InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom te zout eten slecht voor je gezondheid is

Waarom te zout eten slecht voor je gezondheid is

Te veel zout in je eten is ongezond, we weten het allemaal. Maar zout heeft ook goede functies voor je lichaam. Zo wordt je er onder andere vrolijk van. Hoe zit dit allemaal?

Smaakmaker

Zout is vooral bekend als smaakmaker en smaakversterker in voedsel. Een aardappel smaakt zonder zout behoorlijk flauw. Zout zit ook in chips, kant – en klaarmaaltijden, drop, koekjes en zo verder. In dit geval wordt zout gebruikt omdat andere stoffen te duur zijn.

Zout wordt ook gebruikt om voedsel langer te kunnen bewaren. Voor de uitvinding van de koel- en vrieskast, werd zout over vis en vlees gestrooid zodat het minder aan bederf onderhevig was.

6 gram per dag

Per dag heb je maar 6 gram zout nodig. Een gemiddelde Nederlander gebruikt per dag echter 10 tot 12 gram per dag. 75 procent van het zout dat we per dag binnenkrijgen, komt van bewerkte producten en 10 procent van natuurlijke dus onbewerkte producten. De overige 15 procenten voegen we zelf toe tijdens het koken en bakken. En dat is niet goed voor de gezondheid. 6 gram zout is een goede manier van eten. Een beetje zout eten is niet erg. Zout is namelijk belangrijk voor de zenuwprikkelingen vanuit je hersenen die weer opdracht geven aan onder andere spierbewegingen. Heb je helemaal geen zout in je lijf, dan kun je bijvoorbeeld je arm niet meer optillen. Ook speelt zout een rol bij de vochtbalans in je lichaam en bij het regelen van je bloeddruk.

Te veel is slecht

Te veel zout is een van de oorzaken van een te hoge bloeddruk. Heb je daar mee te maken, bekijk dan eens je dagelijkse zoutinname. Als je een beetje oplet, kun je je bloeddruk al snel verlagen. Te veel zout veroorzaakt ook oedeem. Bij oedeem heb je of te veel vocht in je lichaam of de verdeling van vocht is abnormaal. Door te veel vocht, krijg je ophopingen bijvoorbeeld bij je enkels. Als je te veel zout eet, krijg je dorst. Dat komt omdat zout door je nieren wordt gefilterd en vervolgens in je bloed terecht komt. Eet je te veel zout, dan stijgt het bloedzoutgehalte. De verhouding tussen vocht en zout is dan uit balans. Dorst is het gevolg. Door water te drinken, kom je weer in balans. Als je te vaak te zout eet, komen je nieren in de problemen en kun je uiteindelijk hart- en vaatproblemen krijgen. Drink dus daarom altijd voldoende water als je zout hebt gegeten. Om zelf iets te doen aan te veel zout, kun je het beste koken met verse ingrediënten en zo veel mogelijk kant- en klaarmaaltijden laten staan.

Alternatief voor zout

Sojasaus is een goed alternatief voor zout volgens onderzoekers van de Universiteit van Wageningen. Door het gebruik van sojasaus kun je het zoutgehalte in sladressings en soepen met respectievelijk 50 en 17 procent verminderen zonder dat de smaak verloren gaat.

Antidepressiva

Andere wetenschappers – waaronder onderzoekers van de Universiteit van Iowa – menen dat zout werkt als een natuurlijk antidepressivum. Volgens de onderzoekers is dat de reden waarom we massaal te zout blijven eten ondanks dat we weten dat het niet goed is voor onze gezondheid. Na testen op ratten ontdekten zij dat de dieren zich anders gingen gedragen als ze minder zout tot zich kregen. Volgens de onderzoekers toont dit aan dat een tekort aan zout dezelfde symptomen opwekt als een depressie.
© 2010 - 2017 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over zoutAlles over zoutDe mens heeft per dag zo'n 2 gram zout nodig, echter in Nederland nuttigen we al gauw zo'n 10 gram per dag omdat zout in…
Is zout nou echt zo ongezond?De algemene opvatting is dat zout ongezond is. Nederlanders eten te veel en dan vooral de volwassen man met maar liefst…
Zwanger en zoutZwanger en zoutEen overmatig gebruik van zout kan beter vermeden worden tijdens de zwangerschap. Zout kan namelijk voor vervelende bijw…
Wat kan je doen met zoutZout is lekker voor over de patatjes of om extra smaak te geven aan de soep, maar wist je dat er zoveel andere doeleinde…
Nadelen van zoutgebruik: tips om minder zout te etenNadelen van zoutgebruik: tips om minder zout te etenZout is onmisbaar voor de gezondheid van de mens. Zo zorgt het onder meer voor de vochtregeling van je lichaam. De aanbe…

Reageer op het artikel "Waarom te zout eten slecht voor je gezondheid is"

Reacties

Angel, 16-12-2015 13:24 #4
Wij bestaan voor 70 % uit zout water. Wanneer je in het ziekenhuis terechtkomt krijg je meteen zoutoplossing. Waarom? Omdat je lichaam zout nodig heeft. Omdat je nieren ál het zoute water wegspoelen en daarna opnemen wat nodig is. Je kunt dus eigenlijk geen overdosis zout binnenkrijgen. Als je op straat chagrijnige, lusteloze, futloze mensen ziet lopen… tien tegen 1 dat het zouttekort is. Zie https://youtu.be/bs1wen6SUgA

Kimberley Pex, 11-01-2014 12:41 #3
Te weinig zout gebruiken is even slecht als teveel zout. Veel mensen die zoutarm eten zijn meestal doodmoe of lusteloos, hebben weinig eetlust. Crohn en colitis en andere darmpatiënten hebben zeker meer zout nodig, omdat de dikke darm zout en mineralen uit de verteerde spijsbrij haalt, dat gebeurt alléén vanuit de dikke darm. Mijn natriumgehalte is extreem laag, dat bleek uit 'n bloedonderzoek. 't Colon is eruit, en dat is de reden. Zo futloos en wazig ben ik nog nooit geweest. O.k. ik weet nu waar 't aan ligt. Ik las dat zelfs cholesterolspiegels verhogen bij natriumtekort! En dat hartfalen 'n gevolg kan zijn, zelfs coma kan optreden bij extreem zoutgebrek. Ik heb 'n jonge vrouw gekend die op 'n streng dieet ging, zoutloos --dat had ze gehoord--dan zou ze snel afvallen. Nadat ze 5 keer was flauwgevallen, en de dokter 'n bloedtest had afgenomen, moest ze metéén weer normaal zout gaan eten, op doktersadvies! Ook mensen met chronische diaree zijn 'n risicogroep.

Saskia, 12-09-2013 06:28 #2
Hallo

Ik heb een hele lage bloeddruk. Daarom eet ik wel wat meer zout. Ik drink veel water. Is het dan nog steeds ongezond dat ik wat extra zout eet?

Groeten Saskia Reactie infoteur, 12-09-2013
Dat kun je het beste even met je huisarts of dieetist overleggen. Ik heb geen medische bevoegdheid om je te adviseren. Succes.

Brit, 09-04-2013 02:17 #1
Kan zout vocht afdrijvend werken?

Infoteur: Enroute
Laatste update: 16-12-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!