InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Plotselinge rijangst signaal van stress en overspannenheid

Plotselinge rijangst signaal van stress en overspannenheid

Plotselinge rijangst signaal van stress en overspannenheid Na jaren met zelfvertrouwen aan het drukste snelverkeer te hebben deelgenomen, kan het je opeens overkomen dat je regelmatig met zweet in je handen een tunnel in gaat of zelfs op een vierbaansweg nog amper een vrachtauto durft te passeren. Een plotselinge rijangst die vermoedelijk het gevolg is van te grote psychische spanningen of een burn-out

Oorzaak plotselinge rijangst

Plotselinge rijangst is vaak een gevolg van geestelijke overbelasting. Geestelijke overbelasting kan leiden tot overspannenheid. Je hebt zoveel van je zenuwstelsel gevergd dat het stelsel door die overbelasting tijdelijk beschadigd is geraakt. Je bent als ware geestelijk geblesseerd. En je kunt je geest daardoor veel minder belasten dan voorheen. Eerst zal die beschadiging hersteld moeten zijn, voordat je weer evenveel hooi op je vork kan nemen als voorheen.

Lichamelijke overbelasting

Je kunt die overspannenheid, die geestelijke blessure dus, vergelijken met een spierblessure. Bij een spierblessure in je been bijvoorbeeld, is er een scheurtje in de spier gekomen als gevolg van de lichamelijke overbelasting, waardoor je een hele tijd minder goed zal kunnen lopen. Want eerst zal die spier weer genezen moeten zijn. Ga je toch eerder lopen, dan waarschuwt je lichaam je door middel van pijn om gas terug te nemen. En zo zit het dus ook bij een geestelijke blessure: eerst zal je zenuwstelsel hersteld moeten zijn van de geestelijke overbelasting alvorens je mentaal weer alles aan kan. Neem je toch te snel veel hooi op je vork dan uit zich dat ook in signalen van het lichaam die je waarschuwen om rustig aan te doen. Je gaat bijvoorbeeld trillen, of wordt duizelig of angstig.

Autorijden een intensieve geestelijke belasting

Dat realiseren we ons niet altijd als we een geroutineerd bestuurder zijn maar het is wel zo. Niet voor niets kun je na een lange intensieve autorit doodmoe zijn. Vooral rijden op een onbekende snelweg vergt veel van je hersenen en is een behoorlijke inspanning. Kennelijk beseffen we onbewust dat we bezig zijn met een kwestie van leven en dood, wat resulteert in een constante grote alertheid. In normale omstandigheid kunnen onze hersens die inspanning aan. Maar voor een geblesseerd zenuwstelsel is autorijden in het drukke verkeer een veel te grote belasting.

Angst is een signaal

Dat niet kunnen opbrengen van de noodzakelijke concentratie tijdens het autorijden wordt door onze geest wel degelijk gesignaleerd en dat maakt ons angstig en onzeker, vooral op de snelweg. Eigenlijk is het een heel gezonde reactie. Want we zijn met dat geblesseerde zenuwstelsel nu eenmaal echt niet in staat om veilig auto te rijden dus is die angst een heel preventieve reactie die we moeten respecteren.

Symptomen van rijangst

  • niet aan het snelverkeer durven deelnemen
  • passeren van vrachtautoís vaak een onmogelijke opgave
  • bang zijn om donkere tunnels in te gaan
  • ook een hoge brug is geen prettige ervaring
  • ís-nachts is de angst nog groter dan bij daglicht
  • op de derde baan rijden is er voorlopig niet bij
  • het zien aankomen van ingewikkelde verkeerssituaties leidt tot paniek
  • wat lijken alle rijstroken tegenwoordig smal
  • mín auto lijkt instabiel op de weg
  • waarom zit ik de hele tijd verkrampt achter het stuur
  • onrustig het gaspedaal bedienen

