InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat doet de pil?

Wat doet de pil?

Wat doet de pil? Bewust kiezen voor kinderen, zwangerschap... komt niet altijd goed uit. Vandaar dat de anticonceptiepil in het leven geroepen is, daarna volgden nog vele andere manieren, bijna altijd voor de vrouw, om zwangerschap te voorkomen. Het was voor vele mensen welkom, een dergelijke oplossing. Maar... is het wel zo gezond? Ik wil me graag verdiepen in de voor- en de nadelen van de pil.

De sexuele revolutie

De ontwikkeling van de pil in het begin van de jaren zestig was één van de belangrijkste aanleidingen tot de sexuele revolutie.
Ook dit was voor vele mensen welkom, en dan zeker niet alleen voor vrouwen! Zelf kunnen bepalen of uit een intiem contact een zwangerschap voortvloeit of niet, met andere woorden. Dat opende vele perspectieven. Het lijkt een hele positieve ontwikkeling, in die zin dat nu ook vrouwen mochten gaan genieten en zich niet altijd zorgen hoefden te maken over de gevolgen daarvan. Baas over eigen buik en leven, met andere woorden. Tegenwoordig kennen we natuurlijk ook het condoom, het spiraaltje, de prikpil, en -wat definitiever- sterilisatie van man of vrouw.

Betrouwbaarheid

De aangetoonde betrouwbaarheid van de pil is dat minder dan 1 % van alle vrouwen over de hele wereld die de pil slikt, zwanger wordt; met als voorwaarde dan wel dat ze pil trouw slikken en nooit overslaan. De anticonceptiepil blokkeert de ovulatie en maakt daarnaast ook de baarmoeder minder geschikt voor de ontvangst van een embryo als er toch een bevruchting plaatsvindt. Verder maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma de eicel moeilijker kan bereiken. Inmiddels bestaan er veel varianten op de pil, zoals de prikpil den de tweefasenpil; op de strip waar de pil in zit, wordt aangegeven wanneer je de pil moet nemen, zodat je dit niet kunt vergeten. De pil is al werkzaam na veertien dagen!

Het effect

Gebleken is dat na gebruik in het eerste jaar al een sterk verhoogd risico bestaat op veneuze trombose met soms een fatale afloop, alhoewel dit laatste maar heel weinig voorkomt. Verder komt ook voor hoofdpijn, migraine, depressiviteit, misselijk en braken zijn mogelijk, veranderde vaginale afscheiding en huiduitslag. Het gewicht wordt ook vaak (negatief) beïnvloed door gebruik van de ancticonceptiepil. Dan is er ook nog een verhoogde kans op borst- en leverkanker door gebruik van de pil.
Sommigen pleiten tegen de anticonceptiepil omdat men het ziet als een chemische vorm van abortus, waar men tegen is.

Voordelen

De eerste pil werd uitgebracht in 1960 en heette de Cenavid. De Stichting Anticonceptie Nederland richt zich er vooral op, dat de voordelen de nadelen overtreffen. Men noemt bijvoorbeeld het feit dat de pil zeer betrouwbaar is, verder is er minder bloedverlies dan anders, en minder pijn tijdens de ongesteldheid. Dan is er ook tot 50 % minder kans op gezwellen aan baarmoeder en eierstokken, plus is er minder last van premenstruele spanningen.

In geval van wisselende sexuele partners, lijkt de pil ook zeker aan te raden, al moet niet worden vergeten dat deze niet beschermt tegen sexueel overdraagbare ziektes. Er bestaat ook een pil die wordt voorgeschreven als iemand heel veel last heeft van acné.

Conclusie

Vanuit mijn eigen ervaring pleit ik niet voor de pil, vanwege het feit dat ik lang gebruik heb gemerkt dat het stemmings-wisseling versterkt en ook omdat ik binnen 1 jaar (dat was het jaar waarin ik begon met de pil, meer dan 10 jaar geleden) minimaal 10 kilo ben aangekomen! Het lijkt me sterk dat ik in dat jaar ineens veel meer ben gaan eten en snoepen, waardoor ik toen zo ben aangekomen.

Sinds augustus 2008 ben ik gestopt, en mijn omgeving vond vooral de eerste drie maanden daarna dat ik veel vrolijker en verdraagzamer werd. Ik ben benieuwd of dit vaker voorkomt, en wil hier graag een volgend artikel aan wijden.

Tot slot wil ik verder nog kwijt, dat ik vindt dat iedereen het voor zichzelf moet beslissen, wel of geen pil te gebruiken, maar blijf in eigen belang wel goed op de hoogte van de recente ontwikkelingen en onderzoeken op dit gebied!
© 2009 - 2019 Wordsforyou, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen van de pil Microgynon 30Bijwerkingen van de pil Microgynon 30We weten allemaal dat de pil zwangerschap voorkomt, maar wat we niet allemaal weten is dat anticonceptie pillen ook veel…
Joods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatieJoods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatieHoe staat het Jodendom tegenover geboortebeperking, anticonceptie en sterilisatie? De Bijbelse opdracht 'Weest vruchtbaa…
Anticonceptie: prikpilAnticonceptie: prikpilEr zijn verschillende vormen van anticonceptie beschikbaar. De prikpil is er daar een van. In dit artikel wordt ingegaan…
Prikpil: anticonceptiePrikpil: anticonceptieAnticonceptie zorgt ervoor dat er geen bevruchting plaats vind. Er zijn veel vormen van anticonceptie. Een ervan is de p…
nieuws uitgelichtNieuwe anticonceptiepil: de natuurlijke pilDe anticonceptiepil is een van de meest gebruikte en betrouwbaarste anticonceptie voor vrouwen. Miljoenen vrouwen gebrui…
Bronnen en referenties
  • www.anticonceptie-online.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Wat doet de pil?"

Infoteur: Wordsforyou
Laatste update: 26-04-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!