InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De weg naar meer zelfvertrouwen

De weg naar meer zelfvertrouwen

Een gebrek aan zelfvertrouwen staat meestal niet op zichzelf. Het beïnvloedt ook je relaties en je omgeving. Als je slecht voor jezelf kunt opkomen, vat je kritiek al snel persoonlijk op. De kans dat de omgeving hier negatief op reageert is groot; je lichaamstaal (gebogen houding, nors kijken, e.d.) heeft onbewust meer invloed dan je zelf beseft. Gelukkig is het omgekeerde ook een feit: als je vrolijk bent, straal je dat uit en dat krijg je ook weer terug.

Oorzaken van een negatieve eigenwaarde

Voor een groot deel zijn jeugdervaringen van grote invloed op je eigenwaarde. Kinderen zien zichzelf zoals anderen hun zien en waarderen. Een liefhebbende omgeving brengt natuurlijk meer positieve reacties teweeg dan een jeugd, waarbij afwijzende ouders, (negatief) kritische onderwijzers, pesters e.d. een grote rol hebben gespeeld. In het kind ontwikkelt zich een stemmetje dat deze kritiek overneemt: je kan het toch niet, je ziet er niet uit, het komt vast niet goed, etc.. Dat stemmetje krijgt een vaste plaats en is er nog als je volwassen bent.

Gevolgen van onzekerheid

Onzekerheid kan ook positieve gevolgen hebben; je doet net even meer je best. De vraag is: voor wie doe je het , voor jezelf of voor de omgeving. Dat kritische stemmetje in je kan grote perfectie eisen. En wanneer is iets goed genoeg? Het kan toch altijd beter. Het perfect wíllen zijn wordt een móeten. Uiteindelijk faal je hierin. Op den duur houd je dit niet vol; niemand kan altijd perfect zijn.

Hoe kun je met je onzekerheid omgaan?

Wees in ieder geval aardig voor jezelf. Verander dat kritische stemmetje naar een positief stemmetje. Geef jezelf op een vriendelijke wijze raad, zoals je dat ook bij een vriendin zou doen. Je eist toch ook niet van anderen dat ze voortdurend perfect zijn? Bovendien zien anderen echt niet al je 'fouten'; de meeste mensen zijn te druk met zichzelf bezig.

De maatschappij en je gevoel van eigenwaarde

De eisen die er in de maatschappij worden gesteld, worden steeds groter. Je bent pas iemand als je een goede carrière hebt. Als dat niet zo is, kan dat best frustrerend werken. Uiteindelijk is het je eigen instelling die je onzeker en ontevreden maakt. Je moet leren er anders mee om te gaan. Word je bewust van je innerlijke stemmetje(s) en bepaal vervolgens of je hier mee door wilt gaan of niet.

En nu aan de slag voor meer zelfvertrouwen!
  • Wees lief voor jezelf. Let er ook op wat wel goed gaat.
  • Is iets niet goed? Dan maar niet. En wat dan nog. So what?!
  • Leef met aandacht
  • Blijf je piekeren: stel een piekertijd in; alleen op die tijd mag je piekeren.
  • Stop met jezelf steeds te vergelijken met anderen.
  • Geef jezelf regelmatig complimenten i.p.v. dat je jezelf afkraakt.
  • Ga ´s avonds voor jezelf na wat er allemaal goed is gegaan.

Veel succes en zelfvertrouwen toegewenst!
© 2009 - 2019 Lizzy-c18, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De weg naar meer zelfvertrouwen"

Infoteur: Lizzy-c18
Gepubliceerd: 11-09-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!