InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Doodgaan, de spirituele ervaring

Doodgaan, de spirituele ervaring

Doodgaan, de spirituele ervaring Doodgaan heeft voor iedereen een andere betekenis. Voor sommigen een angstaanjagende gedachte, voor anderen een opluchting. Er wordt vaak een verband gelegd tussen dood gaan en spiritualiteit. Zeker mensen die zich graag verdiepen in de spirituele wereld komen ook vaak ideeen over de dood tegen. Hoe wordt de dood gezien wanneer deze verbonden wordt aan de spirituele wereld? U leest het hier.

Het spirituele idee

Hoe je van de aarde naar de hemel reist en hoe de reis er precies uit ziet, kan niemand met zekerheid zeggen. Wat er na de dood gebeurt met de ziel van een persoon kan ook niet door middel van onderzoek worden aangetoond. Wel is bekend dat een lichaam direct na overlijden 28 gram lichter weegt, waardoor wordt aangenomen dat de ziel van de mens 28 gram weegt. Dit is echter ook nooit bewezen. Aan de hand van verhalen van mensen met een bijna-dood-ervaring en de theorieën van mediums en waarzeggers, is een idee ontstaan over hoe de reis van aarde naar hemel eruit moet zien en hoe men dit ervaart.

Fase 1:

In deze fase maak je de keuze tussen aarde en hemel. Natuurlijk kun de keuze voor aarde niet vast houden wanneer je aan het sterven bent, maar het bepaald wel het begin van je reis. Veel mensen, die na het begin van de reis terug komen op aarde, klagen over branderige voeten. Wanneer je je reis naar het witte licht wilt beginnen wordt je in eerste instantie ook nog aangetrokken door de aarde. Dit omdat er vaak familieleden zijn die niet willen dat je gaat en je met hun gedachten, ofwel hun ziel, vast proberen te houden op aarde. Hier ontstaat het branderige gevoel. Voor de mensen die terug naar aarde willen, kan dit erg pijnlijk zijn. Het voelt alsof je voeten daadwerkelijk in brand staan en je kunt er niets tegen doen. Voor anderen kan dit een heel prettig gevoel zijn. Dit geldt voor de mensen die graag door willen met de reis en klaar zijn om naar boven te gaan. Je verlaat je stoffelijk lichaam en het warme of hete gevoel verdwijnt. Dit betekent dat je je hebt overgegeven aan de kracht van het licht en dat je aan je reis gaat beginnen.

Fase 2:

In deze fase voel je je uiterst ontspannen, licht als een veertje en rustig. Je vervolgt je weg door gekleurde kringen in de kleuren van de regenboog. Door veel mensen wordt dit als een tunnel ervaren. Of dit daadwerkelijk een tunnel is kan uiteraard niet worden bewezen. Waarschijnlijk komt het idee van een tunnel doordat de kringen om je heen leiden naar het licht aan het einde. De ronde kringen voor je, waar je nog door heen moet, sluiten op elkaar aan en zouden zo een tunnel vormen met een uitgang, het felle licht. De kleuren staan voor de oversteek en vormen de fase tussen aarde en hemel.

Fase 3:

Deze fase is voor ieder mens verschillend en dit hangt helemaal af van de ervaringen die je op aarde hebt opgedaan. Ervaringen die vooral te maken hebben met een leerproces over leven naar de dood, het geloof in leven na de dood en de kennis die je jezelf hierover hebt toegedaan. Je komt aan bij het witte licht en op het moment dat je er door heen bent, dooft het felle licht en beland je in een ruimte waar je een fijnestoffelijk sferenlichaam aan kunt nemen als het jouwe. Dit is het nieuwe onderkomen van de ziel en vanaf dat moment is er ook geen weg meer terug naar de aarde. Volgens mediums is dit ook het moment dat je je verloren dierbaren weer zult zien. Zij zijn in de ruimte aanwezig om je te begroeten en je onder hun hoede te nemen. Het leven op aarde stelt niets voor vergeleken bij het eeuwige leven achter het witte licht, waar alle ellende je bespaard blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebruiken rond sterven en dood: rooms-katholicismeGebruiken rond sterven en dood: rooms-katholicismeGebruiken verschillen per cultuur en per religie. Gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
Gebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken rond sterven en dood: protestants christendomGebruiken verschillen per cultuur en per religie, gebruiken rond sterven en dood verschillen dus ook. Hier wil ik de geb…
Bijna dood ervaringBijna dood ervaringBijna dood ervaring: afkorting BED. Verhalen, de hel, Jezus, moslim, boek. Een bijna dood ervaring wordt omschreven als…
De bijna dood ervaringDe bijna dood ervaringFascinerend: 1 op de 3 mensen welke zich op het randje van het leven en de dood bevonden hebben spreken over een Bijna D…
Doodgaan, het medische procesDoodgaan, het medische procesSommige mensen weten van tevoren dat de dood er aan zit te komen, voor anderen komt het als een complete verrassing. Ied…

Reageer op het artikel "Doodgaan, de spirituele ervaring"

Reacties

Berdina, 14-09-2017 21:31 #5
Mijn broer is op 59 jarige leeftijd op 25 juli overleden aan de gevolgen van kanker, nu gisteren avond wou ik mijn laptop afsluiten en begint mijn telefoon ineens hallo te zeggen en ook op google staat hallo. en ik was helemaal niet met mijn telefoon bezig hij was alleen aan het opladen.Hoe is dit te verklaren.m.v.gr.Berdina

Erno Baelus, 28-06-2016 18:42 #4
Hallo!

