Bijna-doodervaringen wetenschappelijk verklaard

Bijna-doodervaringen kwamen in de belangstelling in het midden van de jaren zeventig van vorige eeuw door Raymond Moody met zijn boek ‘Life after Life’. Sindsdien is de discussie over de geloofwaardigheid van theorieën over het bewijs van leven na de dood niet gestopt, maar de wetenschap toonde al snel aan dat een en ander moet gerelativeerd worden.

Wat zijn bijna-doodervaringen?

Bij een bijna-doodervaring (BDE) bevindt iemand zich in een stadium net voor de dood intreedt waardoor hij dingen begint te zien en te voelen die wijzen op een hogere kracht die ons leidt. Zo komt het beeld van de tunnel die naar een helder licht voert veelvuldig voor. Ook treedt het gevoel op zich buiten het lichaam te bevinden, erbovenuit te stijgen en te kunnen zien wat er zich in de ruimte afspeelt waarin dat lichaam zich bevindt. Wat evenzeer gemeenschappelijk is is een gevoel van vrede, geluk, liefde en een warmte die zich van de bewusteloze persoon meester heeft gemaakt, zodat menigeen teleurgesteld ontwaakt.

Personen die een bijna-doodervaring hebben meegemaakt veranderen hun levensstijl compleet of staan helemaal anders tegenover het leven dan voordien. Ze staan positiever in het leven, kunnen beter relativeren en de angst voor de dood is verdwenen.

In zijn boek ‘Leven na dit leven’ beschreef de filosoof, psycholoog en arts Raymond Moody de ervaringen van vijftig personen die door een ongeval, een ernstige ziekte of een hartaanval zich op de rand van de dood bevonden. Door de voorstellingen die ze zich maakten ging men ervan uit dat er inderdaad een leven na de dood zou zijn. Het bracht een hele discussie van believers en non-believers op gang tot de medische wetenschap er zich mee ging bemoeien.

Een bovennatuurlijk verschijnsel?

Dat deze ervaringen geen inbeelding zijn bewijst het terugkerend karakter ervan. Maar of er van een bovennatuurlijk verschijnsel sprake is, is weinig waarschijnlijk, zeggen onderzoekers. Er werden tal van theorieën ontwikkeld om aan te tonen dat dit alles op een wetenschappelijke manier kan worden verklaard. Zo weet men bijvoorbeeld dat bij de patiënt die tussen leven en dood zweeft de hersenen nog werken hoewel de werking ervan effectief vermindert. Door zuurstofgebrek is het mogelijk dat het brein plaatselijk overactief wordt, waardoor de persoon in kwestie een helder licht meent te zien.

Dit werd door dr. Lakhmir Chawla van de spoedafdeling van het medisch centrum van de George Washingtonuniversiteit nu bevestigd na een tweejarig onderzoek waarbij diverse patiënten betrokken werden. Tijdens zijn onderzoek naar de middelen waarmee terminale patiënten tegen pijn beschermd worden merkte hij op dat de hersenactiviteit net voor de dood tussen één en drie minuten plotseling toenam.

Alle zenuwcellen in de hersenen zijn met elkaar verbonden en wanneer ze geen zuurstof meer krijgen, verliezen ze hun vermogen om stroompjes te produceren”, vertelt Chawla. “Als de stroming van het bloed helemaal stopt, vuren alle zenuwcellen nog één keer op bijna hetzelfde moment. Je krijgt een soort domino-effect.

Daaruit besloot hij dat bijna-doodervaringen opgewekt worden door een opstoot van elektrische energie wanneer de hoeveelheid zuurstof in de hersenen aanzienlijk vermindert. Het bloed vloeit naar beneden en terwijl het zuurstofpeil daalt ontstaat er binnen een deel van de hersenen een laatste elektrische impuls die zich over het gehele brein verspreidt waardoor bij een groot aantal mensen van deze bijzonder geestelijke voorstellingen optreden.

