InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en zout

Zwanger en zout

Zwanger en zout Een overmatig gebruik van zout kan beter vermeden worden tijdens de zwangerschap. Zout kan namelijk voor vervelende bijwerkingen zorgen, zoals dikke enkels en een verhoogde bloeddruk. Als je zwanger bent, kan dit zelfs leiden tot groeiachterstanden van de foetus. Hierdoor kan het beter zijn om het zoutvaatje maar even weg te zetten en de zoutjes en kant en klaar maaltijden te beperken.

Zout

Zout wordt in voedingsmiddelen vooral gebruikt als smaakmaker. Zo vinden veel mensen patat lekkerder als er wat zout op zit. Zout kan ook andere smaken in een product versterken. Door veel zout te eten, kan er een gewenning ontstaan. Veel mensen vinden bijvoorbeeld gekookte aardappelen of groente zonder zout flauw smaken. Als je je zoutinname wil verlagen is het daarom raadzaam om dit geleidelijk te doen. Als je het toegevoegde zout bij je aardappelen en groente wekelijks met tien procent verlaagd, zal de overgang minder groot zijn en is de zoutvermindering makkelijker te accepteren.

Gevolgen zout tijdens de zwangerschap

Een te hoge zoutinname kan negatieve gevolgen hebben voor het lichaam. Als je zwanger bent kan het tevens negatieve gevolgen hebben voor de ongeboren baby.

Verhoogde bloeddruk

Een van die negatieve gevolgen is een verhoogde bloeddruk. Zo'n vijftien procent van de vrouwen die voor het eerst zwanger zijn, krijgt te maken met een hoge bloeddruk. Als de bloeddruk verhoogt is, kunnen de nieren en lever minder goed gaan werken. Ook kan de bloedstolling anders dan normaal verlopen. Deze zaken kunnen er toe leiden dat de bloedtoevoer naar de baby verminderd wordt. Vooral vroeg in de zwangerschap kan dit leiden tot groeiachterstand van de foetus of verstoringen in de ontwikkeling van de foetus. Klachten die bij een verhoogde bloeddruk tijdens de zwangerschap kunnen ontstaan zijn hoofdpijn, gezichtsstoornissen, misselijkheid of tintelende vingers. Ook kan een verhoogde bloeddruk zorgen voor het vasthouden van extra vocht waardoor dikke enkels ontstaan.

Zwangerschapsvergiftiging

Een verhoogde bloeddruk die is ontstaan door de zwangerschap wordt ook wel zwangerschapshypertensie of zwangerschapsvergiftiging genoemd. Een ernstige variant wordt ook wel pre-eclampsie genoemd. De oorzaak van deze aandoeningen is meestal niet het gevolg van een dieet met teveel zout, maar wordt eerder veroorzaakt door erfelijke aanleg, diabetes of nierziekten.

Andere gezondheidseffecten van zout

Naast de gevaren voor het ongeboren kind, heeft een te hoge zoutinname ook gevolgen voor de gezondheid van de moeder. Een hoge bloeddruk kan de bloedvaten beschadigen. Hetzelfde geldt voor een verhoogd zoutgehalte in het bloed. Een ander voordeel van minder zout eten is dat het de kans op maagkanker verkleint. Tenslotte blijkt zout slecht voor de nieren te zijn. De nieren verwijderen een teveel aan zout uit het lichaam. Als er continu teveel zout aanwezig is moeten de nieren extra hard werken. Vooral bij mensen met slechte nieren kan dit voor problemen zorgen.

Producten die veel zout bevatten

Door geen extra zout tijdens de bereiding toe te voegen, beperk je maar in kleine mate de zoutinname. Slechts twintig procent van de totale zoutinname krijgen we gemiddeld gezien binnen door het toevoegen van zout tijdens het eten of het bereiden. Het meeste zout krijgen we binnen doordat we zoute producten eten. Vooral brood, vlees en kaas leveren een belangrijke bijdrage aan de zoutinname. Maar ook zoute tussendoortjes of kant en klare maaltijden bevatten vaak erg veel zout. In de onderstaande tabel staat een overzicht van producten die veel zout bevatten. Deze kun je tijdens de zwangerschap dus beter maar met mate eten.

ProductHoeveelheid zout per portie (mg)% van de maximale aanbevolen hoeveelheid
Brood4757,9%
Cornedbeef3756,75%
Kaas5008,3%
Kalkoenfilet95015,8%
Ketjap manis (1 eetlepel)182530,4%
Rookvlees107517,9%
Soep167527,9%
Tomatenketchup (1 eetlepel)4507,5%
Pizza (bijvoorbeeld Wagner Big Pizza Suprême)550091,7%

Te weinig zout

Hoewel vaak gewaarschuwd wordt voor een te hoge zoutinname, moet je oppassen dat je je zoutinname niet teveel beperkt. Het lichaam heeft namelijk een kleine hoeveelheid zout nodig om goed te functioneren.

Jodium

Aan keukenzout wordt jodium toegevoegd. Deze toevoeging is ontstaan omdat jodium een zeldzaam mineraal is dat maar in weinig voedingsmiddelen voorkomt. Jodium is essentieel voor de ontwikkeling van de hersenen en een tekort aan jodium kan leiden tot dwerggroei en een vergrote schildklier. De aanbevolen dagelijkse jodiuminname is verhoogd voor zwangere vrouwen. Een zout beperkend dieet kan er toe leiden dat de jodiuminname te laag wordt, waardoor er een jodiumtekort ontstaat.

Cholesterol

Een dieet met te weinig zout kan ervoor zorgen dat het cholesterol in het bloed stijgt. Een hoog cholesterol kan leiden tot hart- en vaatziekten. Een ernstig zouttekort komt overigens maar weinig voor. Het lichaam heeft maar een tot twee gram zout per dag nodig om normaal te kunnen functioneren. Alleen bij overmatig transpireren, door bijvoorbeeld warm weer of langdurig sporten, of bij hevige diarree kan extra zout nodig zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Zwanger: foetus is kleiner dan normaalZwanger: foetus is kleiner dan normaalTijdens de zwangerschap blijkt de foetus in de baarmoeder kleiner te zijn dan normaal is voor de duur van de zwangerscha…
Doen en laten bij zwangerschapDoen en laten bij zwangerschapJe bent zwanger, gefeliciteerd! Nu breekt een spannende tijd aan. Wat ga je doen tijdens je zwangerschap. Wat mag wel en…
Bronnen en referenties
  • http://www.zwangerschapsverhalen.nl/zout
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Keukenzout
  • https://www.dietcetera.nl/voedingsthemas/zoutarm
  • http://www.jodiumtekort.nl/wordpress/zwangerschap/
  • http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000089_Hoge_bloeddruk_in_de_zwangerschap.pdf
  • http://www.zoutbeperkt.nl/waar-zit-zout-in

Reageer op het artikel "Zwanger en zout"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 13-08-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!