenzen zullen uw geld aan de volgende dingen kunnen besteden:
  • schoon water
  • medicijnen
  • voeding
  • medische hulp

Recente hulp

Op dit moment zijn er veel artsen die helpen in de strijd tegen Ebola. Artsen zonder grenzen is ook nog steeds op zoek naar meer vrijwilligers die in Afrika willen helpen. Aangezien Ebola zeer besmettelijk is zijn er strenge procedures en protocollen. Het is een zeer zware, maar hele dankbare taak. Er zijn op dit moment ongeveer 3300 hulpverleners van artsen zonder grenzen actief aan het helpen. Dit zijn niet enkel Nederlanders, maar mensen uit allerlei verschillende langen.
Gerelateerde artikelen
Artsen zonder GrenzenArtsen zonder GrenzenArtsen zonder Grenzen is een onafhankelijke, medische noodhulporganisatie die wereldwijd mensen helpt, ongeacht hun afko…
nieuws uitgelichtEbola: de feitenEbola blijft in de herfst 2014 in het nieuws komen en het sterftecijfer blijft maar toenemen. Bij veel mensen wordt de a…
Wat is Ebola en hoe bestrijden wij het?Ebola is een beruchte ziekte die vele mensen in ontwikkelingslanden heeft getroffen. Openbare ruimtes moesten dicht, en…
Hulporganisatie Cordaid Mensen in NoodHulporganisatie Cordaid Mensen in NoodWat is de hulporganisatie Cordaid Mensen in Nood? Wat doen zij? Hoe helpen zij slachtoffers van rampen? Helpen zij bij d…
Bronnen en referenties
  • https://www.artsenzondergrenzen.nl/

Reageer op het artikel "Artsen zonder grenzen helpt mensen in nood"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 04-11-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!