Deze conclusie werd reeds in 2009 getrokken na een gezamenlijk onderzoek van diverse artsen in de George Washingtonuniversiteit bij zeven patiënten die stierven na ernstige aandoeningen. Nu dokter Chawla dezelfde fenomenen heeft opgemerkt bij nog vijftig patiënten lijkt deze wetenschappelijke verklaring voor de bijna-doodervaring een stuk plausibeler.
© 2010 - 2020 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bijna-doodervaring (BDE): Uitleg, wetenschap en ervaringenBijna-doodervaring (BDE): Uitleg, wetenschap en ervaringenEen bijna-doodervaring is een ingrijpende gebeurtenis in iemands leven. Persoonlijkheid en levenswijze veranderen vaak b…
Bijna-doodervaring: positief of negatief?Bijna-doodervaring: positief of negatief?Een bijna-doodervaring, ook wel BDE genoemd, is een heel bijzondere ervaring die kan optreden als je op het randje van d…
Bijna-doodervaringen, een groot mysterieBijna-doodervaringen, een groot mysterieBijna-doodervaringen worden vaak beschreven als een plots onverklaarbaar gevoel van rust en sereniteit. De persoon in kw…
Een bijna-doodervaringEen bijna-doodervaringHet is door de ervaringsdeskundige vaak moeilijk te omschrijven. Je bent in een veranderde staat van bewustzijn tijdens…

Visuele handicapEr zijn in Nederland ongeveer 300.000 mensen met een visuele beperking. Dit betekend dat iemand blind is of zo slechtzie…
Minder kans op ziekte door goed handen wassenMinder kans op ziekte door goed handen wassenWie minder kans wil lopen op ziekte veroorzaakt door bacteriën of virussen moet de handen regelmatig goed wassen. Besmet…

Reageer op het artikel "Bijna-doodervaringen wetenschappelijk verklaard"

Reacties

Anoniem, 03-10-2015 14:31 #3
#1 Dat denk ik eigenlijk ook. Maar wat zou dan kunnen verklaren dat de ene persoon die in een levensgevaarlijke situatie zit, wél een BDE krijgt, en de andere persoon die dat meemaakt niet?

Sara, 26-05-2014 16:44 #2
Oke, het is idd logisch wat er hier boven staat, wetenschappelijk gezien, maar waarom krijgen alle mensen met een BDE
ervaring allemaal het zelfde te zien?!
Ik heb het zelf mee gemaakt. Ik had een plastische operatie (moet eerlijk toegeven dat het niet mijn eerste operatie, had ergere en serieuzere operatie's ondergaan), ik werd onder een roes gebracht. Wat ik tijdens het roes mee heb gemaakt zal ik voor de rest van mijn leven niet meer vergeten! Toen ik bij kwam vroeg ik aan alle verpleegkundige die erbij betrokken waren of er iets raars met me was gebeurd tijdens de operatie, lichamelijk gezien, (het was een zeer kleine operatie, vandaar dat ik niet onder een narcose gebracht werd, wel een roes). "Nee" was de antwoord, alles was goed gegaan.
Dus je hoeft niet persè bijna dood te gaan om zoiets mee te maken.
Mijn hele leven zocht ik naar antwoorden, ik was een ongelovige! Ik ben niet een dromerige mens, ik geloof in het wetenschap en feiten. Maar wat ik mee maakte was en is onverklaarbaar! Ik heb weleens dromen gehad wat erg echt leken. Maar dit was geen droom. Dit kwam niet door mijn eigen hersenen! Een voorbeeld, als je naar een film zit te kijken, wat je ziet is niet door jouw eigen fantasie gemaakt, je kijkt naar beelden die buiten jouw hersenen gemaakt zijn door anderen. Iedereen (ik heb het nu wel over gewone mensen die absoluut nooit last van geestelijke problemen hebben gehad en of pas hebben ontwikkeld) weet het verschil tussen wat ECHT echt is en wat maar een soort fantasie en of een droom is. Als je 1% twijfelt over wat je gezien hebt, waar dan ook, bestaat er 99% de kans dat het maar een fantasie geweest is, die door jouw eigen hersenen gemaakt kunnen zijn.
Ik weet wat ik heb gezien en wat ik heb gevoeld. Je kunt het letterlijk met geen 1 woord beschrijven.
Hopelijk gaat het wetenschap zo erg vooruit dat dit alles verklaart kan worden.
Wat ik uit mijn eigen ervaring geleerd heb? misschien is het een cliché maar ik zeg het toch, genieten, groeien en jezelf steeds verbeteren! Iedereen weet wat goed en slecht is. Dus die keus is makkelijk te maken tussen goed en slecht!

Gr Sara

Mieke Bernaards, 13-03-2014 23:13 #1
Een Bde is een laatste krachtige activiteit van het brein voordat het sterft.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 01-06-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!