InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Strijd tegen kanker: de teek en kurkuma als nieuw wapen

Strijd tegen kanker: de teek en kurkuma als nieuw wapen

Kanker lijkt de ziekte de pest van de twintigste eeuw: iedereen kent wel iemand die het heeft, gehad heeft of er zelfs aan gestorven is. Naast de huidige behandelmethodes is de wetenschap nog steeds op zoek naar nieuwe methodes om kankerpatiënten te genezen. Een teek in Brazilië zorgt nu voor een doorbraak: hiermee zouden tumoren vernietigd kunnen worden.

De amblyomma cajennense teek als middel tegen kanker

In het regenwoud van Brazilië leeft de amblyomma cajennense teek. De spuug van deze teek blijkt tumoren te vernietigen. Dit gunstige effect van de tekenspuug is ontdekt door wetenschappers van Butantan, een medisch intituut van de universiteit van São Paulo. Zij waren bezig met een ander onderzoek, maar kwamen tot deze doorbraak en hebben daar de prioriteit gelegd. Terwijl stoffen uit de tekenspuug de tumor ofwel kankercellen afbreekt, worden de goede menselijke cellen niet aangetast. De tekenspuug is al getest op ratten en de werking op menselijke kankercellen is ook al bewezen. De ratten werden binnen 6 weken weer beter.

Natuurlijk is er nog verder onderzoek nodig, voordat het middel ook echt als medicijn gebruikt kan worden. Daarvoor wordt nu financiële steun gezocht bij grote farmaceutische bedrijven. Teken stonden tot nu toe enkel bekend om hun vervelende beten: het kan hoge koorts veroorzaken (ricketsiose) en de ziekte van lyme. Zoals al vaker beweerd wordt: ieder onderdeel van de natuur is er niet voor niets en heeft dus niet alleen nadelen maar ook voordelen. Ik zou willen zeggen: de teek heeft zich nu bewezen.

Wat voor invloed heeft deze ontdekking op de behandeling van huidige kankerpatiënten?

Mensen die momenteel behandelt worden tegen kanker, zullen helaas nog niets hebben aan deze ontdekking. De ontwikkeling van een medicijn duurt jaren, omdat de neveneffecten op korte en lange termijn goed onderzocht moeten zijn. Men kan het risico niet lopen dat in eerste instantie de tekenspuug inderdaad alleen de tumor afbreekt en verder geen neveneffecten heeft, maar dat het na 10 jaar ook andere delen van het lichaam af gaat breken.

Voorlopig zal kanker dus aangepakt worden met operaties om de tumor of tumoren te verwijderen, bestralingen om de groei van tumoren te beperken en chemotherapie om kankercellen die zich door het lichaam verspreiden aan te pakken en te vernietigen. Dit zijn zware ingrepen, die ook veel tijd kosten. Daarnaast heeft het ingrijpende neveneffecten, zoals het verliezen van je haar door de chemotherapie. Dat maakt een kankerpatiënt fysiek en psygisch nog kwetsbaarder. Hopelijk wordt het medicijn van de tekenspuug snel verder ontwikkeld, zodat de behandeling van kanker in de toekomst eenvoudiger en minder heftig is.

Update 30-10-2009:
Ook het Indiase kruid kurkuma zou kankercellen af kunnen breken. Dit kruid stond al bekend om de eigenschappen dat het goed is voor de lijn en voor het geheugen.
© 2009 - 2019 Mabe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?Risico op kanker: is kanker erfelijk of besmettelijk?Heelwat mensen stellen zich de vraag of kanker erfelijk is. Ze maken zich ongerust omdat een familielid getroffen werd d…
7 tips om kanker te voorkomenEr zijn heel wat dingen die je kunt doen om het risico dat je kanker krijgt te verkleinen. Dit betekent misschien wel kl…

Reageer op het artikel "Strijd tegen kanker: de teek en kurkuma als nieuw wapen"

Reacties

Peter, 28-07-2012 19:29 #5
Ik ben eigenlijk onder de indruk van het geen ik heb zitten lezen! Als ik dan moet lezen wat kukuma en kaneel alleen al voor ons lichaam kan doen, waarom moet ik dan zoveel medicatie voor mijn hart slikken? Als ik moet lezen dat een teek zijn spuug alleen al een kanker cellen kan genezen waar zijn de geleerde mee bezich als alles in de natuur voor handen is! Zou men niet is gaan investeren in gezondheid i.p.v. miljoenen over de balk te gooien en het geld toch niet komt waar het moet komen? Moedernatuur heeft geheimen waar wij nu pas achter komen en waar dus nooit verder iets mee gedaan is en het eigenlijk op straat is gegooid. Maar ik ga zelf ook maar eens kijken waar en wat goed voor mij is zodat ik de nodige pillen kan laten staan.

Sceptisch Maar Hoopvol, 03-09-2009 20:56 #4
Het zou natuurlijk prachtig zijn maar grote kans dat het een geruchtje is.

Mabe (infoteur), 03-09-2009 17:49 #3
Er gebeuren nu ook dergelijke onderzoeken waar mensen die niet zullen genezen vrijwillig aan mee doen ter bevordering van nieuwe medicijnen of behandelmethodes. Dus als het veilig genoeg is zullen ze dat zeker doen!

Mistert, 03-09-2009 17:12 #2
Ze zouden het best wel kunnen testen op mensen die tumoren hebben op plekken waar artsen niet bij kunnen. als deze patient ten dode is opgeschreven kunnen ze dit middel als laaste redding gebruiken. als het medicijn dan aanslaat kunnen ze op deze persoon de neveneffecten testen ( als die er zijn)

Misterx, 03-09-2009 13:54 #1
Mooie ontdekking!

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!