Mijn moeder is dansdocent en zo goed als heel haar leven bezig met spiritualiteit. Zij heeft mij toen ik jonger was uitgelegd dat ons fysieke lichaam sterft en onze ziel verder gaat.

Tot kort geleden zat ik met enge gedachten. Als we sterven, is het dan één groot zwart gat? Verdwijnt ons bewustzijn? Er zijn vele sceptische mensen die in "niets" geloven, en daar heb ik de grootste angst voor. Maar door dingen zoals dit te lezen en ervaringen van mijn moeder en andere mensen die op spiritueel hoog niveau staan geeft het mij zekerheid. Daarbovenop, ik studeer film. Wil professioneel cameraman worden. Ik leer hoe ik mooie en prachtige beelden kan maken. Alle schoonheid die zich rond ons bevindt is al iets goddelijks voor mij.

Ik denk, zoals u zei, dat we niet echt 100% zeker kunnen zijn van wat er exact gebeurt of wat we ervaren. Maar uit de vele verhalen en ervaringen die mensen met een bijna-dood ervaring hebben, en contact met de overledenen komen er een aantal veel voorkomende elementen waar we toch een idee van kunnen krijgen hoe het ooit zal gebeuren met ons. We zullen er ook simpelweg mee moeten leren leven dat we het niet 100% weten, denk ik.

Het vervelende vind ik, is dat de wetenschap, hoe slim en inventief ook, altijd de dingen des levens moet "verklaren". En al het "bovennatuurlijke" uitsluiten. Ik vind juist dat onze geest, onze spiritualiteit, ook tot de natuur behoort. Ik hoop dat de wetenschap ooit eens ruimte geeft aan spiritualiteit.

Ik dank u wel voor het publiceren van uw ideeën!

Groeten

Erno

Sandra, 04-05-2016 16:55 #3
Goede middag.
Mijn moeder is nu bijna twee weken geleden overleden aan kanker.
Ze heeft mij belooft vlak voor ze stierf een teken zou geven als ze het goed had.
De avond na dat ze was overleden liep ik met mijn zoon in tranen de hond uitlaten door onze straat.
In eens kwam er goud licht uit alle Putten.
Mijn zoon zag het ook.
Dat was zo mooi dat mama goud licht liet schijnen.
En de volgende ochtend lach er een stengel met witte bloemen uit een put, vlak voor de deur.
Ik was echt in tranen en bedankte mama.

Erna de Mol, 31-10-2014 10:15 #2
Hallo,
Toen mijn moeder kwam te overlijden, haar laatste adem uitblies zagen haar huisarts en ik iets heel bijzonders. Beiden zagen we in een heel snelle flits, "iets" over haar gezicht gaan, richting haar kruin verdwijnen. Mijn vader en broer waren er ook bij, maar die hebben dit niet gezien.
Het was een heel indrukwekkend iets, zeker ook omdat we het beiden zagen gebeuren. Vrij snel daarna, lag mijn moeder er ineens met een hele mooie glimlach op haar gezicht.
Kunt u mij uitleggen, wat dit kan zijn? Is het wellicht toch de ziel die haar lichaam op dat moment verlaat?

Met vriendelijke groet,
Erna de Mol. Reactie infoteur, 31-10-2014
Beste Erna,

dat is inderdaad iets heel bijzonders! Het kan heel goed zijn dat dit inderdaad de ziel is die het lichaam verlaat. Heel veel wetenschappelijk bewijs is er helaas niet. Wel is er eens onderzocht wat er aan gewicht precies met het lichaam gebeurt tijdens overlijden. Precies op het moment van overlijden verdwijnt er 28 gram lichaamsgewicht. Men heeft hieruit de conclusie getrokken dat de ziel zorgt voor deze kleine gewichtsafname bij het verlaten van het lichaam.

Ik denk dat het heel mooi is dat je dit hebt gezien. Het feit dat je vader en broer dit niet hebben gezien zegt waarschijnlijk iets over het spirituele vermogen. Waarschijnlijk ben jij spiritueel op een hoger niveau dan zij en sta jij er meer voor open, waardoor jij dingen waarneemt die zij niet waarnemen. Of het daadwerkelijk de ziel van je moeder was, dat is natuurlijk niet te bewijzen. Maar het is zeker mooi om het zo ervaren te hebben! Dat zou ik absoluut koesteren!

Groetjes, Marensa

Lin, 23-02-2014 20:44 #1
Kan het dat een stervende zijn bed kan laten tillen, wij hebben dat vanmiddag mogen ervaren. Zelf denk ik dat zijn astraal lichaam terug wil naar de aarde. Hij was nog maar 27 en was zeer geliefd. Vanavond trekken ze de stekkers eruit :( Reactie infoteur, 24-02-2014
Beste Lin,

op de eerste plaats natuurlijk ontzettend veel sterkte! Zelf een keuze moeten maken om een leven te beëindigen is meer dan zwaar. Ik hoop dat jullie een weg vinden om hiermee om te gaan, en het verlies een plek kunnen geven.

Of een stervende zijn of haar bed kan tillen, daar durf ik geen uitspraken over te doen. Dit is meer een kwestie van geloof. In deze gevallen zouden veel mensen geloven dat de stervende inderdaad een teken geeft, maar er zijn ook zeker mensen die gaan zoeken naar een verklaring die niet in het spirituele ligt. Bewijs zal je waarschijnlijk niet krijgen. Ik denk dat je, in dit geval zeker, moet geloven waar je zelf het sterkste idee bij hebt.

Nogmaals, heel veel sterkte!

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Laatste update: 12-10-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Overlijden
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!