InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De werking van geuren op lichaam en geest

De werking van geuren op lichaam en geest

De werking van etherische oliën is indrukwekkend en veelzijdig. Ze kunnen stimuleren, ontstressen, zorgen voor een goed humeur of je loom maken. Het is maar wat je wilt...

Werking

Etherische oliën zijn als onzichtbare rooksignalen. Ze stijgen via de neus naar het hoofd en activeren het limbisch stelsel. Dat deel van de hersenen is verantwoordelijk voor onze stemming. Het stuurt het bevel naar de hersenen om een gevoelshormoon te produceren dat past bij de geurontvanger. De oliën werken niet alleen via de neus, de geurstoffen dringen ook via de huid door tot de bloedsomloop, worden door het hele lichaam gespoeld en doen daar hun werk.

Manieren van gebruik

Toevoegen aan bodylotion

Je kunt maximaal 20 druppels etherische olie toevoegen aan 50 ml neutrale lotion. Het zelfde kun je doen met een neutrale massageolie.

Oplossen in bad

Olie hebben de eigenschap om in water aan het oppervlakte te blijven drijven. Om dat te voorkomen kun je een zogenaamde emulgator toevoegen in de vorm van twee eetlepels honing, een scheutje slagroom of melk. Meng dit in een bakje met 6 tot 10 druppels van de olie en voeg het toe aan het badwater.

Via een geurlamp

Er bestaan speciale geurlampjes, waarbij je de olie in een houder druppelt en eronder een waxinelichtje brandt. Voor een ruimte van 30m m2 zijn 4 tot 10 druppels voldoende.

Direct op de huid aanbrengen

Alleen teatree en lavendelolie mag onverdund aangebracht worden op de huid, andere olien kun je verdunnen tot een oplossing van 10 %.

Op een kussen of kledingstuk aanbrengen

Een goed voorbeeld is de lavendelolie, waarvan drie druppels rondom het hoofdkussen zorgen voor een weldadige nachtrust.

Verschillende geuren en hun werking

Hieronder de bekendste geuren en hun werking
  • Basilicum: Is een balsem voor de ziel, zorgt in ruimtes voor een kruidig-opwekkende sfeer. Het vrolijkt de stemming op.
  • Citroen: Verfrissend en ongecomliceerd. Het stimuleert de doorbloeding, verhoogt de concentratie en is behulpzaam bij stress.
  • Citroengras: Citroengras maakt happy en verfrist vermoeide hoofden.
  • Eucalyptus: Deze olie bevrijdt van lethargie, verbetert de concentratie, ondersteunt de zuurstofvoorziening van de cellen, maakt creatief en zorgt dat uw hoofd bij verkoudheid weer helder wordt.
  • Lavendel: Geurt naar vakantie, vrijheid en ontspant. Het werkt snel.
  • Melisse: Melisse doet hoofdpijn, slapeloosheid, nervositeit en stress verdwijnen.
  • Munt: Munt verspreidt koele gelatenheid en is verwerkt in veel producten. Het helpt tegen een zwakke bloedsomloop en een rommelende maag.
  • Neroli: Voorziet van troost, rust en een goed humeur.
  • Roos: Rozengeur heeft een zinnelijke werking en zorgt voor evenwichtigheid.
  • Rozemarijn: Rozemarijn verbetert het geheugen en de concentratie. Het ontspant en stimuleert de stofwisseling.
  • Sandelhout: Het verwarmt de ziel en helpt bij angsten, onrust en depressies.
  • Ylang-ylang: Ylang-ylang maakt de liefde eenvoudiger. De geur kalmeert en zorgt voor een euforische toestand. Het laat de gevoelens stromen en zorgt voor zin in seks.
© 2009 - 2019 Margreet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Etherische oliënEtherische oliën, ook bekend als essentiële of aromatische oliën, worden uit planten gewonnen en worden, omwille van hun…
Aromatherapie: wat is het?Aromatherapie: wat is het?Aromatherapie is al eeuwenoud en behoort tot de zogenaamde alternatieve geneeswijze. Geneeskunst die niet binnen het reg…
Acne en vette huid, behandeling met etherische olieAcne en vette huid, behandeling met etherische olieWat kun je doen tegen acne? Voor de behandeling van acne of een vette onzuivere huid zijn etherische olien ideaal. Bij r…
De magie van aromatherapieDe genezende en opwekkende kwaliteiten van plantengeuren kunnen u helpen ontspannen en kunnen zelfs kwaaltjes behandelen…
Bronnen en referenties
  • Etherische oliën en hun werking

Reageer op het artikel "De werking van geuren op lichaam en geest"

Infoteur: Margreet
Gepubliceerd: 31-08-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!