Kortom ik ben een gevaar op de weg

Hoe kom ik er van af

Er zijn instituten die claimen dat ze je vroegtijdig van je rijangst kunnen afhelpen. Dat zou best mogelijk kunnen zijn. Maar het allerbelangrijkste is dat je geneest van je overspannenheid. Geleidelijk zul je dan weer meer aankunnen en op een gegeven moment kun je het hele verkeer weer de baas. Maar houd er rekening mee dat de hersteltijd een of meerdere jaren in beslag kan nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rijangst, opeens doodsbang om in de auto te rijdenRijangst, opeens doodsbang om in de auto te rijdenZaken als vliegangst en hoogtevrees kennen de meeste mensen wel. Maar er is ook zoiets als rijangst. Daarbij zijn mensen…
Het overwinnen van rijangstHet overwinnen van rijangstMenig persoon heeft het wel eens benauwd gehad tijdens het inhalen van een flinke vrachtwagen of het rijden door een lan…
Rijangst de baasRijangst de baasRijangst komt in alle gradaties voor bij maar liefst 1 miljoen Nederlanders. In de huidige tijd waarin mobiliteit belang…
Rijangst: onderzoek, tips en feiten van Psychologie MagazineRijangst: onderzoek, tips en feiten van Psychologie MagazineRijangst. Het kan een logische en tijdelijke fase zijn als je bijvoorbeeld net een ongeluk hebt zien gebeuren, of bijna…

Reageer op het artikel "Plotselinge rijangst signaal van stress en overspannenheid"

Reacties

Jan, 07-11-2015 14:04 #3
Heb 6 jaar geleden tijdens het rijden met vrachtwagen een trilling over mijn hele lichaam gekregen, vanaf dat moment was alles anders. Als ik een berg af reed met lange overzichtelijke afdaling ging mijn beeld vertekenen, langzamer rijden het idee dat alles smaller werd, durfde niet meer in te halen, bij meerdere rijstroken invoegen gaf paniek, een bocht waar je normaal met 80 85 km doorheen ging werd al gauw 50n 60 km. en bruggen bepaalde bruggen ga ik nog niet overheen en ben geneigd daar voor om te rijden. nu gaat het rijden na 6 jaar en het inhalen etc weer redelijk maar merk wel dat ik er nog niet vanaf ben.
Het kan zo da kop weer opsteken helemaal als ik weet dat ik over een bepaalde brug moet dan kan de paniek zo toeslaan dat ik ga transpireren trillen en alles anders gaat zien. wie o wie kan mij een goed advies geven ben al bij 2 psychologen geweest maar die hebben het over hele andere zaken, heb ik geen vertrouwen in. Het gekke is ik heb 24 jaar alleen maar gejaagd als een gek, bloemen en planten en weet van me zelf dat ik ook wel eens teveel van mezelf heb gevraagd.nu weet ik dat dat stom is geweest maar nu zit ik met de problemen. Reactie infoteur, 08-11-2015
Heb ongeveer hetzelfde ondervonden. Alleen toen ik m'n overspannenheid kwijt was, heeft het evengoed nog zo'n 5 jaar geduurd voordat ik weer met een zeker gevoel kon rijden.
Ik ben geen deskundige, maar is de overspannenheid/burn-out bij u over? want dat lijkt mij (als leek) belangrijk om ook weer goed te durven en te kunnen rijden.

Succes.!

Lucy, 07-04-2010 20:00 #2
Herken mezelf in bovenstaand artikel. Mooi dat je lichaam en geest zo op elkaar werken maar kan vervelend en belemmerend zijn wanneer je bv 's avonds naar een verjaardagvisite moet met de auto. Lang niet iedereen heeft begrip voor je angsten omdat er geen 'verband' omheen zit.

Peter van der Eijk, 10-12-2009 13:03 #1
Rijangst of wat is dit ongeveer 10 dagen geleden reed ik bij Nancy in Frankrijk een steile daling af.
Ik dacht toen, ''Dit Gaat Niet Goed?!'' Vertraagde mijn snelheid, Hoe meer vertraging des te Erger Het werd.
Totdat de Vrachtwagen stil stond. Ik uitstapte op een Parking, daar een kwartiertje rond gewandeld heb.
Nadien naar losadres gereden ben 80km verderop. Ik ben daar heen gereden met een snelheid van
nog geen eens 70 KM? Hol op gaat, Hol af is een drama!?

Nu is het zelfs zo dat ik in de luxe auto het gevoel al krijg bij 15km per uur rijden.

Iemand suggeties?

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-03-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Angst
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!